Modrý samet (1986)

Mladého studenta našel Lynch opět ve svém alter egu Kyleu McLachlanovi . O roli sadistického a psychicky velmi labilního Franka se ucházeli herci Robert Loggia a Dennis Hopper. Roli nakonec dostal Hopper, když režisérovi zahrál přesvědčovací etudu se slovy:,,Musím hrát Franka, protože já jsem Frank!“

První společná scéna Dennise Hoppera a Isabely Rosellini bylo její znásilnění. Herečka byla oblečená do kostýmu z modrého sametu, pod kterým byla úplně nahá. Hopper, který před natáčením požil afrodiziakum o tom nevěděl a když zjistil, že je nahá roztáhl jí nohy přímo do kamery. V tu chvíli režisér propadl záchvatu nezastavitelného smíchu, stejně jako herečka.

Lynch je surrealista a jako takový pochopitelně trochu klame tělem. Jestliže jeho Frank ve filmu neustále vykřikuje to slovo od f, mimochodem hláška Don´t you fucking look at me, byla zvolena magazínem Premiere mezi nejvíce zlidovělými filmovými hláškami vůbec, tak samotný režisér není schopen toto slovo vůbec nahlas vyslovit. Dennis Hopper jednou popisoval, když mu Lynch dával režijní instrukci:,,A sjeď to ještě jednou prosím od toho slova.“

Důležitou roli ve filmu hraje hudba, konkrétně použití starých oblíbených hitů nebo hraní populárních písní v těch nejméně obvyklých situacích (stejně jako ve Fassbinderově zmíněném titulu). Ostatně už název filmu je odvozen od písně Blue Velvet, kterou nazpíval Bobby Vinton. V tomto ohledu jde o další žert, protože nepsané hollywoodské pravidlo zní, že filmy, které mají v titulu název písně zkrátka vydělávají (Pretty Woman). Druhou důležitou písní je In Dreams Roye Orbisona. Ten původně nedal souhlas k použití písně do filmu, ale nakonec byl slavnou scénou tak nadšen, že si nechal od Lynche udělat videoklip se záběry z filmu. Jedná se téměř o hororovou sekvenci, kdy píseň pantomimicky předvádí Dean Stockwell do zářivky místo mikrofonu a Hopper vedle něj dělá příšerné grimasy.

Psychologický thriller Modrý samet patří mezi nejkultovnější záležitosti osmdesátých let. Film má strhující atmosféru a oplývá perverzními surrealistickými nápady, které jsou povětšinou okořeněny hodně černým humorem. David Lynch zde poprvé šokoval Ameriku, když se jí podíval pod načančané předměstské domky takovým způsobem, že mnohým zaskočilo v krku.

Zvláště pak cenzorní agentuře MPAA, která byla šokována zobrazením intenzivního násilí. Ve scéně, kdy Hopper uhodí Rosselini do obličeje se cenzoři dožadovali zkrácení celé pasáže, takže úder slyšíme jenom ve zvuku a nevidíme ho v záběru. Pro Lynche bylo toto řešení ještě znepokojivější, než grafické násilí. Laurentiis měl jedinou podmínku, film nesmí trvat déle než 120 minut. Lynchova první verze měla stopáž 240. Na podlaze střižny se tak ocitly pasáže sebevraždy Dorothy a řada sexuálně perverzních scén. Lynch odevzdal podle smlouvy snímek, který byl bez jednoho filmového okénka přesně 120 minut.

Laurentiis sice film vyrobil, ale neměl distributora. Taková drobnost ho nemohla zastavit a tak si film do kin uvedl ve vlastní společnosti, kterou kvůli tomu založil. Kritiky film oslavovaly jako mistrovské dílo, ale odmítavý proud nešlo přehlédnout. Roger Ebert film ve svém programu sestřelil kvůli ponižování žen. Modrý samet je kriminálka – temná, zvláštní, znepokojující, ale hlavně legendární.

Přehrát trailer

Pages: 1 2

Přidat komentář

TOPlist