Outland (1981)

Alternativní český název: Třetí měsíc Jupitera, Velká Británie 1981, režie a scénář: Peter Hyams, hudba: Jerry Goldsmith, kamera: Stephen Goldblatt, střih: Stuart Baird, hrají: Sean Connery, Peter Boyle, Frances Sternhagen, James Sikking, Kika Markham, Clarke Peters, Steven Berkoff

112 minut, 35 mm a 70 mm, 2.35:1 a 2.20:1, barevný

Nominace na Oskara za nejlepší zvuk

Zřejmě nebude příliš mnoho lidí, kteří tento film znají, ale věřte mi, že v Hollywoodu tento film zná opravdu každý, včetně dobrého známého režiséra Petera Hyamse, kterým není nikdo menší než futurista a vizionář James Cameron. Cameron Hyamsovi pomáhal rehabilitovat studiovou kariéru, když se studio produkující Schwarzeneggerův film The End of Days rozhodlo na hodinu vyrazit Marcuse Nispela (předělávky filmů Barbar Conan, Texaský masakr motorovou pilou a Pátek třináctého).

Až totiž uvidíte tento film pochopíte, že Hyams (Kozoroh 1, 2010, Timecop, Konec světa) není žádný rutinér, ale klasický filmař a je jen otázkou času, kdy bude rehabilitován. Respektive alespoň část jeho tvorby, kterou měl pevně v rukou a nebyla jen zakázka. To je ostatně právě případ filmu Outland, který není nic jiného, než orgastický sci-fi remake geniálního westernu V pravé poledne.

Io, druhý měsíc Jupitera, se proměnil v obří naleziště rudy, která je podstatná pro správný chod naší vytěžené planety. Těžba se stala mimořádně výhodným obchodem. (Avatar, cože?) Přináší nesmírné zisky společnosti Noc-Amalgamate a zároveň přináší pohádkovou odměnu pro toho, kdo je ochoten podepsat roční smlouvu a žít zde v nelidských podmínkách. (Avatar, cože?) Jenže mezi nájemnými horníky se začínají objevovat první mrtví. Na první pohled se nezdá, že by mezi úmrtími těch, kdo přišli na Io pracovat, byla nějaká souvislost. K případu je povolán čestný federální maršál O’Neil (Sean Connery). Jako nejvyšší strážce zákona chce poznat pravdu, aby mohl prosadit spravedlnost. Jenže jeho odhalování pravdy sebou nese jistá rizika jako třeba skupinu zabijáků, kteří jsou na nepříjemného špióna vysláni. Čas běží a O´Neill bude mít jen pár desítek minut, aby vše dovedl ke zdárnému konci.

Outland je příjemná žánrovka, která není ničím jiným, než westernem zasazeným do vědecko fantastického prostředí. Zatímco u Kovbojů a vetřelců to nevyšlo v opačném ranku, pak zde to funguje naprosto skvěle. Na tomto filmu mě fascinují zejména drobné detaily, které jsme si jako haranti krokovali na videu. Jedním z nich je zejména lahůdkový záběr kapky krve, která odtéká nahoru, což dnes nepřijde nikomu divné, ale v té době to byla bomba.

Film má skvělý hudební doprovod milovaného klasika Jerryho Goldsmithe a má zajímavou plíživou atmosféru, kterou skutečně kopíruje reálný čas ála V pravé poledne. Pochopitelně, že to nakonec nevychází, ale počítali jste u seriálu 24 hodin skutečně vteřiny tak, aby to vyšlo?

Specialitou snímku je pak unikátní zvuk, který je užitím systému Megasound vyvinutý v laboratořích společnosti Warner Bros. Sice to byla slepá kolej, ale alespoň posloužila společnosti Sony a Lucasfilmu, aby se toho ujali technologičtí experti. Film měl oddělený zvuk, kdy se kromě stabilních reproduktorů v kině, kde se dal vytvořit stereo zvuk pouštěl ještě z přídavných reproduktorů, kde byly zvlášť nahrané scény s efekty, které se daly zdůraznit a jež byly náležitě zvýrazněné hlasitostí doprava.

Film byl ve své době nesmírně nákladný, rozpočet by se dnes rovnal s inflací částce kolem 150 milionů dolarů a bohužel se nestal okamžitým hitem. S odstupem času si však tento film pozorn ost určitě zaslouží. Tempo sice není nikterak závratné, ale skutečnost, že pan Connery ve filmu opravdu válí spoustu drobností bez větších potíží přehluší.

Přehrát trailer

Přidat komentář

TOPlist