Bezstarostná jízda (1969)

easy rider1

Easy Rider, režie: Dennis Hopper, scénář: Dennis Hopper, Peter Fonda, Terry Southern, kamera: László Kovács, hudba: Hoyt Axton, Mars Bonfire, Roger McGuinn, Jimi Hendrix, hrají: Dennis Hopper, Peter Fonda, Antonio Mendoza, Jack Nicholson, Phil Spector

94 minut, 35 mm, barevný (Technicolor)

MFF v Cannes – Cena za nejlepší debut, nominace na Oskara – scénář, herec ve vedlejší roli (Jack Nicholson)

Film:

Uznávám, že jako nepamětník premiérového uvedení, ale pamětník druhotného uvedení v roce 1994 v českých kinech, je zajímavé sledovat, jak některá filmová díla slouží jako majáky pro nadšence naladěné na vlnu rozlehlého filmového moře. Bezstarostná jízda už je skutečně retro a rok 1994 vlastně taky, protože za pár dní Asociace českých filmových klubů recykluje film Pulp Fiction právě z toho roku.

Bezstarostná jízda ale není jen film, není to samozvané svědectví mladé generace, je to mistrovské zachycení ducha doby, přelomový snímek ve střihové skladbě a film, který měšťáky dodnes vytáčí do běla. A co vlastně název znamená? To prozradil Peter Fonda (3:10 Vlak do Yumy). „Bezstarostná jízda je jižanský termín pro manžela staré kurvy. Ne pro pasáka, ale pro chlapa, který s takovou holkou žije. Protože on si jezdí v pohodě, bezstarostně. A právě tohle se, člověče, děje s Amerikou. Svoboda je ta kurva a my se bezstarostně projíždíme.“

easy-rider-2

Příběh je poplatný žánru road movie. Dva mladíci, Kapitán Amerika (Peter Fonda) a Billy (Dennis HopperApokalypsa, Modrý samet,  Přestřelka v Palermu, Srdce temnoty: Filmařova apokalypsa) vydělají dost škváry na prodeji drog a koupí si pořadné choppery, aby se vydali navštívit festival Mardi Gras v jižanském New Orleans. Po cestě projíždí monumenty amerického Západu jako Monument Valley nebo Taos Pueblos, zastaví se mezi hipíky, dostanou se do lochu a seznámí se sympatickým právníkem Hansonem (Jack Nicholson - Přelet nad kukaččím hnízdemČínská čtvrť,Batman, Skrytá identita, Osvícení), který jim zásadně pomůže cestu vůbec realizovat. Jenže jejich trip nebude tak úplně easy a vše směřuje osudovou shodou okolností k legendárnímu závěru.

Dennisovi Hopperovi bylo dvaatřicet, když se rozhodl tuto látku režírovat a její realizace by nikdy neproběhla, kdyby se za ní nezaručil tvůrce laciných filmů – legendární Roger Corman. Ten už jeden levný motorkářský film produkoval a za Hoppera s Fondou se zaručil díky nedávnému úspěchu filmu Trip. To ale neznamená, že neměl sám od investorů nůž na krku. Pokud se svižné natáčení zpomalí byť jen o jediný den, jde všechno do kytek. A u Easy Rider se podle natáčecícho plánu rozhodně nejelo. Corman se tak ocitl mimo hru a jediný známější obličej ve filmu Jack Nicholson se najednou stal téměř nejzkušenějším členem štábu. A využil toho dokonale. Sehnal nové prostředky, stal se podílníkem na zisku a od vděčných filmařů dostal i podíl Rogera Cormana, který si kvůli tomu dodnes trhá vlasy, ale nepředbíhejme.

easy rider3

Film měl rozpočet 375 000 dolarů a produkoval jej Bert Schneider skrz svou firmu Raybert Production. Námět na film je ze snu Petera Fondy a můžeme se jen domnívat, co před tím hulil. V centru dění tak byly dva silné obrazy – řezání dlouhých vlasů hipíků starými rezavými břitvami, který mu vyprávěl jeden známý z motorkářské komunity a drsný konec filmu. Tohle a jakési nepříliš srozumitelné mumlání, které volal ve tři ráno v noci Dennisu Hopperovi stálo za zahájením preprodukčních prací. A vlastně i produkčních, protože tvůrci do toho skočili po hlavě.

Občas zapomněli zapnout mikrofon pro nahrávání zvuku, neřešili délku vlasů, takže scény z konce filmu natáčeli také na začátku, takže se hercům v jedné a té samé scéně zkracují a prodlužují vlasy a ohromný technický kiks na scéně ve hřbitově se stal geniálním psychedelickým výjevem, který do celého konceptu krásně zapadl. Naštěstí film zachránil zdatný kameraman a kreativní střihač, který příběh ozvláštnil flashbacky, které křesají v přímočarém příběhu napětí i tam, kde není.

Pages: 1 2

Přidat komentář

TOPlist