Skyfall (2012)

Doba se změnila. Je zapotřebí hledat charakterově složitější zločince, podobnější současným, moderním, individualistickým teroristům bez megalomanských záměrů. Postavit se jim může pouze hrdina z masa a kostí, ve srovnání s kterým by Sean Connery smrděl naftalínem. Trojice filmů jakoby předchází všem ostatním filmům a James Bond se teprve hledá a okolí kolem něj utváří. Proto tak například jeho sekretářku, slečnu Moneypenny nebo zbrojíře „Q“ najdeme až ve filmu „Skyfall“. Dle mého názoru jsou tyto tři filmy výrazně kvalitnější a propracovanější, než jejich předchůdci a „Skyfall“ sám o sobě, to je velká paráda.

Režie filmu se chopil Oscarem oceněný Sam Mendes („Americká krása“) a když jsem uviděl jako autora hudby uvedeného Thomase Newmana, obrazně jsem skákal ještě pět minut na sedačce. Volba to nebyla až tak nelogická, jelikož Thomas Newman kromě hudby například k tabulkově nejlepšímu filmu všech dob Vykoupení z věznice Shawshank, ozdobil svými kompozicemi i téměř všechny filmy Sama Mendese („Americká krása“, „Nouzový východ“, „Mariňák“, „Road to Perdition“).

Celý film působí nesmírně kompaktním dojmem. Od pomalejšího rozjezdu, v podstatě pohřbívajícího Jamese Bonda, přes fenomenální titulkovou sekvenci, která patří, dle mého názoru k nejlepším v historii a její ozdobení písní od Adele ji dodává punc naprosté dokonalosti, přes Bondovo alkoholické tápání, zmrtvýchvstání, až k závěrečnému, akčnímu finále.

Craigovi je tentokrát víc, než vyrovnaným hereckým protihráčem Javier Bardem v roli tradičně psychopatického, ač nesmírně sympatického zloducha, bývalého agenta MI6 Raoula Silvy. Více prostoru získala ve filmu Judi Dench jako „M“, o jejíž bezpečnost se mezi dobrem a zlem hraje a Ralph Fiennes jako její šéf Gareth Mallory. Ačkoliv jaké dobro a zlo? Ve „Skyfall“ není nic pouze černé a bílé, spíš sympaticky šedé, což ovšem platí pouze o jednotlivých charakterech, včetně tradičně nevyzpytatelných ženských představitelek „Bondgirls“ v podání Bérénice Marlohe a Naomie Harris, protože obrazově je film nesmírně barevný a Sam Mendes režíruje úchvatné scény.

„Skyfall“ je dle mého názoru nejen dostatečně důstojným filmem při příležitosti padesátiletého jubilea, ale zároveň dosud nejlepší bondovkou. Mendesovi se podařilo přidat Craigovu Bondovi na humoru, eleganci i dalších atributech, které v předchozích dvou filmech mohly některým divákům chybět a zároveň zachoval svižné tempo vyprávění, zasazeného do současných reálií.

Těžko předvídat, jak se budou Bondovy filmové osudy dále vyvíjet, protože každý, kdo přijde po Samu Mendesovi to bude mít zatraceně těžké. Snad by se o  další film mohl pokusit současný akční režisér číslo jedna Christopher Nolan, jehož některé postupy Mendes v „Skyfall“ převzal, ale to není podstatné. Za „Skyfall“ si Sam Mendes, Thomas Newman, Daniel Craig a Javier Bardem řekli o nominace na Oscara a divákům přeji, ať si tuto podívanou bezezbytku užijí.

Přehrát trailer

Přehrát trailer

Pages: 1 2

1 komentář

  1. Ondra Slanina napsal:

    Po 50 letech je James Bond mírně vyhořelým svobodným a bezdětným zabijákem, který se utká s velmi zajímavým padouchem. Mendes se tentokrát krotí při akčních scénách a staví na silných hereckých výkonech. Rozhodně mě zaujal moment skvěle zinscenovaného souboje v Šanghaji a silná scéna ve skleněném vězení. Skyfall je rozhodně slušný film a při vzpomínce na Bonda v podání Seana Conneryho je vidět, jak se řemeslo zvané kinematografie neskutečně proměnilo:-)

Přidat komentář

TOPlist