Mein liebster Feind – Klaus Kinski (1999)

mein liebster feind 1

režie a scénář: Werner Herzog, kamera: Peter Zeitlinger, hudba: Popol Vuh, střih: Joe Bini, účinkují: Werner Herzog, Klaus Kinski (archivní záběry), Claudia Cardinale, Justo Gonzáles, Eva Mattes, Thomas Mauch

 

95 minut, 35 mm, 1.66:1, barevný

 

Evropská filmová cena – nominace na nejlepší dokument

 

Klaus Kinski stojí na jevišti. Publikum ho má už evidentně dost. Právě na něj totiž křičí s dikcí diktátora v roli Ježíše Krista. Kameraman zabírá střídavě herce, který je zjevně mimo sebe, zděšené publikum mladých věřících a poté i muže, který vystupuje na jeviště a chce herci sebrat mikrofon. Pak přichází druhý muž, strhne se bitka, Kinski křičí na publikum něco o Ježíši a pak se myšlenkami vrací na jeviště odkud řve na muže, co mu chtěl sebrat mikrofon, že je svině. Začíná film.

 

   Werner Herzog jde do krásného rekonstruovaného bytu starších spořádaných manželů a vypráví jim, jak to tam vypadalo, když tam před lety bydlel on s rodinou a Kinski. Prochází místnostmi, ze slov a pomocí gest rekonstruuje prostory a pak jim sděluje se svým typickým hlasem, jak v jejich bytě před lety naprosto sjetý herec zdemoloval koupelnu.

mein liebster feind3

Jižní Amerika. Werner Herzog ( Grizzly Man,  Rescue DawnŠpatnej polda, Jeskyně zapomenutých snů) se vrací na místa natáčení svého kultovního filmu Aguirre, hněv Boží, vypráví o filmu, natáčení a pak se před diváky začne odehrávat drama zvědavé kamery, kdy rozzuřený Kinski řve, že právě podává mistrovský výkon a pokud se chce nějaká (cituji) svině sebrat a jít se nažrat, když se dělá umění, tak může také přijít k úhoně. Výbuch emocí na place v nejčistší podobě. Střih. Tři muži si jdou k improvizovanému cateringu pro banán. Kinski v kostýmu přibíhá mezi ně a jednoho z nich praští mečem do hlavy. Rozsekne mu hlavu, teče mu z ní krev a mizí pryč. Herzog stojí s mužem v košili, kterého jsme v dokumentu již jednou viděli a teprve teď divákovi dochází o koho se jedná, je to ten muž s rozseknutou hlavou, který ukazuje dlouhou jizvu po úderu herce.

meinliebsterfeind4

   Werner Herzog natočil s Klausem Kinskim dohromady pět hraných filmů – Aguirre, hněv Boží (1972), Nosferatu (1978), Woyzeck (1978),  Fitzcarraldo (1982) a Cobra Verde (1987). Neměli bychom v tomto výčtu vynechat ani ceněný dokument Burden of Dreams (1982) dokumentaristy Lese Blanca, který původně jako film o filmu popisuje totální kolaps počasí, vztahů štábu a herců na extrémním natáčení kultovního filmu Fitzcarraldo.

Mein_liebster_Feind_2

Na druhou stranu film obsahuje rozhovory s herečkami Evou Mattes a Claudií Cardinale, které výrazně zjemňují pohled na Kinskiho jako pomateného despotu, ale staví jej také do světla jako člověka zapáleného pro věc, profesionála, se kterým se dalo i vyjít. Právě tento pohled a neskutečná kompozice Kinskiho a motýla v peruánské džungli, kde slavný herec žertuje a vypadá téměř jako svatý František dokazuje, jak se jeden člověk a názor na něj dá různými aspekty měnit. Ostatně kdyby Herzog natočil film, kde by nechal promluvit jen tyto ženy, dal tam epizodu s motýlem a natočil rozhovor s významnými a respektovanými kritiky, vznikl by naprosto jiný film a jiný odraz reality. Film zkrátka vzniká ve střižně a závisí na člověku, který jej stříhá a jaký má pohled na věc. Už z toho důvodu je síla dokumentu jako realistického média velmi proměnlivá. Každopádně tento dokument by si neměl nechat ujít žádný zájemce o pohled do zákulisí vzniku a natáčení filmů.

http://magazin.realfilm.cz/wp-content/uploads/FINAL-trailer.jpg

Související články:

EXKLUZIVNÍ rozhovor s Peterem Zeitlingerem

EXCLUSIVE INTERVIEW with Peter Zeitlinger

Přidat komentář

TOPlist