Slavnost (1995)

La Cérémonie, Francie/Německo 1995, režie: Claude Chabrol, scénář: Claude Chabrol a Caroline Eliacheff podle románu Ruth Rendell, kamera: Bernard Zitzermann, hudba: Matthieu Chabrol, střih: Monique Fardoulis, hrají: Isabelle Huppert, Sandrine Bonnaire, Jacqueline Bisset, Virginie Ledoyen

112 minut, 1.66:1, 35 mm, barevný

Volphiho pohár pro nejlepší herečku na MFF v Benátkách (Isabelle Huppert a Sandrine Bonnaire), nominace na Zlatého lva na MFF v Benátkách za nejlepší film, Cézar pro nejlepší herečku v hlavní roli (Isabelle Huppert), Cena amerických kritiků pro nejlepší zahraniční film

Minulý týden jste se mohli v Praze při troše štěstí potkat s překrásnou francouzskou herečkou Sandrine Bonnaire, která navštívila pražskou oficiální část putovní soutěžní filmové přehlídky Febiofest. Jeden z jejích nejlepších filmů je právě Slavnost klasika Clauda Chabrola (Masky).

Rodina ze střední buržoazní vrstvy najde na inzerát dívku Sophii (Sandrine Bonnaire), která se má starat o jejich domácnost. Zprvu se zdá, že je Sophie poklad. Skvěle vaří, uklízí a plní příkazy, pokud nejsou napsané – je totiž dislektička. Spřátelí se s pro její zaměstnavatele nestravitelnou živelnou pošťačkou (Isabelle Huppert). Začíná se schylovat k tragédii.

Chabrolovi čertovina koukala z očí, jeho podvratné myšlenky a faleš pod maskou nevinnosti byly přímo pověstné. Jestliže se Chabrol někdy bere jako francouzský Hitchcock, zejméně pak v anglosaských zemích, tak si nejsem zcela jist oprávněnosti těchto srovnání. Hitchcockovi hrdinové byli zpravidla čestní lidé, kteří se ocitli ve špatném světle cizím přičiněním, kdežto u Chabrola zlo v jeho postavách vždy dřímalo. A většinou to bylo zlo naprosto nečekané.

Chabrol film vystavěl na čtveřici půvabných dam, z nichž každá skrývá pod maskou nevinnosti temné stíny a přestože je závěrečná tragédie mimořádně drsnou katarzí, tento příběh jiný konec mít ani nemůže. Ponaučení však jednoznačné zdaleka není, což je výhoda autorského filmu oproti zajetému studiovému systému.

Herečky ztvárňují čtyři rozdílné povahy a dělí je sociální třída, věk a zejména naprosto odlišný psychologický profil. Tuto pestrou čtveřici pak proti sobě staví v ostrém souboji, kde sice neteče krev, ale atmosféra zde povážlivě houstne s každou přibývající minutou. Chabrol pečlivě buduje skutečně minimalistickým způsobem mozaiku z drobných střípků podrazů, falešně mířených vět a neupřímnosti obraz primitivního světa současnosti, který je určen náročnějšímu publiku s určitou životní zkušeností. Naprosto chápu, že pro teenagery může být Slavnost očistcem, ba co víc, nudnou kravinou, která sérii Stmívání nesahá ani po kotníky, ale nezapomínejme na to, že věk není žádná zásluha, ale přirozený stav věcí. Stejně jako tento film.

Slavnost je film krutý, nactiutrhačný, primitivní a nebere si žádné servítky. Přesně z toho důvodu by vám neměl zůstat skryt a vzpomeňte si na mě, až živelná pošťačka bude probouzet temné stránky v dívce s andělskou tváří. Také si vzpomeňte na ministra spravedlnosti Pospíšila, který musel otevřít první ženskou věznici. Jiná doba, to každopádně a Slavnost vypovídá o současné nemocné primitivní konzumní a necitlivé době mnohem více, než bychom možná chtěli. Nejčastější známkou hodnocení je 8 a nejlépe film hodnotí ženy 30-44 let. Realfilm snímek vřele doporučuje ke zhlédnutí.

Přehrát trailer

Přidat komentář

TOPlist