Hoří, má panenko! (1968)

Hoří, má panenko!

koprodukce Itálie, 1968, mezinárodní název: The Firemen´s Ball, režie: Miloš Forman, scénář: Miloš Forman, Ivan Passer, Jaroslav Papoušek, hudba: Karel Mareš, kamera: Miroslav Ondříček, střih: Miroslav Hájek, hrají: Jan Vostrčil, Josef Šebánek, Josef Valnoha, František Děbelka

73 minut, 1.37:1, 35 mm, barevný

Film:

Miloš Forman, Ivan Passer a Jaroslav Papoušek doslova pohořeli při přípravě zakázkového scénáře pro Carla Pontiho („Zvětšenina„, „Silnice„) v Itálii a přirozeně se snažili zahraniční neúspěch nějak odčinit. Po návratu z přímořského letoviska Tor Vaiánica a z dosahu drsného producenta Pontiho a hašišem zkouřeného anglického scenáristy se rozhodli napsat něco vlastního v domácím prostředí. Jenže ani doma se tvůrčí blok neprovalil, proto se rozhodli odjet do Vrchlabí. Návštěva tamějšího hasičského bálu jim doslova vyrazila dech. Hasiči pořádali soutěž královny krásy pro nepříliš vzhledné dcery, všichni byli namol opilí a tombola se jevila v celém prostředí poněkud prazvláštně. Pro trojici pozorovatelů se tyto motivy měly stát základem pro jejich nový film.

Ve Vrchlabí už trojice scenáristů, ale slušelo by se říct spíš filmařů, zůstala a splynula s místními. Chodili s nimi na pivo, hráli biliár a během šesti týdnů sestavili první verzi scénáře. Ta se zalíbila legendárnímu šéfovi barrandovské tvůrčí skupiny panu Šeborovi, který vyslal Formana na casting. Probíhal několik týdnů. Forman seděl do zavíračky v místní hospodě a bavil se s místními, které pak do filmu obsazoval. Ve svých pamětech napsaných Janem Novákem k tomu řekl: „Tehdy jsem na to měl ještě játra.“

Není veřejným tajemstvím, že snímek vznikal samozřejmě v rámci Československého státního filmu, ale finančně se na něm podílel i věhlasný italský producent Carlo Ponti, který na film přispěl částkou 80 000 amerických dolarů, která by dnes odpovídala asi milionu dolarů. Díky této sumě měl film odpovídající technickou kvalitu a filmaři si mohli dovolit „elemac“, tedy vozík na kameru s jeřábem, ale hlavně natočit celý projekt na barevný materiál!

Ve filmu neúčinkuje žádný profesionální herec, takže „herci“ byli na ranní šichtě ve fabrice, odpoledne si odpíchli a pak hurá na melouch na natáčení filmu. Točilo se velmi slušných sedm týdnů (dnes maximálně čtyři)! Forman zde uplatnil svoji režijní metodu typickou pro své starší české filmy – nehercům neukazoval text, ale přímo před nimi předehrával celé scény a pak je nechal mluvit vlastními slovy.

Pages: 1 2

Přidat komentář

TOPlist