Proč filmaři tolik milují Special Edition aneb Titanic se vrací

James Cameron - filmografie

Před dvěma lety jsem poslouchal na netu záznam ze semináře Jamese Camerona se scenáristy a studenty scenáristiky v Kalifornii. Tento týden se do kin vrací Titanic a Realfilm tuto filmovou událost nemůže nechat nepovšimnutou.

Titanic je pro mě klíčový film kinematografie. Kašleme na to, že ho spousta filmařů nenávidí, zvláště českých, zkrátka je to spektákl. V kině v Šumperku mají dodnes plaketu od distributora filmu za neskutečné tržby, které mi i dnes po letech vyráží dech. Minulý týden jsem se také sešel s Martinem Hubem, tedy skvělým českým kaskadérem, který v Titanicu hrál a doufejme, že nám také pro vás milí čtenáři něco poví, zkrátka tento týden bude věnovaný Titanicu a neznamená to, že by se Realfilm.cz potápěl. Naopak:-)

James Cameron - filmografie

James Cameron pouštěl své dospívající dceři film Titanic z tepla domácího kina a ta nemilosrdně našemu milovanému filmaři řekla:,,Tati, hodina a půl pryč a ta loď se teprve začíná potápět. O čem to tedy ještě zbývající dvě hodiny bude?“ Studenti se začali hurónsky smát a Cameron povídá:,,Televize znova útočí na kino. Mladí lidé jsou schopni se soustředit jen na Kriminálku Las Vegas, kde sledují kratičké záběry a zapomínají na možnosti našeho média.“

My panu Cameronovi věříme, protože je to opravdový průkopník filmového vyprávění, a to jak po technické, tak obsahové stránce (teď mě proklela asi 80% část scenáristické obce a 99 kritiků, ale co naplat). Jestli máte tento film rádi, určitě si o něm přečtěte v knize Slavná světová filmová klasika, kde se mu pochopitelně věnujeme. Pokud jste si knihu dosud nezakoupili, je k mání ve všech velkých knihovnách a funguje pochopitelně i meziknihovní výpůjčka.

James Cameron

Special Edition Titanicu pochopitelně řeší přeformátování do stereoskopického obrazu a vylepšuje i některé nepříliš povedené digitální triky, které pár škarohlídů rozpoznalo. Vzpomínám si, jak se v dobové Cinemě hnidopišsky řešilo, že kouř z komína nejde správným směrem. OJOJ.

Special Edition (SE) není znak poslední doby. Alfred Hitchcock sice neměl takové možnosti jako dnešní režisérská esa, ale šel ve svém pojetí SE ještě dál, když přetočil celý film! Pravdou však je, že někteří filmaři, zejména s nástupem formátu DVD a Blu Ray přichází s různými alternativními verzemi, vylepšenými scénami, nepoužitými záběry a podobně. Zřejmě nejúspěšnějšími SE zůstane navždy Lucasovy nové ,,sexy“ verze starších Hvězdných válek a hned vzápětí budou SE filmů Pomáda, Horečka sobotní noci a pochopitelně Vymítač ďábla Williama Friedkina, jehož SE se objevují v kinech a na nosičích s železnou pravidelností podle toho, kolik mu zrovna chybí v domácím rozpočtu. Přeci jenom rozvody něco stojí.

Nejméně spokojeným filmařem však už navěky zůstane Ridley Scott a jeho Blade Runner, který ovšem ve své SE neřeší ani tak dokonalost díla (vzpomínám na jeden rozhovor, kdy novinář řekl Scottovi, že snad chápe, že ne všechny jeho filmy jsou dobré, Scott potáhl z doutníku, pokýval rameny a probodl ho pohledem), jako jeho filozofické vyznění.

Cameron ve své SE řeší zejména nové digitální možnosti a především reaguje na své silácké výroky v souvislosti s předloňským Soubojem titánů (více zde). Zítra jdeme na novinářskou projekci 3D Titanicu a v průběhu týdne vás o ní spravíme v dalším speciálním článku.

Přehrát trailer

Přidat komentář

TOPlist