Ronin (1998)

Velká Británie/USA 1998, režie: John Frankenheimer, scénář: J.D.Zeik, Richard Weisz (David Mamet), kamera: Robert Fraisse, hudba: Elia Cmiral, střih: Tony Gibbs, hrají: Robert De Niro, Jean Reno, Stellan Skarsgard, Sean Bean, Skip Sudduth, Natasha McElhone

121 minut, 2.35:1, 35 mm, barevný

Ronin je podle starého japonského rčení námezdný bojovník. V zapadlém bistru na předměstí Paříže se schází skupina individuí, které se mají společně pustit do plnění tajné mise, která má co dočinění s tajemným kufříkem. Jelikož nikdo nikoho nezná, může být mezi nimi i krysa. A jejich zaměstnavatel taky nemusí být úplně čistý.

Napínavý akční thriller natočil jako stylový retrofilm staré akční školy veterán John Frankenheimer a je jištěn solidním hereckým ansámblem, který prostě ani nemohl zklamat. U nás na Realfilmu máme podobné akční jízdy rádi, takže je jasné, že i Ronin patří k našim oblíbeným filmům. Společně s Danem Adamem jsme se také potkali s Seaem Beanem (Pána prstenů) při natáčení amerického televizního seriálu Missing a musím říct, že to je velký sympaťák.

V době uvedení se řada českých novinářů pozastavovala nad tím, proč si zvolil David Mamet (Rozsudek, Konkurenti) pseudonym pod tak výborný film. Zkrátka proto, že zatímco u nás je zvykem, že pokud začínající autor napíše dobrou věc a dojde mu dech v cílové rovince, přivolá se zkušený mazák, který mu část přepíše a pak mu ukradne námět i honorář, je David Mamet evidentně slušný člověk a má velké srdce. Zeikův scénář totiž sice výrazně poupravil, ale jelikož ví, že američtí kritici jsou stejní snobové jako ti naši, změnil si jméno za pseudonym.

Film je dílem velikána a titána klasické režie Johna Frankenheimera, který je autorem tak výborných filmů jako Ptáčník z Alcatrazu, Ti druzí nebo Mandžuský kandidát. Jeho tvorba sice nikdy nepatřila mezi okamžité komerční úspěchy, ale jeho vizionářský styl dodnes ovlivňuje mladší kolegy. Frankenheimer točil film s kaskadéry bez viditelného CGI a prý řekl hlavnímu koordinátorovi při natáčení nebezpečných automobilových honiček:,,Nechci vidět brzdový světla.“ A je to vidět.

Celkově to hodí na nadupanou akční jízdu v evropském stylu a zápis mezi akční klasiku, kterou Luc Besson úspěšně zrecykloval v thrilleru 96 hodin a podobně laděných filmech. Hlavní herci jsou mimořádně věrní a pokud bych si měl rýpnout, jsou to vlastně Postradatelní pro předchozí generaci :-) Pro našince je tento film zajímavý tím, že k němu hudbu složil americký skladatel českého původu Elia Cmiral a v epizodní roli se objeví i Jan Tříska.

Film měl rozpočet 55 milionů dolarů a od počátku byl zaměřen světovému publiku. S odstupem času můžeme říct, že byl film mimořádně úspěšný a nejčastější známkou hodnocení je číslo 7.

Přehrát trailer

Přidat komentář

TOPlist