Škola života (2008)

An Education, Velká Británie 2008, režie: Lone Scherfig, scénář: Nick Hornby podle článku Lynn Barber v časopise Granta, kamera: John de Borman, hudba: Paul Englishby, střih: Barney Pilling, hrají: Carey Mulligan, Peter Sarsgaard, Alfred Molina, Rosamund Pike, Dominic Cooper, Olivia Williams, Emma Thompson

2.35:1, 100 minut, 35 mm, barevný, na DVD Bontonfilm, cena od 89 korun

Nominace na Oskara – nejlepší film, nejlepší herečka v hlavní roli (Carey Mulligan), adaptovaný scénář, BAFTA – nejlepší herečka v hlavní roli (Carey Mulligan)

Londýn 1961. Šestnáctiletá středoškolačka Jenny (Carey Mulligan – Drive, Wall Street: Peníze nikdy nespí, info o Shame) se seznámí se starším mládencem (Peter Sarsgaard – Kluci nepláčou) a doslova podlehne jeho kouzlu. Jenomže velmi zajímavě se jeví i jeho kamarádi z vyšších kruhů (Rosamund Pike – Okamžik zlomu a Dominic Cooper – info o Devil´s Double). Všichni si užívají sladký život, což Jenny baví ze všeho nejvíc, zvláště když její táta (Alfred Molina – Princ z Persie, info o The Tempest) je z jejího stále ještě děstkého pohledu upjatý suchar. Pokud vám už 16 bylo zřejmě už tušíte, že věci nejsou zdaleka takové, jak se zdají být.

Dánská režiséra Lone Scherfig patří k mým oblíbeným autorům. Její snímek Italština pro začátečníky byl jeden z nejlepších filmů podle manifestu Dogma a filmy jako Wilbur se chce zabít nebo relativně nový film One Day potvrzují, že není žádná ,,one hit wonder“, ale režisérka s osobitým stylem a zajímavým filmařským vývojem. Na polici má už 26 cen a na zdech 17 plaket za nominace, když k tomu připočtete desítky milionů dolarů na celosvětových tržbách, je to kariéra, o které většina evropských režisérů může jenom snít. Smutné je, že v našich končinách se dosud žádný podobný filmař neobjevil, který by slavil podobné kritické i divácké úspěchy na mezinárodním poli, a to ani u našeho nejúspěšnějšího polistopadového režiséra Jana Svěráka.

Českým filmům totiž chybí Škola života. A to není myšleno jako laciný oslí můstek, ale jako konstatování. Tento film je stejně tak námětově banální jako Vratné lahve, které pojednávají o neochotě stárnout, protože ústředním motivem je neochota dospět a přijmout zodpovědnost. Rozdíl je ovšem v tom, že zatímco Vratné lahve pochopí diváci ještě ve středoevropském regionu, pak v Anglii nebo USA nemají šanci kvůli tomu, čemu se říká ,,cultural differences“, který vychází z naprosto nepřeložitelných modelových a typicky českých situací. Škola života ovšem i přes děj zasazený do Londýna operuje s všeobecně známými pravdami a cílí chytře, byť záměrně vypočítavě, na mladé i starší publikum. Starší diváci si totiž zavzpomínají na éru nevázaných 60. let a pro mladší ročníky je tady romance a mírně pokleslý MTV styl ,,glamour“, který je jim systematicky vštěpován již několik let a s odstupem času se stále více zakořeňuje i v našich končinách.

Autorem scénáře je Nick Hornby, který má i přes svůj střední věk stále pochopení pro trable dospívání a zrání. Jen si vzpomeňte na skvělou komedii Jak na věcHugh Grantem nebo pozapomenutý klenot Všechny moje lásky (High Fidelity)Johnem Cusackem. Hornby nepřichází z žádnými překvapivými zvraty ani formálními inovacemi, ale je jednoduše mistr dialogů a banalitě dovede zbrousit hrany tak elegantně, že to kritikům většinou ani nedojde.

Devízou tohoto snímku jsou ovšem herecké výkony, které film drží po celou dobu. Skvěle vybraný casting a vzájemná chemie mezi herci se v tomto snímku opravdu podařila a divák škarohlíd přehlédne, že krásná subtilní plavovláska Carey Mulligan není Molinovi ani náhodou podobná. Každopádně oba jmenovaní jsou ve filmu naprosto skvělí a podobná poklona musí směřovat i směrem k Peteru Sarsgaardovi, Rosamundě Pike i Olivii Williams.

Film vznikl v koprodukci filmové divize BBC a několika soukromých produkčních firem. Rozpočet byl 4,5 milionu dolarů a celosvětově vydělal v kinech 26,1 milionů a nemalé prostředky vynesl i na nosičích. Pro zajímavost náklady nakonec zaplatila americká distribuční síť Sony Pictures Classics, která film za výrobní částku koupila do americké distribuce, kde na nich velmi slušně vydělala.

Nejčastější známkou hodnocení filmu je číslo 8 a nejlépe film hodnotí ženy ve věku 18-29 a ženy 45+. Vysoké hodnocení má ovšem i u mužů a při pohledu na Carey Mulligan a Rosamundy Pike si dovolím odhadnout proč. Realfilm snímek doporučuje ke zhlédnutí.

PS: Ačkoli na internetu naleznete často, že se jedná o feministický snímek, já takový pocit neměl.

Přehrát trailer

Přidat komentář

TOPlist