Steven Soderbergh – doplněný profil režiséra

Nezávislý filmař Steven Soderbergh

Steven Soderbergh

Steven Soderbergh má vůči současnému Hollywoodu ojedinělé a svébytné postavení. Proč zmiňuji hned v úvodu slovo Hollywood, když titulek tohoto profilu ohlašuje všeuměla Soderbergha jako nezávislého filmaře, hned osvětlím. Ačkoliv se Steven věnuje s až pravidelnou periodičností střídavě ryze nezávislým a zároveň ryze komerčním snímkům, jeho skutečná filmařská nezávislost vychází právě z jeho předešlých úspěchů, které mu rozhodně nestouply do hlavy tak, jako jeho spřízněným kolegům.

Soderbergh je v první řadě především pragmatik, jehož baví filmové řemeslo jako takové. Oproti ostatním režisérům není hnán ani tak výsledky, jako spíše samotným filmařským procesem. Je si vědom své univerzálnosti, a přesto ji nikomu necpe na odiv. Pod pseudonymem Peter Andrews si jako kameraman nasnímal i většinu svých filmů, není mu cizí střih, scénáristika ani filmová produkce. Vědom si svých nezávislých kořenů si většinou vybírá jen takové látky, které ho zajímají a skrze svou skromnost a pragmatičnost přesto ukazuje svým režijním kolegům technologickou cestu vpřed.

Nezávislý filmař Steven Soderbergh

Je pionýrem digitálních technologií, spolu s Peterem Jacksonem jeden z prvních oficiálních propagátorů revolučních digitálních kamer RED ONE, z nichž dokonce dvě vlastní a zapůjčil je svému filmařskému vzoru Davidu Fincherovi na natočení The Social Network. Steven Soderberg se nebojí experimentovat s filmovým jazykem i netradičními tématy a sám je nejšťastnější, když zkrátka může točit film a je jedno, jestli je to několikáté pokračování komerčního hitu Dannyho parťáci, nebo malý nezávislý snímek s velmi nejistou komerční návratností.

Osobně nedělá rozdíl mezi jednotlivými filmovými látkami a tématy, stejně jako filmovými technologiemi. Propaguje do nebes digitální záznamové technologie díky jejich neomezené svobodě tvořit vizuálně na plátno vlastní nápady, ale zároveň je schopen vzít do ruky tradiční filmovou kameru s poctivým 35mm materiálem. Sám totiž začínal točit na klasickou 8mm kameru a posléze na tradiční nezávisle-dokumentární 16mm filmový materiál.

Nezávislý filmař Steven Soderbergh

Chtělo by se říci, že Soderberghova cesta k filmu byla poměrně přímočará, stejně jako je jeho přímočarý přístup k filmařskému řemeslu, ale i on si musel projít předtím, než získal na přelomu milénia svého režisérského Oskara, v kterého proměnil hned ze dvou v jednom roce nominovaných filmů, což se poštěstilo naposledy Michaelu Curtizovi celých 60 let před Soderberghem. Úspěch na festivalech rozhodně není Stevenovi cizí.

Již za svůj úspěšný celovečerní debut Sex, lži a video sklidil jako nejmladší režisér v historii (26let) vítěznou Palmu v Cannes a zároveň byl za svůj scénář ke stejnému filmu nominován na Oskara. Úspěch, který by jiného režiséra změnil, naopak vehnal Stevena do vod převážně experimentální a nezávislé tvorby. Pojďme se ale podívat krátce na Soderberghovy profesní i životní začátky…

Pages: 1 2 3 4 5

Přidat komentář

TOPlist