West Side Story (1961)

USA 1961, režie: Jerome Robbins, Robert Wise, scénář: Ernest Lehman podle divadelní hry Artura Laurentse, kamera: Daniel L. Fapp, hudba: Leonard Bernstein, hrají: Natalie Wood, Richard Beymer, Russ Tamblyn, Rita Moreno, George Charikis, Simon Oakland

152 minut, 65 mm, 2.35:1 (35 mm) a 2.20:1 (70 mm), barevný

Oskar – nejlepší film, režie, herec ve vedlejší roli (George Charikis), herečka ve vedlejší roli (Rita Moreno), výprava, kamera, kostýmy, střih, hudba, zvuk, nominace na Oskara – scénář, film vybrán do národního ochranného fondu USA (1997)

V newyorských ulicích to pěkně vře. Tryskáči jsou pěkně ostří hoši z nejchudší newyorské vrstvy a Žraloci jsou parta portorikánských přivandrovalců. Obě skupiny jsou schopny kvůli ovládnutí ulice kdykoliv vytáhnout nůž. Mezi znesvářenými stranami je hodný kluk Tony a milá dívka z Portorika Maria, kteří se do sebe zamilují a doufají, že se jim podaří dát obě skupiny dohromady. Jenže horká krev a několik nešťastných náhod dokážou zhatit i ty nejlepší úmysly.

Muzikál West Side Story nejprve slavil ohromný úspěch na Broadway, ale k filmovému zpracování se diváci a potažmo i sami divadelní tvůrci tvářili velmi skepticky. Dokonce se dodnes najdou někteří publicisté a filmoví teoretici, kteří na tomto klasickém filmovém díle hledají mouchy. Čas však už dávno ukázal, že naprosto zbytečně.

West Side Story není nic jiného než moderní muzikálová verze Shakespearova legendárního dramatu Romeo a Julie a přestože má ve vedlejších rolích vynikající herce, tak v hlavní úloze příliš nezáří Richard Beymer, kterého naprosto správně sepsula kritika jako necharizmatické dřevo. West Side Story tedy jak vidno nepřekvapí originalitou námětu, ani bezchybným hereckým obsazením, přesto je filmem, který jako celek ukrývá tu magickou přísadu, jež dovede i z horších částí vykouzlit překvapivě fantastický výsledek.

Rodinu Mirischů v titulkách příliš často nenaleznete, ale byl to jeden z nejvlivnějších klanů v Hollywoodu po celá desetiletí a velmi se přátelil s rodinou Auerbachů. Obě jména znají spíše filmoví zasvěcenci než fanoušci, ale byli to právě oni, kteří pro společnost United Artists realizovali filmovou podobu West Side Story a prodali jí do celého světa. Josef Auerbach byl jedním z nejdůležitějších filmových podnikatelů během první republiky (viz tento článek) a po válce vybudoval v USA ohromné podnikatelské impérium. Jeho syn Norbert se vypracoval přes společnosti Columbia, CBS až k šéfování studia United Artists a přivedl na plátna takové série jako Rocky, Růžový panter nebo James Bond.

Filmoví producenti si proti sobě poštvali divadelníky již odmítnutím hlavních představitelů kvůli jejich stáří. Představiteli Tonyho bylo 30 a Marii 29 a vzhledem k tomu, že Romeo a Julie a tudíž West Side Story mají v hlavních rolích dospívající mládež bylo třeba obsadit nové tváře. ,,Docela by se mi líbil ten mladík Elvis Presley,“ řekl jednou Mirisch své asistentce a požádal jí o vytočení čísla na jeho agenta plukovníka Toma Parkera. ,,Elvis Presley nebude hrát žádného výtržníka s nožem, nebylo by to vhodné pro jeho kariéru,“ odpověděl Parker a postaral se o jeden z největších přehmatů v dějinách kinematografie. Náhoda přitom dělala vše proto, aby se Elvis ve filmu objevil. Elvis totiž chodil ještě před povolávacím rozkazem do armády s Natalií Wood, která ve filmu získala roli Marii. Ani to však náhodě nepomohlo.

Pages: 1 2

Přidat komentář

TOPlist