Břímě snů – Burden of Dreams (1982)

Burden-of-Dreams1

režie: Les Blanc, scénář: Michael Goodwin (autor komentáře), kamera: Les Blanc, střih: Maureen Gosling, účinkují: Werner Herzog, Klaus Kinski, Claudia Cardinale, Jason Robards, Mick Jagger

 

95 minut, barevný, 1.33:1

 

BAFTA – nejlepší dokument

 

Film:

„Pokud opustím tento projekt, stal bych se mužem bez snů a takhle já žít nechci.“

 

Minulý týden měl u nás na Realfilmu obrovský úspěch dokument Wernera Herzoga Mein liebster Feind Klaus Kinski a pokud řekneme a, musíme také dodat b. Bez dokumentu Burden of Dreams bychom ve slavných dokumentech mapujících filmové natáčení nemohli být nikdy kompletní.

 

Pokud se vrátíme k filmům Ztracen v La Mancha o Terry Gilliamovi a jeho děsivém průšvihu s adaptací Dona Quijota, Srdce temnoty: Filmařova apokalypsa o šílenství během natáčení Apokalypsy Francise Forda Coppoly, tak Burden of Dreams v tomto výčtu rozhodně nesmí chybět.

burden of dreams2

Werner Herzog odjakživa miloval operu a právem patří mezi přední světové operní režiséry. Po natočení remakeu Nosferatu v roce 1978 měl rozhodnuto o dalším projektu – Fitzcarraldo. Film podle skutečného člověka Briana Sweeneyho Fitzgeralda, kterého domorodci četli jako Fitzcarraldo vypráví o posedlosti muže vlastním snem – přenést operu do peruánské džungle. K tomu potřebuje získat doslova jmění a podle vlastního plánu dopravit do džungle plně naložený parník. Dopředu však ví, že parník musí v určitém úseku řeky přenést přes hřeben.

 

Zdá se vám to jako vystřižené z Dona Quijota? Omyl, je to ještě horší. Představte si tu nejhorší noční můru. Máte? A teď se vraťme na konec sedmdesátých let do Peru. Werner Herzog získal příslib investice na výpravný celovečerní film. Dorazil na vybranou lokaci. Začal připravovat scénu. Potud vše v pořádku. Najal místní domorodce a dal jim dvojnásobek průměrné denní mzdy. Po pár dnech se do něj pustil peruánský tisk. Mimochodem, ještě nepadla ani jedna klapka. Natáčení likviduje domorodce, režisér je magor, budou umírat lidé. Stupidní bulvár, říkáte si. Pak ovšem dorazila šestice Němců a přilila olej do ohně. Ukázali místním domorodcům fotografie z koncentračního tábora a řekli, že to je dílo Wernera Herzoga. Přijel totiž vybít jejich kmen. V Německu vychází očerňující a na dlouhou dobu likvidační článek Werner Herzog Horror Picture Show.

burden-of-dreams-3

Herzog se vrátil do Německa. Herci utekli, investoři řekli, že je úplně jedno kolik bylo utraceno, ale je na čase projekt odpískat. Herzog se jich zeptal, co by je mohlo přesvědčit o zvrácení jejich negativního rozhodnutí. Odvětili, že entuziasmus. Herzog jim řekl, že ten mu nechybí. Následujících třináct měsíců sháněl novou vhodnou lokaci a nové herecké obsazení. Projektu se upsal Klaus Kinski.

 

Herzog se štábem odjel několik tisíc kilometrů od civilizace do peruánské džungle, přivezl tam dvě obrovské tříset tunové lodě, těžkou techniku a několik desítek domorodců a členů štábu. Během prvních dnů bylo jasné, že to je šílenství. Kameraman, od pohledu pohodář a kliďas, věděl, že jsou mimo natáčecí plán a zároveň nebyl natolik mimo sebe, aby neviděl, že ho čekají velké problémy. Natáčení mělo už dávno skončit, ale nebylo to možné. Neustále chyběla technika a její dovoz na plac trval spoustu času, herci i štáb chtěli vypadnout, ale byli vázáni smluvně na projektu. Kinski si po půl roce v peruánské džungli jen smutně povzdechne, že kdyby nepodepsal smlouvu a neznal její obsah, tak by rozhodně neseděl na kmeni uprostřed pralesa, každopádně když už nic, tak aspoň ten výhled za to stojí.

burden of dreams 4

A přichází první zranění. Jednoho večera se během přítmí stane hrozivé neštěstí. Šípy do luku, které měly být jen nevinnou dekorací se při nepříliš kontrolované střelbě do džungle stanou hrozivými zbraněmi. Jeden hrot končí v krku mladého indiána a druhý šíp v bedrech mladé dívky. Naštěstí je na místě doktor, který oba vytáhne hrobníkovy z lopaty.

 

Nálada ve štábu je na bodě mrazu. Herzog vidí, že emoce jsou neudržitelné. Po poradě s farářem se rozhodne do ryze mužského štábu přibrat několik prostitutek. Jediným spojením s okolním světem je rádio a filmaři s domorodci jsou v místě, které nemá dokonce ani jméno přes půl roku!

burdenofdreams5

Přichází klíčová scéna a Herzog čelí další děsivé skutečnosti. Přiznává, že po skončení by se měl nechat hospitalizovat v blázinci a do konce svých dnů by neměl tento film, ať už dopadne jakkoli, považovat za úspěch. A to ještě neví, že než film dostane do světových kin bude muset sníst svou uvařenou botu, ale o tom někdy příště.

 

Břímě snů oceníte tím více, čím jste zapálení do filmařiny a dovedete pochopit principy kreativního procesu. Pokud jste přísní racionalisti, tak se tomuto filmu vyhněte obloukem. Realfilm snímek vřele doporučuje ke zhlédnutí.

http://magazin.realfilm.cz/wp-content/uploads/FINAL-trailer.jpg

Přidat komentář

TOPlist