Modrý samet (1986)

USA 1986, Blue Velvet, režie a scénář: David Lynch, kamera: Frederick Elmes, hudba: Angelo Badalamenti, střih: Duwayne Dunham, hrají: Kyle MacLachlan, Isabella Rossellini, Laura Dern, Dennis Hopper, Hope Lange, Dean Stockwell

120 minut, 2.35:1, 35 mm, barevný

Nominace na Oskara – nejlepší režie, Independent Spirit Awards – nejlepší herečka v hlavní roli (Isabella Rossellini), nominace na Independent Spirit Awards – film, režie, kamera, scénář, herec v hlavní roli (Dennis Hopper), herec v hlavní roli (Kyle McLachlan)

Student Jeffrey Beaumont (Kyle Mc Lachlan) se vrací do městečka Lumberton, aby mohl pomáhat otci v obchodě. Při procházce najde v trávě uříznuté lidské ucho a jde ho proto odevzdat na policii. Od dcery policisty Sandy (Laura Dern) se dozvídá další podrobnosti o případu, ve kterých figuruje i barové zpěvačce Dorothy (Isabella Rossellini). Záhadná kráska ho fascinuje a tak se jí vloupe do bytu, kde sleduje ze skříně její brutální znásilnění. Později se dozví, že je žena i její dítě v rukou psychopatického vraha Franka (Dennis Hopper – Přestřelka v Palermu).

Za pečlivě udržovanými trávníky předměstských domků a za bílými vypranými záclonami se skrývají tajemství, které by měly být navždy skryty, alespoň podle odpůrců Davida Lynche (Lost Highway, Mullholand Drive, Mazací hlava) . Skrývá se tam totiž násilí a sexuální perverze a je nutné předem avizovat, že to rozhodně není podívaná pro každého.

David Lynch si v Americe, ale i ve světě, udržuje pověst excentrického umělce a od počátku své kariéry byl považován za představitele surrealismu, jehož filmy vydělávají nemalé peníze. Producent Dino De Laurentiis proslul velkofilmy a když se mladý David Lynch nabídl spasit jeho Dunu, která se naprosto vymkla kontrole poněkud neprozřetelně za to mladému režisérovi slíbil realizaci jakéhokoliv projektu pokud nebude příliš drahý. Jenže Duna skončila fiaskem a Laurentiis věděl příliš dobře, že mladý filmař dal kvůli němu všanc svou dobrou pověst. Bylo potřeba splnit svůj slib.

David Lynch prozradil svůj primární nápad k natočení filmu:,,Modrý samet je milostný příběh…Na začátku byla idea dvorku před domem ponořeným do tmy a písní Bobbyho Vintona hrající z velké dálky. Vždy jsem měl fantazii vetřít se do dívčího pokoje a schovat se tam na celou noc. Byl to zvláštní úhel pohledu na mystérium vraždy.“

Lynch sice zobrazoval předměstí Ameriky, ale filmové inspirace pro události za okny čerpal v dílech především evropských režisérů. Přiznanými vzory byl Ingmar Bergmann, Alfred Hitchcock (zvláště Psycho a Okno do dvora) a výrazná tvář německého filmu Reiner Werner Fassbinder, jehož film a divadelní hra Hořké slzy Petry Von Kantové poněkud snižují nadšení ohledně originality Modrého sametu.

Ke cti Davida Lynche je však uvést, že chtěl do hlavní ženské role barové zpěvačky Dorothy obsadit dvorní Fassbinderovu herečku Hannu Schygullu. Lynchův scénář skýtal spoustu šokujících detailů, často velmi dekadentních a jeho čtení opravdu nebylo pro každého. Na adresu tlustého fasciklu kolovala řada nelichotivých poznámek od takových oslovených hereckých jmen jako Meryl Streep, Stevena Berkoffa nebo Val Kilmera. Streep se dokonce jednou nechala slyšet, že Isabela Rosellini si v natáčení tak libovala, že si nechala připsat i nějaké další pikantnosti přímo na tělo. Každopádně se během natáčení do režiséra zamilovala a prožili si společný čtyřletý románek.

Pages: 1 2

Přidat komentář

TOPlist