Co se urodilo v Cannes a půjde do českých kin

Filmový festival v Cannes se pomalu blíží k závěru. Bulvární média samozřejmě nejvíce sledují róby a party celebrit, ale kromě večírků je festival opět ve znamení setkávání filmařů prodejů filmů do celosvětové distribuční sítě. A jaké akvizice uvidíme na plátnech tuzemských kin?

cannes official poster

 

Distribuční společnost Artcam oznámila své dvě akvizice z letošního festivalu v Cannes. První z nich je film Mommy, který režíroval nejmladší režisér v soutěži, kanaďan Xavier Dolan (Imaginární lásky,Laurence Anyways, Tom at the Farm). Film byl po svém uvedení pasován na černého koně soutěže. Přináší příběh matky a syna, kteří komplikované peripetie svých životů zvládají s neskrývanou živelností, navzdory osudu, navzdory lidem v okolí. Silně emotivní film zaujal svou energií, empatií a netradičními filmařskými postupy.

Z vedlejší, taktéž prestižní soutěžní sekce Un Certain Regard můžeme potvrdit titul White God maďarského režiséra Kornéla Mundruczóa (Frankensteinův syn, Delta). Fascinující příběh je jakousi moderní verzí Lassie. Hlavním hrdinou filmu je pes Hagen. Patří malé Lilly, která se dostává do péče otce a ten psa jednoduše vyhodí na ulici. Ale Hagen hledá cestu zpátky. Film je strhující nejen způsobem, jakým se v něm pracuje s psími neherci, ale i díky svému metaforickému přesahu, který nahlíží dnešní komplikovanou společnost.

Pulp Fiction (1994)

Třetí akvizice potěší všechny příznivce Quentina Tarantina. Někteří z vás možná již ví, že Asociace českých filmových klubů bude od června uvádět v kinech prověřenou klasiku Pulp Fiction: Historky z podsvětí. A kdo jiný ji mohl uvést fanouškům v Cannes než sám šílený primitiv z videopůjčovny společně se svou hlavní hvězdou Umou Thurman.

cesta ven2

Určitě se sluší pomoci také české novince Cesta ven Petra Václava, která se v Cannes rovněž prezentovala. Aerofilms bude film uvádět od příštího čtvrtka v českých kinech a za sebe si myslím, že by byla velká škoda, kdyby tento snímek zapadl tak jako ostatní novinky uplynulých týdnů, které i přes nasazení v multiplexech diváci pohřbili.

Nejvíce novinek z festivalu přiveze mladá, ale dynamická distribuční společnost Film Europe, která nakoupila následující filmy:

Deux Jours, Une Nuit – Pouze dva dny a jednu noc má k dispozici Marion Cottilard, aby navštívila své kolegy a přesvědčila je, aby se vzdali svých ročních bonusů a ona tak nepřišla o svoji práci. Kouzelný příběh bratrů Dardenových je jakousi bajkou šmrncnutou ekonomickou krizí, která filmu dodává univerzální rozměr, ačkoliv je scénář pevně zakořeněn v úrodné, valonské oblasti, kde se slavné belgické filmařské duo narodilo a vyrůstalo.

Leviathan – Ruský režisér Andreï Zvyangintsev zasadil děj svého filmu do malého městečka blízko Barentsova moře na severu současného Ruska. Leviathan je moderním převyprávěním biblického příběhu Joba, k němuž se upínají naděje zoufalého člověka, který se, tváří v tvář nedostatku a nejistotě, snaží chránit své bližní a vše, na čem mu v životě záleží.

Jimmy’s Hall – Komunistický aktivista a místní legenda Jimmy, jehož iniciativy popudily úřady a duchovenstvo konzervativní společnosti Irska 30. let, otevírá sál, komunitní centrum tance, hudby a vzdělání. Typický Loachův provokativní portrét silné a nekompromisní osobnosti přenesl do podoby scénáře Loachův dlouholetý spolupracovník Paul Laverty.

Adieu au Langage – Jedněmi milován, druhými nenáviděn. Jean-Luc Godard se po letech vrací do soutěžní sekce MFF Cannes s novým poetickým filmovým zážitkem, který zkoumá lidskou mysl. Filozofická jízda naším vnímáním a bariérami, které si vědomě tvoříme a tím i hůře odbouráváme, přináší jisté poselství – vše, co chybí v naší představivosti, existuje v naší realitě.

Winter Sleep – Turecký režisér Nuri Bilge Ceylan září v letošní canneské soutěži snímkem Winter Sleep, který předčil ostatní konkurenty mimo jiné svou délkou – tři hodiny a sedmnáct minut. Sedmý celovečerní film režiséra Ceylana pokrývá Anatolii, oblast v srdci Turecka, sněhem. Čím více jsou exteriéry chladné a nehostinné, tím více skýtá interiér hotelu, jež vede bývalý herec společně se svou ženou a sestrou, teplo a pestrost jak interiéru, tak i mezilidských vtahů.

Clouds-of-Sils-Maria1

Sils Maria (Clouds of Sils Maria) – Jeden z nejuznávanějších a nejúspěšnějších francouzských filmařů dneška, Olivier Assayas, přivezl do přímořského letoviska již svůj 15. snímek, které spolu s ním přijely představit dvě okouzlující herečky – jedinečná a vždy úchvatná Juliette Binoche a mladá, velmi talentovaná kráska Kristen Stewart. Film o našich vztazích k minulosti, která nás formovala. Jeho záměrem není cokoliv objasňovat, spíše hledat klíče k naší vlastní identitě, díky které jsme tím, čím jsme a která nás stále posouvá kupředu.

Turist – Švédský filmař Ruben Östlund se na festivalu na Azurovém pobřeží představuje již podruhé. Do přímořského letoviska přináší chladivé osvěžení zasněžených Alp a doslova lavinu lidských emocí. Fascinující snímek odhaluje lidské chování v reakci na extrémní situace. Pod drobnohledem kamery se ocitá manželský pár s rozličnými instinkty přežití a hodnotami solidarity. Témat, která skýtají divákům živnou půdu pro rozjímání, je zde nepřeberné množství – rodinný život, manželské soužití, dualita muže a ženy, pravda a lež, vzdělání dětí a společnost podřizující vše chvílím volna.

When Animals Dream – Jonas Alexander Arnby zastupuje Dánsko v Týdnu kritiků na festivalu v Cannes. Debutový snímek absolventa Kadaňské alternativní filmové školy je výjimečným hororem o osvobození a pomstě 16leté dívky proti vnějšímu světu, který ji ponižuje, opovrhuje jí a děsí. Kromě ceny v rámci Týdne kritiků pro debuty a druhé snímky se bude film When Animals Dream ucházet na festivalu také o cenu Caméra d’Or pro nejlepší celovečerní debut.

Související články:
Zahajuje festival v Cannes

První liga v Cannes: Cronenberg, Miller a Leigh

Přidat komentář

TOPlist