USA/Velká Británie/Německo 2009, režie: Tom Tykwer, scénář: Eric Singer, hudba: Tom Tykwer, Johnny Klimek, Reinhold Heil, kamera: Frank Griebe, střih: Mathilde Bonnefoy, hrají: Clive Owen, Naomi Watts, Armin Mueller Stahl, Ulrich Thomson
118 minut, 2.35:1, 35 mm a 65 mm, barevný
Berlín – současnost. Agent Interpolu Louis (Clive Owen – Sin City – Město hříchu, Potomci lidí, Na dotek, Agent bez minulosti, Elitní zabijáci) se má sejít se svou spojkou, ale muž dostane záchvat a na ulici zemře. To co nadřízení chtějí dát k ledu je ale Louisovi krajně podezřelé a soudní ohledání mrtvoly mu dá za pravdu. Stopy vedou k rozsáhlému spiknutí, kde si nikdo nemůže být jistý.
Film je založen na komplikovaných zvratech a ukázce bezskrupulóznosti bankovního sektoru a obchodu se zbraněmi. Jestliže se mi tento film zdál v roce 2009 ještě docela přemrštěný, pak dnes ho pokládám vzhledem ke světu, ve kterém žijeme za přímý přenos. Film byl inspirovaný skutečným bankovním skandálem z přelomu 80. a 90. let britské banky Bank of Credit and Commerce International, který jsme v roce 1991 absolutně nebyli schopni v postkomunistickém Československu pochopit. Skutečný rozsah defraudace nám dochází až teď v souvislosti s finanční krizí.
The International jsem viděl v obřím kině v Německu, kde snímek dostal úplně nový rozměr. Ostatně The International je přeci jenom snímek určený pro velké plátno, než nějakou menší obrazovku. The International pokračuje v tradici nejlepších špionážních thrillerů, především staré francouzské školy. Je docela zajímavé, že se Tykwer v celém filmu obejde bez pomocných berliček zrychlených střihů a rychlých nájezdů.
Skvělou práci odvádějí hlavní herci, zvláště pak Clive Owen. Trochu mě mrzí nepropracovanost postavy Naomi Watts (Poznáš muže svých snů, Východní přísliby, Mullholand Drive, Kruh, Fair Game), která nedostala dostatek prostoru a úplně jsem nepochopil její funkci ve filmovém vyprávění kromě toho, že se o ní máme jako diváci strachovat.
Každopádně toto je zejména snímek režisérský. Tykwer zde totiž opět potvrzuje svůj netradiční, ale rozhodně zajímavý filmařský rukopis. Ten vynikne zejména v mimořádné přestřelce v Guggenheimově muzeu v New Yorku, která patří dle mého soudu mezi nejzdařilejší filmové přestřelky vůbec. Filmaři ovšem povolení k natáčení v muzeu nedostali, takže vybudovali jeho kopii ve staré továrně.
Film vznikl v americké produkci, ale na území Německa s německým štábem a s rozpočtem 50 milionů dolarů, přičemž vláda filmařům vrátila 8 milionů dolarů jako podporu filmovému průmyslu. Snímek nebyl ve své době dobře přijat kritikou a američtí investoři film dokonce na půl roku odložili k ledu vzhledem k prvnímu finančnímu kolapsu v roce 2008. Testovací publikum snímek vůbec nehodnotilo kladně a filmaři byli nuceni do filmu dotočit akční sekvence. Přestože je jich ve filmu poskrovnu, pak rozhodně stojí zato.
Snímek nakonec skončil těsně v černých číslech, ale hitem se přímo nestal. Každopádně pokud máte náladu na konspirační teorie, dobré herce a nechcete se jen primárně bavit, pak je The International filmem pro vás. Nejčastější známkou hodnocení od uživatelů databáze imdb.com je 7 a líbí se spíš starším divákům.