Útěk z MS1 (2012)

Francie/USA 2012, Lockout, režie: James Mather, Stephen St. Leger, scénář: Stephen St. Leger, hudba: Alexandre Azaria, kamera: James Mather, střih: Camille Dellamarre, Eamon Power, hrají: Guy Pearce, Maggie Grace, Peter Stormare, Vincent Regan, Joseph Gilgun

95 minut, 2.35:1, RED (2K), barevný

Luc Besson se ve své společnosti EuropaCorp nikterak netají, že vytváří jednohubky pro většinové publikum. Během více než desetiletí, co firmu založil nás přesvědčil zejména sérií filmů Kurýr, Taxi a 96 hodin, že své řemeslo ovládá. Film Útěk z MS-1 je zábavné béčko s překvapivým hlavním hrdinou Guyem Pearcem.

Lidstvo našlo způsob, jak ochránit svět před zločinci. Ti nejhorší z nejhorších jsou drženi na místě, ze kterého není úniku. Mimo Zemi, uprostřed hlubokého vesmíru (řekl někdo Útěk z New Yorku?). Prezidentova dcera Emilie Warnock (krásná Maggie Grace)  navštíví v rámci humanitární mise vesmírnou věznici MS-1. Ale krvavá vzpoura vězňů z Emilie učiní to nejcennější rukojmí. Ven ji může dostat jen jediný člověk. Bývalý špičkový vládní agent Snow (Guy Pearce – Králova řečCestaSmrt čeká všude, Memento – viz kniha Slavná světová filmová klasika)  je svéhlavý a nekompromisní (řekl někdo Smrtonosná past?). Jeho současná pozice na špionážním trhu je, mírně řečeno, špatná – čelí obvinění ze spiknutí proti USA. Od prezidenta dostává jedinečnou nabídku: nový život a svobodu výměnou za záchranu první dcery Spojených států. Jenže v sázce je mnohem více…

Luc Besson přetáhl přes kopírák kultovní osmdesátkové filmy a jelikož jsme film v redakci již viděli na novinářské projekci v Atlasu je třeba dodat, že  mě osobně film docela příjemně překvapil.

Film si na žádnou invenci příliš nehraje, scenáristé zhlédli všechny možné filmy o vězení a útěcích z vězení a evidentně mají poctivě nakoukány i vesmírné opery typu Star Trek a mnohé další. Úvodní zápletka je kombinací úvodní zápletky Kurýra a pilotního filmu k seriálu Útěk z vězení Prison Break) ovšem jen s tím rozdílem, že Guy Pearce je kombinací Johna McClanea konce 80. let (Bruce Willis v jedničce a dvojce Smrtonosné pasti) a Snakea Plisskena (Kurt Russel v Útěku z New Yorku). Nicméně střihová montáž z výslechu, kdy je hlavní hrdina Snow mlácen pěstí tak, aby mu hlava vylétla ze záběru a do prázdného místa vyskakují titulky. Poprvé je to vtipné, podruhé ještě dobré, pošesté až posedmé už si říkáte, že by měl zřejmě otřes mozku a zřejmě již v ten moment zjistíte, zda jste cílová skupina nebo ne. Abych vám to usnadnil, cílová skupina je tak někde mezi 13 – 17 lety. Já už jsem poněkud trochu odrostlejší, takže mé hodnocení zřejmě nebude tak pozitivní, a to se ovšem týká i filmového zpracování.

Jestli tento film stál 30 milionů dolarů, tak to na něm rozhodně není vidět. Myslím si, že rozpočet byl maximálně poloviční a některé efekty jsou jak z počítačové hry před 15 lety. Na druhou stranu mi to nikterak nevadilo, protože film se rozhodně ani náznakem nesnaží být realistický, takže je to úplně fuk.

Kdo si zaslouží vyseknout největší poklonu jsou ovšem herci a znovu musím zmínit Guye Pearce a jeho one man show. Ten si byl velmi dobře vědom toho, že na režisérské sesli nesedí zrovna Stanley Kubrick a zaslouží si každý dolar. Někdy jsem měl pocit, že se drží tak přesně režijních pravidel, že se dopouští i jemných parodií, v jedné scéně zcela zřetelně mluví jako Johnny Depp a má i jeho chůzi a v druhé cedí vzduch mezi zuby jako Bruce Willis.

Suma sumárum. Útěk z MS1 je film, který vejde a neuškodí. Trvá trochu přes hodinu a půl a závěrečné twisty jsou hodně překombinované, nicméně se v tomto žánru očekávají. Velké plus jsou velmi komické dialogy a neskutečné hlášky, které hrdinové pronášejí. Právě skutečnost, že tvůrci neustále pomrkávají na diváka, točíme kravinu a bavíme se u ní, tak se bavte taky, mě nakonec přesvědčily, abychom film mohli i doporučit ke zhlédnutí. Platí ovšem beze zbytku, že je to film pro nenáročného diváka.

Přehrát trailer

1 komentář

  1. Ondra Slanina napsal:

    ojoj, tak to je malér! John Carpenter se ozval, že mu Luc Besson vykrádá nápady a je to tady. Soud mu dal za pravdu a Luc Besson musí zaplatit 450 000 eur – více zde – https://www.theguardian.com/film/2016/jul/29/luc-besson-told-to-pay-450000-for-plagiarism-of-john-carpenter-classic

Přidat komentář

TOPlist