Útěk (1972)

utek_6

Útěk

USA 1972, režie: Sam Peckinpah, scénář: Walter Hill podle novely Jima Thompsona, kamera: Lucien Ballard, hudba: Quincy Jones, střih: Robert Wolfe, hrají: Steve McQueen, Ali MacGraw, Ben Johnson, Sally Struthers, Al Lettieri

122 minut, 2.35:1, 35 mm, barevný

Film:

Doc Mac Coy (Steve McQueen) je gangster snad již od přírody a jeho nádherná žena Carol (Ali MacGraw) není o moc lepší. Přestože se ve vězení choval vzorně není podmínečně propuštěn podle dohody. Jeho půvabná žena se tak vyspí s místním drsným politikem, který slíbí jeho propuštění, pokud pro něj Doc udělá malou službičku – vyloupí banku. Se 750 000 dolary z bankovní loupeže v kufru se vydají do Mexika. Jenže s takovým balíkem to nebude tak snadné a věřit se nedá nikomu. Budou se muset prostřílet.

 

Útěk je adaptací novely brakového spisovatele Jima Thompsona. Brakového by se však slušelo dát do uvozovek, protože Stephen King o Thompsonovi řekl, že i když byl bezesporu šílený dovedl svým šíleným způsobem definovat podvědomí Američanů. Thompson byl možná magor, ale velice rychle si získal přátele a zastánce mezi opravdovými filmařskými mistry. Jeho knihy zfilmovali kromě Sama Peckinpaha ještě Stanley Kubrick, Stephen Frears, Bertrand Tavernier nebo Michael Winterbottom.

Původně psal Thompson scénář sám a celý projekt byl určen pro Petera Bogdanoviche (A co dál doktore?, Terče), který chtěl do filmu obsadit svou přítelkyni Cybil Shepherd. Jenže, když se producenti rozhodli do filmu obsadit raději manželku významného producenta Paramountu Roberta Evanse (Kmotr), tak Bogdanovich z filmu vycouval. Film totiž vznikal v nezávislé produkci a Paramount byl předběžně domluven k distribuci. K režii byl tedy přizván podle mého mnohem vhodnější Sam Peckinpah. S ním také přišel do hlavní role Steve McQueen, který ovšem byl už důležitou hvězdou a vyžadoval přepsání scénáře. Studio proto najalo mladého Waltera Hilla, který film přepsal k větší spokojenosti hlavní hvězdy. Nenechte se však vysmát, že by napsal nějakou light verzi, Steve McQueen neměl pověst ostrého hocha nadarmo. McQueen ale na přijetí role kývl jenom z toho důvodu, že dlužil producentům tohoto filmu roli, protože odmítl hrát s Paulem Newmanem v „Butch Cassidy a Sundance Kid“ a musel splnit kontrakt jinak by čelil velmi tvrdé žalobě. Ve filmu dokonce nehrál ani za honorář, ale za 10% ze zisku, což později jistě ocenil.

 

Sam Peckinpah přizpůsobil natáčení povaze filmu. Film se totiž odehrává v krátkém časovém úseku a režisér se ho rozhodl natočit pokud možno chronologicky a ve svižném tempu. Natáčelo se v Texasu a dokonce i ve skutečném vězení mezi opravdovými trestanci. V Peckinpahově případě tak můžeme hovořit o režijním stylu, protože jeho filmy obsahují vždy enormní množství střihů. V tomto ohledu zřejmě vede prim slavná Divoká banda, ale podle mého mnohem vydařenější a méně vyšinutější (dá-li se tak hovořit o režisérových filmech) Útěk obsahuje střih každé 3,5 sekundy a to je věru dost. Průměrný hraný snímek té doby měl 600-700 střihů, Útěk jich má 1917!

Sam Peckinpah byl velmi svižný režisér, nebral si žádné servítky a zřejmě s ním nebylo příliš jednoduché vyjít, ale své řemeslo ovládal jedinečně. Ve snaze o co největší akci a realističnost neváhal povzbuzovat herce k poněkud zvláštním úkolům. Nutno dodat, že během celého natáčení byl pod parou. To vedlo k častým hádkám se Stevem McQueenem. Po jedné obzvláště drsné výměně názorů po herci Peckinpah hodil láhev od šampaňského, která se rozprskla hned vedle jeho hlavy. Paradoxně to vedlo k  záchvatu upřímného smíchu, načež mu režisér řekl:,,Já prostě nemůžu natáčet, když jsem střízlivý!“

Pages: 1 2

Přidat komentář

TOPlist