Velký Gatsby (2013)

Někoho to může znechutit, ale myslím, že právě zcela nové pojetí Baze Luhrmanna umožňuje divákovi se téměř oprostit od srovnání s předchozí filmovou adaptací z roku 1974. „Velký Gatsby“ verze 2013 je moderním multimediálním dílem, ve kterém se snoubí umění tvorby videoklipu s tancem, divadlem a klasickým filmovým retro stylem. Nechybí ani verze pro příznivce 3D. Nejde o až takovou modernu, jakou předvedl skvělý inovátor Joe Wright v posledním filmovém zpracování „Anny Kareniny“, ale právě „Velký Gatsby“ svou existencí potvrzuje, že se definitivně zrodila nová „norma“ zpracování klasických knižních a divadelních předloh, kdy již nebude stačit dílo pouze odvyprávět v přesných dobových kulisách, ale bude nutné projevit mnohem větší „glamour“ invenci.

Co ve filmu poněkud drhne je přesvědčivost hlavní postav. Leonardo di Caprio je jako Jay Gatsby vynikající. Jeho hlavní hrdina je archetypem muže, kterého by si všechny ženy přály mít. Galantní, bohatý, tajemný, bezhlavě zamilovaný a navíc ve všech těchto polohách uvěřitelný. Drží laťku herectví vysoko i ve scénách, kdy musí „předvádět“ náklonnost ke své milované Daisy, které vtiskla Carey Mulligan sexappeal leklé makrely. Chápu, proč tuto naprosto amorfní herečku dříve obsadili třeba do role Irene ve filmu Drive nebo Winnie Gekko ve filmu Wall Street –Peníze nikdy nespí, ale myslím, že Daisy byla spíš prohnaná, poživačná koketa, která se dobře bavila, než udivená domácí puťka.

Tobey Maquire jako vypravěč a bratranec Daisy Nick Carraway obstál, ačkoliv oblek Spidermana se mu bude ještě hodně dlouho a těžce maskovat. Joel Edgerton, filmový, nevěrný manžel Daisy Tom Buchanan, je na hajzla, kterého má hrát, měkký a na svou dobu příliš málo despotický. Je škoda, že si nezapamatoval něco ze své předchozí role ve filmu 30 minut po půlnoci, kde hrál rozhodného šéfa speciální jednotky, která zabila Bin Ládina.

Myslím, že jsou to především nedůvěryhodné výkony herců „na špatné straně barikády“, které v závěru ubírají „Velkému Gatsbymu“ na přesvědčivějším vyznění a nevydolují z diváka slzy, překvapení nebo alespoň údiv. Od velkých filmových ság, obzvláště od těch, které jsou adaptací slavné knižní klasiky, chceme, aby vzbudily silné emoce. A to je to jediné, nesmírně podstatné, co se v mých očích filmu „Velký Gatsby“ nepodařilo. Ve všech ostatních ohledech obstál na výbornou.

Přehrát trailer

Přehrát trailer

Přehrát trailer

Pages: 1 2

Přidat komentář

TOPlist