Matrix (1999)

matrix6

Matrix

USA 1999, Matrix, Warner Bros, režie a scénář:Wachowski Brothers, kamera: Bill Pope, střih: Zach Staenberg, hudba: Don Davis, hrají: Keanu Reeves, Carrie Anne – Moss, Laurence Fishburne, Hugo Weaving, Joe Pantoliano

 

136 minut, 2.35:1, 35 mm, barevný

 

Oskar za zvuk, střih, vizuální efekty, střih zvukových efektů, BAFTA – nejlepší vizuální efekty, zvuk, nominace na BAFTA – nejlepší kamera, střih, výprava

 

Film:

Thomas Anderson (Keanu Reeves) pracuje jako programátor u nadnárodní počítačové firmy a přes noc se angažuje jako hacker Neo. Jednoho dne je kontaktován podivnou skupinou lidí v čele s teroristou Morfeem (Laurence Fishburne). Ten Andersonovi vysvětlí, že není terorista a že vše, co ho obklopuje je Matrix, načež mu dá vybrat, jest-li chce poznat víc a nebo se vrátit do normálního života. Anderson neváhá a sobě i divákům Matrix odtajní.

matrix-4

Poté, co bratři Wachowští napsali scénář k Nájemným vrahům (Assassins, 1995) mysleli si, že Hollywood je okouzlující místo. Ale ouha, film nebyl ani zdaleka podobný jejich původnímu scénáři, a tak poprosili jednoho ze dvou nejvlivnějších producentů v Hollywoodu Joela Silvera, který produkoval i Nájemné vrahy, aby jim dal šanci. Chtěli si totiž zrežírovat vlastní scénář Matrix. Joel Silver byl z filmu nadšen, ale mírně řečeno byl v šoku z rozpočtu, který by byl kolem 140 milionů dolarů.

V Sidney, ale byly naštěstí vybudovány nové ateliéry a ty Silverovi umožnili točit nejnáročnější scény za poloviční cenu. Ale i tak to byl velký risk. Ovšem ve Warner Bros. si Silvera hýčkají a udělali opět dobře. Silver, který začínal chápat, že podívané, na kterých si udělal jméno jako Komando, Predátor nebo Smrtonosná past sice patří k respektované žánrové klasice, ale jejich neustále opakované syžety už u diváků nezabírají. Matrix se jevil jako moderní film, který by mohl zcela změnit tvář mainstreamové kinematografie, protože operoval s nejmodernějšími audiovizuálními reklamními postupy, umožňoval product placement a kromě nosného příběhu nabízel futuristickou akci. Silver věděl, že Matrix může být revolučním snímkem a prvnímu dílu věnoval celé 4 roky života.

matrix_1

 

Tvůrci snímků nechtěli Matrixem oslovit diváky jenom pasivně díváním se v kině, nabídli fenomén pro intelektuály a především nový design pro popkulturu. U zrodu stála i respektovaná designérka z Austrálie Kym Barret. Právě ta byla pro tvůrce správná volba, protože už měla zkušenosti s Hollywoodem (navrhovala kostýmy pro americkou verzi Romea a Julie australského rodáka Baze Luhrmanna). Kym sice nebyla ve filmové branži příliš dlouho, ale tím pádem také netrpěla předsudky, zvláště kvůli filmovým efektům. Matrix pro ní představoval ohromnou výzvu. Nešlo jen o to navrhnout design pro kostýmy, ale musela vymyslet celé variace kostýmů s různými rozparky a skrytými otvory pro akční sekvence kvůli zavěšení lan pro herce a kaskadéry při choreograficky náročných scénách. Zdánlivě jednoduché kostýmy agentů měly dokonce 40 variací!

 

Pokud máte sami zkušenost s nošením kožených oděvů je vám jasné, že v takovém oblečení asi opravdu salto nebo kop s otočkou neuděláte. A navíc musíte neustále myslet na to, že se natáčí převážně před zeleným pozadím. Velkým problémem je barevné spektrum modré barvy, na kterém jsou založeny počítačové programy určené ke klíčování pozadí. Kym Barrett musela respektovat pravidlo, že žádný kostým nesmí obsahovat ani trochu modré. I s tímto poznáním však zjistila, že když navrhla bílý kostým, tak měli trikaři co dělat se zelenými odrazy na kostýmech z pozadí.

Pages: 1 2

Přidat komentář

TOPlist