EXKLUZIVNĚ – Vizionář Cameron očima kolegů filmařů

Ghost of the Abyss

Během posledního roku jsme se potkali s osobnostmi světové kinematografie, kteří měli co dočinění s Jamesem Cameronem. Při příležitosti uvedení Titanicu 3D je na místě, abychom naše poznatky s vámi milí čtenáři sdíleli.

Jak jsme již avizovali, tento týden jsme se sešli s Martinem Hubem, tedy naším kaskadérem v Hollywoodu, který v současnosti vydává zajímavý magazín o filmu, akci, kaskadérech a sportu Film&Action Stuntman. Musel jsem mu položit otázku, jaký je James Cameron ve skutečnosti a jak probíhalo natáčení Titanicu, z kterého si pana Huba jistě pamatujete. Je to ten muž, který drží v ruce dítě a vezme ho ohromná vodní bariéra i přes to, že ho hlavní hrdinové Leonardo Di Caprio a Kate Winslet varují.

A jaký je tedy James Cameron? Magazínu Realfilm.cz odpovídá Martin Hub osobně:,,Jakmile jde o jeho filmy, je to totální fanatik. Je to ohromný pracant. Během Titanicu natáčel až na 12 kamer najednou a kontroloval jetí z každé kamery. Jakmile se mu něco nezdálo, byť jen v jedné kameře, okamžitě se musel záběr opakovat. Každému na place bylo jasné, že každý záběr stojí ohromné množství peněz a každá minuta natáčení ho dostává do ještě většího časového skluzu. Jenže on je perfekcionista. Naší kaskadérskou partu měl moc rád a povzbuzoval nás k nejlepším výkonům. Pokud se nám akce povedla, tak měl takovou radost, že by nás skoro nosil na rukou. Pokud ale účinkující záběr pokazil, byl klidně schopný hodit kameru do vody a ještě vyhrožovat, že ji zaplatíte (smích). Čechy měl rád pro jejich univerzalitu, což dokládá i fakt, že čeští kaskadéři tam jeli na tři neděle a zůstali tam nakonec půl roku!“

Jak zřejmě už velmi dobře víte, tak jsme v rámci Realfilmu vydali knihu Slavná světová filmová klasika, kde máme o Jamesi Cameronovi celou řadu zmínek. Kromě Titanicu v knize naleznete zejména film mého dospívání Terminátor, kterého s odstupem času skutečně řadím na pomyslný Olymp svižného filmového vyprávění s velice chytrým přesahem. Osobně jsem se s Jamesem Cameronem nesetkal, ale pánové John Ottman a nyní už můj kamarád Peter Zeitlinger s ním pracovali v loňském roce, když si od jeho velmi vlivné firmy pronajímali zařízení na 3D.

Ghost of the Abyss

John Ottman nám popisoval skupinu filmařů kolem Jamese Camerona jako naprosto oddané a loajalní spolupracovníky, kteří jsou nyní velmi mocnému producentovi naprosto zavázáni. Jak víte z našich stránek John Ottman je kromě skládání hudby velmi respektovaným střihačem a vyprávěl mi, že jejich zbrusu nový projekt Jack and the Giant Killer, který vzniká pod vedením Bryana Singera připomíná ve střižně opravdové peklo. Musí totiž stříhat hranou akci a vizuální efekty zvlášť a pak je dávat pracně dohromady, což ve výsledku znamená, že stráví ve střižně šestnáctihodinové šichty. Nároky, které jsou na něj kladeny tak velmi svorně popisují spolupracovníci Martina Scorseseho nebo Davida Finchera. Ottman si do Cameronových spolupracovníků jednou rýpl a zeptal, jaký díl Vetřelců mají nejraději a oni, že samozřejmě dvojku. Když se podíváte do našeho rozhovoru, všimněte si, že oba kýveme, že nejlepší je samozřejmě jednička Ridleyho Scotta. Promiňte, pane Camerone, to je jen takové špičkování:-)

EXKLUZIVNÍ rozhovor s Peterem Zeitlingerem

James Cameron se také podílel na filmu Jeskyně zapomenutých snů 3D, kterou natáčel jako hlavní kameraman pražský rodák Peter Zeitlinger. Zeitlinger mi vyprávěl o konzultacích s Cameronovým asistentem, který byl tedy zřejmě jiný, než ten, co se podílel na londýnském natáčení Jacka and the Giant Killer. Zeitlinger mi sdělil, že Cameron striktně lpí na dodržování pravidel, které vymysleli pro jejich speciální kamerový systém, což nebylo úplně vždy snadné uvést v praxi ve stísněných prostorách natáčení, kde mohli s Wernerem Herzogem natáčet na základě exkluzivního povolení francouzského Ministerstva kultury. Řešení, která nakonec vymysleli se tak nakonec odvíjela především díky schopnosti docházet k diplomatickým kompromisům. A výsledek? Jeskyně zapomenutých snů 3D byl loni v USA jeden z komerčně nejúspěšnějších dokumentů a ocenila ho jak novinářská, tak odborná kulturní obec.

Pro mě je James Cameron symbolem schopného a vytrvalého filmaře, který si cestu do filmové historie už pracně vyšlapal a právem mu patří náš respekt. Stanley Kubrick jednou pořádal soukromou filmovou projekci ve svém domě, aby se poklonil jednomu mladému filmaři, jehož invence ho naprosto fascinovala a řekl, že v něm vidí budoucnost filmařiny. Jméno toho mladého filmaře bylo James Cameron. O tři roky později byla premiéra filmu Titanic. Ve čtvrtek byla premiéra Titanicu 3D, který přináší do kin Bontonfilm, jehož zaměstnanci velmi dobře vědí, které filmařské jméno je magnetem na divácké peněženky.

Přidat komentář

TOPlist