Robocop (1987)

Paul Verhoeven - filmografie

USA, režie: Paul Verhoeven, scénář: Edward Neumeier, Michael Miner, kamera: Jost Vacano, hudba: Basil Poledouris, střih: Frank J. Urioste, hrají: Peter Weller, Nancy Allen, Dan O´Herlihy, Ronny Cox, Kurtwood Smith, Miguel Ferrer, Robert DoQui, Ray Wise, Felton Perry

102 minut, 103 minut – necenzurovaná režisérská verze, 35 mm a 70 mm, 1.85:1, barevný

Oskar za střih zvukových efektů, nominace za nejlepší zvuk a střih a desítky dalších cen a nominací

Film:

Plníme slib, jak jsme uváděli v recenzi nového Robocopa a vracíme se k tomu původnímu. Příběh je samozřejmě stejný. Hrdina filmu policista Alex Murphy (Peter Weller) je po brutální vraždě přeměněn všemocnou nadnárodní společností Omnicorp na policistu robota, tedy Robocopa. Robocop je nasazen do boje proti zločinu a samozřejmě hledá své vlastní vrahy.

robocop 87-8

Paul Verhoeven (Muž bez stínu,  Základní instinkt)ve svém rodném Nizozemí dosáhl všeho čeho chtěl. Natočil první mužské znásilnění v dějinách kinematografie, totálně rozložil svého krajana Jeroéna Krabbého ve filmu „Čtvrtý muž“ při scéně s masturbací do kamery – full frontal, upozorňuji.

Krabbé jen vztekle křičel:“Když jsem to viděl ve scénáři, myslel jsem si, že sis dělal pr*el!“ Verhoeven mu opáčil stejnou měrou:“Prostě si ho vytáhneš a vyhoníš do kamery, do pr*ele. Co je na tom? Chceš to předvést, ty pose*o?“ V ten moment si ho Verhoeven vytáhl z kalhot, postavil se před kameru a před zděšeným štábem začal onanovat. Krabbé pod tíhou okamžiku vstoupil do nasvíceného záběru a Verhoeven si šel spokojeně sednout na režisérskou sesli.

Robocop87-3

Verhoeven chtěl dobýt Hollywood. Dostal nabídku od HBO, aby natočil s americkým štábem horrorovou povídku do série „The Hitcher“ s velmi příznačným námětem. Režisér točící horrory chce, aby jeho herečka podala přesvědčivý výkon, takže jí začne děsit i v soukromí. V závěru se mu to pochopitelně vymstí. Producenti expresivního režisérského génia bedlivě sledovali a pak mu dali na stůl jeho nově zařízené hollywoodské kanceláře scénář s názvem Robocop. Verhoeven si přečetl prvních dvacet stran a pak scénář vztekle hodil do koše.

O pár minut později za ním přišla jeho žena a řekla mu klidně:“Paule, přečti si to ještě jednou. Lidi jsou unavený z nadnárodních korporací a z toho Robocopa by se dala vykřesat slušná satira. Navíc se v tom málo mluví a ještě si nejseš úplně jistej s angličtinou, tak to zkus.“ Verhoeven zřejmě scénář vytáhl z odpadkového koše a znovu se do něj začetl. A pak to uviděl. Okamžitě se spojil se scenáristou a zeptal se ho, jak ho taková kravina vůbec mohla napadnout. Scenárista opáčil, že zkombinoval Blade Runnera s Terminátorem a Verhoeven, mimochodem absolvent semináře na teologické fakultě, zděšenému scenáristovi řekl: “A biblí, ty vole. To je příběh Ježíše Krista.“ Chápu, že teď někteří filmoví teoretici omdlévají zděšením, ale to je skutečně režisérova interpretace, kterou uvádí jeho monografisté Douglas Keesey a Paul Duncan.

robocop87_1

Dovolím si citaci z knihy 101 sci-filmů, které musíte vidět než zemřete:“Tam, kde se brak setkává s uměním, kde se hranice mezi žánrem a autorským filmem smazávají a ztrácejí na významu, stojí Paul Verhoeven a točí své nejlepší filmy. Jeho chmurný pohled na lidstvo a talent na výrazné památné obrazy se v Robocopovi dokonale pojí v úchvatně cynickou, leč děsivě výstižnou satiru na Ameriku.“

Pages: 1 2

Přidat komentář

TOPlist