Veselé Velikonoce (1984)

Joyeuses Paques, Francie 1984, režie: Georges Lautner, scénář: Georges Lautner podle divadelní hry Jeana Poiret, kamera: Edmond Séchan, střih: Michelle David, hrají: Jean-Paul Belmondo, Sophie Marceau, Marie Lafôret, Rosy Varte, Michel Beaune

98 minut, 2.35:1, 35 mm, barevný

Stavební podnikatel Stefan Margelle (Jean Paul Belmondo) si užívá majetku své ženy Sofie (Marie Lafôret) a řídí jejich společnou firmu. V soukromí je ovšem neodolatelný Casanova a ani ve zralém věku nedokáže odolat ženským půvabům, o čemž jeho žena nesmí vědět, protože jinak by při rozvodu o všechno přišel.

Když odveze svou ženu na letiště, aby navštívila své příbuzné během Velikonoc, potká krásnou mladou dívku Julii (Sophie Marceau) a po večeři a dostaveníčku jí na její naléhání odveze do svého bytu. Problém nastane, když se jeho manželka vrátí nečekaně domů, protože francouzští odboráři opět stávkují. Stefana nenapadne nic lepšího než dívku představit jako svou dceru. Ta na jeho hru sice přistoupí, ale Sofii neoklamou, zvláště když se oba stále více zaplétají do svých smyšlenek…

Veselé Velikonoce jsou jednou z mých nejoblíbenějších komedií a u nás doma patří k těm absolutně nejoblíbenějším. Francouzský humor je mi opravdu blízký a myslím si, že má velice blízko k tomu českému, zejména prvorepublikovému. Jen si pusťte film Ducháček to zařídíVlastou Burianem a hned vzápětí Veselé Velikonoce. Je velká škoda, že jsme si museli užívat několik desetiletí v kulturním úpadku, byť i tam se pochopitelně naleznou výjimky, protože kulturu nedělají politici, ale umělci. Nejhorší je, když jdou umělci dělat politiku, ale to se stává naštěstí jen zřídka a výjimka potvrzuje pravidlo. Na největší německé filmové databázi má film hodnocení velmi vysokých 8.4!

Bylo těsně po revoluci, když se k nám do ulice vrátili z Francie sousedi, kteří se věnují umění. Nebudu je jmenovat, ale tehdy mi jejich syn vyprávěl, jak jeho maminku zastavil na letišti v Marseille Jean Paul Belmondo, že plánuje casting své nové komedie Veselé Velikonoce. Role se nakonec nedočkala, zřejmě z jazykových důvodů, protože půvabem to rozhodně nebylo. Musíme si také připomenout, že české ženy jsou přeci jenom vzácnými klenoty, které nám tu a tam odváží naši sousedé jak v éře renesančních spanilých jízd. Tehdy bylo ve zvyku napsat oslavnou ódu na nejkrásnější dívku ve městě, pak si sehnat rychlého koně a dívku unést. Pokud byl únos dostatečně promyšlený, dostal milovník milost. Uznávám, že je to divočina, ale i taková byly historické zvyky. Rozhodně je to romantičtější než sypat dívkám do pití prášek na spaní nebo něco horšího, jak je zvykem dnešní často přitroublé zbohatlické mládeže.

Veselé Velikonoce jsou situační komedií, která vychází ze slapstickových komedií a grotesky. Situace jsou záměrně přehnané, stejně tak jako herecké výkony. Film režíroval Georges Lautner, který patří k naprostým špičkám francouzského diváckého filmu, který velmi umně proplouval mezi žánry a mezi jeho kmenové herce patřil jak Jean Paul Belmondo (U konce s dechem), tak Alain Delon (Tři muži na zabití).

Pages: 1 2

Přidat komentář

TOPlist