Oficiální rozhovor s Damonem Lindelofem o Prometheovi

Film Prometheus je kasovním hitem i přes vlažné kritiky, ale to je pro Ridleyho Scotta a jeho kariéru příznačné. Řada lidí dává vinu scenáristovi, takže se můžeme vydat díky Bontonfilmu na rozhovor s mužem, který všechno spískal.

Damon Lindelof patří do stáje J. J. Abramse a je autorem 6 sezón seriálu Ztraceni (Lost). Je velkým obdivovatelem Stephena Kinga a často cituje ze seriálu Twin Peaks. Své scenáristické ostruhy získal jako odborný redaktor projektů pro Paramount a Fox. Loni na Comic Conu moderoval show o Prometheovi pro 6000 návštěvníků v Halle H. Vydejme se tedy na místo činu.

Průvodce Sci-fi I - Vetřelec

Jak se scénář přeměnil z prequelu Vetřelce v Promethea?
Přišel jsem s tím loni. Ridley mi nejprve zavolal v polovině července. Nikdy jsme se neviděli, ale ohromně obdivuju jeho práci. Řídil jsem auto, když mi zazvonil telefon.,,Ridley chce s váma mluvit za 5 minut, jste dostupný?“. Když jsem to auto naboural a trochu se uklidnil, tak jsem začal mluvit. Trochu jsem se rozklepal, když mi řekl, že mi posílá scénář. Scénář byl napsanej Jonem Spaithsem a bylo v něm spousta skvělejch nápadů, ale byl to prequel k Vetřelci. Myslím, že Ridley chtěl ten film poslat do originálního prostředí. Jednou z obtíží prequelů je, že když se s ním nevyrovnáte správně, tak obecenstvo vytuší děj, co bude následovat. Ridley byl také nakopnutý novými nápady, co jsme do toho přinesli a začali jsme scénář následujících několik měsíců přepisovat. Nakonec byl spokojený, že má před sebou vlastní film. Ve stejné době se do projektu začala angažovat i Charlize Theron. Když nejdřív píšete film, zkoušíte všechny ty základy a nápady nacpat do příběhu, tak postavy přijdou až pak. Když Ridley zmínil, že najednou tady máme oskarovou herečku a Charlize by měla hrát svou úlohu ve filmu, která byla napsaná spíš šablonovitě, tak to začalo hrát docela velkou roli. Věděli jsme, že tu postavu musíme víc rozpracovat.

Jak je řecká mytologie propojená s filmem?
Určitě nebudeme mluvit o propojení, ale říkáme ano na to, že Prometheus byl titán, který bohům ukradl oheň, který měli jen pro sebe a ti se začali obávat, co by se stalo, kdyby ho dostal lidský rod do těch jejich malejch ručiček. Tohle téma je rezonující nápad v souvislostech s technologickou invencí a také objevy. Je tam nějaká hranice, která se nesmí překročit? Určitá část zábavy Promethea staví na tomhle aspektu.

Jaká jsou témata, která chcete objevovat?
Myslím, že jeden ze zajímavých nápadů filmu je jak se budeme vyrovnávat s cestováním vesmírem. Nebude to jenom o objevování nových planet, ale také o budování kolonií a objevování sama sebe. Ostatně filmové postavy si kladou otázky:,,Odkud přicházíme? Jaký máme původ? Jaké je naše místo ve vesmíru? Jsme jediné bytosti, nebo jsou i další?“ Tohle zkrátka není jako myšlenka ve Vetřelci:,Ahoj, jsme horníci. Oh, sakra skočili jsme do opravdu ohromně děsivé hromady sraček.“ Zkrátka zabýváme se tématem tvoření a to bylo pro Ridleyho vždycky velká výzva.

Sci-fi vždycky předjímá budoucnost. Jak je to s Prometheem?
Očividně Blade Runner byl přesně film, který ukázal, jak bude vypadat budoucnost. Úžasná věc, kterou má Ridley jako režisér, je ukotvit to v nějaké zajímavé rovině. Byl první, kdo ukázal jak běžná může být reklama v budoucnosti a jak by mohlo vypadat Los Angeles. Nejvíc cool na tom filmu je, že se nemusí nutně odehrávat na zemi, takže takhle země vlastně vypadat vůbec nemusí. Je to spíš stejně jako tady jací jsou lidé. Čím si prošli? O jakých věcech sní? Nápad, že budeme za další století stejní, ale možná budeme přemýšlet odlišně, o tom je tento film.Takže možná uvidíte věci, které se předpokládají, že v budoucnu budou, ale nikdy jste je pochopitelně neměli možnost vidět. Film ale není primárně o technice, létajících autech nebo lidských zvyklostech, ale spíš co je motivuje jako lidské bytosti.

Konstantní kritika 3D spočívá v tom, že je velmi tmavé. Ridley proslul natáčením velmi temných sci-fi. Jak jste vyřešili tyto dvě věci pro Promethea?
Když se Ridley rozhodl točit film ve 3D, a tuto otázku zodpoví jistě lépe než já, bral to jako výzvu. Je to jedna z věcí, která se musela řešit ještě před navrhováním lokací. Film se natáčel v Pinewood Studio na místech jako Bondovky a bylo to opravdu ohromné. Šéf výpravy Arthur Max tento film navrhoval pro 3D a vždycky, když jste někam vstoupili, pak jste viděli
5 masivních HD obrazovek, kde jste si nasadili 3D brýle a hned jste to mohli vidět. Ridley točí nádherné záběry. Nápady, že se něco dodělá digitálně okamžitě zamítá. Každý film ve 3D musí své 3D ospravedlnit. Myslím, že Prometheus ve 3D vytváří zajímavé prostředí. Někdy jste ve velmi uzavřených prostorech a někdy naopak na neuvěřitelně ohromných širých pláních a přesně tomu 3D v tomto filmu pomáhá. Podle toho, co jsem dosud viděl je Ridley zkrátka jeden z nejvíce vizionářských režisérů, který s médiem umí pracovat a proto je tak jedinečný.

Přidat komentář

TOPlist