Americký klasik Clint Eastwood

Nesmiřitelní (1992)

Před pár týdny byl v Americe Superbowl, kde běžela několikaminutová reklama na firmu General Motors. Ten program sledovaly jako každý rok miliony Američanů a je dokázáno, že každý film, který tam má reklamu má potenciál blockbusteru. I z toho důvodu hrají ve speciálně vyrobených reklamách jen pro tento prestižní sportovní svátek největší hvězdy. V té reklamě hovoří přísným, ale naprosto nekompromisním hlasem starší muž. Hovoří o svědomí Ameriky, o práci, tradici a hodnotách své vlasti. Poté vychází z temnoty a pronáší, že on o tom něco ví. Byl to Clint Eastwood a jen lidé na stadionu aplaudovali ve stoje.

A přitom tomu tak vždy nebylo. My jsme na Realfilmu psali zejména o Eastwoodových režijních počinech jako Výměna, ale i počinech autorských Nesmiřitelní, Million Dolar Baby a Gran Torino. V dnešním průvodci se zaměřme na vrcholy jeho herecké kariéry.

Eastwoodu kariéru odstartovali dva muži Don Siegel (Invaze zlodějů těl) a Sergio Leone (Tenkrát na Západě – viz. kniha Slavná světová filmová klasika). Začněme nejprve tím druhým jmenovaným. Eastwood byl chytrý herec a ještě obratnější diplomat, nicméně v Americe u producentů neměl úspěch. Eastwood dýchal pro westerny, které v té době letěly, ale nebyl ten správný tip. Amerika chtěla Johna Waynea, idealizovaného hrdinu a Eastwood měl dobu Divokého Západu příliš rád, než aby na něm nebylo vidět, že si o celé věci myslí svoje. To byla voda na mlýn Sergia Leoneho, který potřeboval dobrého herce, který bude Američan, bude dobře vypadat a přitom bude pravý opak Johna Waynea. Zkrátka potřeboval Clinta Eastwooda a ještě to nevěděl.

Přehrát trailer

Dolarové trilogii se budeme v budoucnu věnovat samostatně v průvodci, kam bude nutné zařadit i trilogii Desperado Roberta Rodrigueze a Hanebný pancharty Quentina Tarantina. Co je ovšem důležité zmínit je to, že tyto filmy neměly v USA žádný úspěch, skvěle se jim ale dařilo v Evropě, mimochodem i díky tomu, že je tam prodával filmový byznysmen původem z Prahy Norbert Auerbach. Ten také jistě velmi dobře věděl, že Eastwood by mohl být mezinárodní hvězda.

První film v Hollywoodu, který Eastwoodovi opravdu otevřel dveře do Hollywoodu skončil komerční katastrofou, přesto dnes patří k respektované klasice a Will Smith koupil práva pro připravovaný remake. Někteří z vás již tuší, že se jedná o film Play Misty for Me (1972) a Clint Eastwood film režíroval, hrál v něm hlavní roli a vznikl v rámci jeho produkční firmy pro studio Universal. Nechci Stephenu Kingovi sahat do svědomí, ale geniální román Misery nechce zemřít je tak trochu vykrádačkou tohoto specifického thrilleru, který v Americe může bez potíží tvořit samostatný žánr. Eastwood hraje ve filmu dýdžeje, jehož rozhlasový program sleduje šílená fanynka, která ho miluje. V momentě, kdy s ní chce ukončit platonický vztah a žít spokojený život se svou přítelkyní bere zhrzená žena do ruky kudlu, aby si to s tím parchantem definitivně vyřídila. Eastwood vlastně hraje Jirku Pomejeho, ale nechme si tyto laciné prvoplánové vtipy.

Přehrát trailer

Nejdrsnější policajti filmového plátna

Clint Eastwood na základě kritického, byť ne komerčního úspěchu zdědil projekt Dirty Harry, který odmítl Steve McQueen. Dvoumetrový šlachovitý blonďák Clint Eastwood s neustále nasupeným výrazem a revolverem 44 Magnum od firmy Smith & Wesson okamžitě učaroval světovému publiku a z Eastwooda učinil jednoho z nejbohatších a nejvlivnějších lidí v americkém, tudíž i světovém, šoubyznysu. Drsný Harry (Dirty Harry, 1971) si diváky získal okamžitě, kdy se objevil na plátně. Režisérský veterán Don Siegel (Invaze zlodějů těl, Ptáčník z Alcatrazu a dalších 48 filmů!) film pojal Eastwoodovi na míru a natočil ho jako western v San Franciscu. Jen pro úplnost, byla to již několikátá spolupráce Eastwooda se Siegelem, přičemž hlavním doporučením pro lukarativního a velmi drahého Drsného Harryho byl jejich snímek Cooganův trik, který sice nepatří k Eastwoodovým největším peckám, ale zhlédnout se víceméně dá.

Pages: 1 2 3

Přidat komentář

TOPlist