Jak se točí film BARDI: Financování filmu

V dalším díle ze seriálu o natáčení filmu Bardi se zaměříme na financování celého projektu, které měl na starosti především producent, režisér a scenárista snímku Ondřej Slanina. Téma nejen v českém filmovém kontextu značně složité.

ondra slanina

Způsobů čerpání peněz na film je hned několik. Producent může zažádat o grantovou podporu, snižuje náklady sponzoringem, koprodukcemi nebo prodejem licenčních práv televizím a distributorům. V Čechách se nejčastěji počítá s příspěvkem ze Státního fondu na podporu kinematografie, který je spolufinancován filmaři, distributory a televizemi, a koprodukcí s televizí. Slanina však o grantovou podporu z fondu ani nežádal, byť do něj přispívá a financuje tak snímky svých kolegů. Děkovné dopisy a hlasy do filmových cen pak očekává zejména od producentů filmů, které byly uváděny v kinodistribuci od roku 2011. Návštěva Ministerstva kultury na jednání o grantové podpoře ho doslova znechutila. Jeho jednání s veřejnoprávní televizí zastoupenou zkušeným televizním profesionálem panem Kučerou dopadlo patem. Slanina se nechtěl vzdát kontroly nad scénářem svého díla, takže musel odmítnout koprodukci a v zahraničí naprosto běžná praxe prodeje licenčních práv na určitý časový horizont mu byla zamítnuta s tím, že Česká televize nevypisuje „bianco šeky“. Jednání tak skončilo slovy, že pokud bude ČT film chtít koupit, tak si ho po premiéře zakoupí dle vnitřních směrnic. Pokud bude Slanina rozumný a přistoupí na nízkou cenu, dostane peníze hned, pokud bude chtít cenu vyšší musí očekávat splátkový systém. Mimochodem ČT hospodaří s více než 6 miliardami korun a bavíme se o částce v řádu 2 – 5 milionů korun podle délky trvání licence.

Obecně je financování filmu bez veřejné podpory značně problematické. Slanina se nicméně rozhodl najít finanční zdroje v zahraničí přes skupinu vyjednavačů u velkých firem. Ukázalo se, že díky mediální podpoře jeho webů www.realfilm.cz, www.realarts.cz, facebooku (tam má stránka BARDI už 1 milion zhlédnutí unikátními IP adresami), youtube kanálu a zejména blogu.idnes.cz může nabídnout zajímavý marketingový balík pro společnosti podporující film. Dosud získal prostředky od mezinárodní společnosti Royal Canin (pobočky Česko a Slovensko), která má ve filmu „product placement“(termín vysvětlen níže) a s přibývajícím časem se mu podařilo získat i několik tuzemských partnerů v čele s Velkoskladem nápojů a likérkou pana Antonína Žédka z Paskova u Ostravy a jejím Svatojánským likérem, zastoupenou mecenášem kultury Antonínem Žédkem, který bude vyrábět i oficiální nápoj filmu – bylinný likér BARDI s vypískovaným logem filmu. Pan ředitel Žédek hraje ve filmu dokonce mluvenou roli ředitele divadla!

Fotolikerka.jpg

ŠTÁB A HERCI VE SLANÝM PŘED POUTAČEM S TVÁŘÍ ANTONÍNA ŽÉDKA A LIKÉREM

Menší částky a služby pak zajistilo studio Foxes (sponzor departmentu make-up), Restaurant U Ševce Matouše pana Martina Janského (partner cateringu), Hotel Zámek Berchtold pana doktora Kučery, soukromí donátoři a v neposlední řadě přátelé a kamarádi, kteří přišli s velkorysými nabídkami na slevy nebo nezištnou půjčkou. V tomto ohledu si obrovský dík zaslouží pan Jiří Kubík (pronájem kamer RED Mysterium X), Městské divadlo Slaný, zastoupené ředitelem Hamplem a v neposlední řadě držitel dvou Českých lvů a skvělý člověk Jan Mattlach, který se stará o postprodukci a veškerou péči o práci s natočeným materiálem. Ve hře jsou také zahraniční kabelové a veřejnoprávní televize (ARD, MDR) a zároveň poslední lednová dotáčka s velkou hvězdou světového formátu – německou zpěvačkou Ellou Endlich v cameo roli, která se uskuteční napodruhé z důvodu onemocnění na plánovaný termín.

pavelaella.jpg

ELLA ENDLICH A PAVEL TRÁVNÍČEK NA ZÁMKU MORITZBURG

Často diskutovanou problematikou je otázka tzv. product placementu, neboli vložená reklama ve filmu, ať už aktivní či pasivní, prostřednictvím nějakého objektu. Nejedná se o často využívaný zdroj finančních prostředků pouze v české kinematografii, ale někteří z vás si možná vybaví vskutku požitkářské občerstvení Brada Pitta Pepsi colou ve filmu „Světová válka Z“ a podobných příkladů bychom našli nespočet. Velmi často je product placement skloňován v souvislosti s filmy s Jamesem Bondem. Například ve filmu Zítřek nikdy neumírá (Tomorrow Never Dies, 1997) se objeví předměty od firem Heineken, Smirnoff, BMW, Visa nebo Ericsson a na oplátku se zjeví herec tehdejšího Bonda Pierce Brosnan v reklamách výše zmíněných firem, které diváky upozorňují na nejnovější film s nesmrtelným agentem. Kvalitní product placement se rozliší tím, jestli jsou tvůrci schopni reklamu do příběhu vměstnat tak, aby nerušila a působila autenticky. Odstrašující příklad musí být poslední díl Básníků, série Kameňák nebo cokoli od Tomáše Magnuska. Do učebnic marketingu se naopak dostal film Evoluce rodáka z Komárna Ivana Reitmana (Krotitelé duchů, Dvojčata) s názvem Evoluce, která nepokrytě propaguje šampon proti lupům! Slanina mě nicméně ujistil, že zapeklitou úlohu vyřešil vkusně v podobě gagu, který je na divadelních jevištích zcela běžný. Jak sám vtipně glosoval: „Vlk se nažral a koza zůstala celá“.

David Hecht s přispěním Ondřeje Slaniny

Přidat komentář

TOPlist