Nejmocnější producenti V – Neil H. Moritz

Jeho pět rad na natáčení jsou jasné – 1. nikdy nejez v cateringu, ale v místní restauraci, protože jedině tak se všechno dozvíš, 2. choď na procházky během natáčení a dívej se okolo sebe, 3. měj vlastní židli, ze skládací filmové akorát bolí záda, 4. bav se s bedňáky a kaskadéry, protože to jsou cvoci a dozvíš se něco o životě a 5. pečlivě si vyber hotel. Tržby jeho filmů jsou už přes 6 miliard dolarů, takže na tom asi něco bude.

neal moritz

Neil H. Moritz se skrývá za značkou společnosti Original Film, která proslula četnými předělávkami a pokračováními. Oproti Ryanu Kavanaugh, který upřednostňuje spíš levnější produkce je Moritz přeci jen přítelem rozpočtů výrazně vyšších a jestliže Kavanaugh počítá v excelu pro investory, tak Moritz má jinou metodu, kterou nazývá producentským střevem. Pokud projektu věří, vymyslí mu strategii na míru. Některé výsledky jsou velkolepé, propadáky zdrcující, ale naštěstí jich není mnoho.

 

Moritz je z tradiční hollywoodské rodiny a je již třetí generací, která se živí filmem. Narodil se 6.6.1959. K filmu ale ze vzdoru k rodičům ze začátku jít nechtěl. Jeho vysněná kariéra byl námořník, takže když se koncem sedmdesátých let objevila šance strávit během studia na kalifornské UCLA půl roku na moři na plavbě kolem světa, neváhal ani minutu. Když se vrátil, dal své přítelkyni batoh s čínskými znaky, který si přivezl z Číny a všichni jeho kámoši řekli, že je hrozně cool. Moritz si tedy s kamarádem založil firmu a začal prodávat batohy a peněženky s čínskými znaky a za tři roky měli už docela slušný kapitál. Jenže bylo to, co chtěl dělat? Jednoho dne nakráčel do kanceláře a řekl svému kamarádovi, že by měli firmu prodat a zkusit zase něco jiného. Kamarád souhlasil a Moritz se přihlásil na studium filmové produkce.

 

Kdyby neměl našetřené peníze, potkal by ho osud mnoha slibných talentů z filmových škol. Moritz chtěl od začátku na filmech vydělávat peníze a tak povzbuzoval slušné scenáristy, ať se snaží napsat také něco, co by šlo prodat. Jenže to není in na žádné filmové škole. Moritz tak mohl být rád, že ještě nezaložil rodinu, protože by se jinak filmařem nikdy stát nemohl.

juice

Moritzův první film se jmenoval Juice (1992) a hlavní role v něm hráli Tupac Shakur a Omar Epps. Drama o čtyřech mladících z Harlemu, kteří jdou jednoho dne za školu a nachomítnou se k přestřelce, kde je zabitý jeden z jejich kámošů. Vůdce jejich party jim řekne, že nemají žádnou šťávu a tak se vrhnou na dráhu zločinu. Když jeden z nich bez viditelného důvodu zastřelí při vyloupení sámošky prodavače, pochopí, že zašli příliš daleko. Film stál 5 milionů dolarů, vydělal přes 20 milionů a navíc měl velmi slušné kritiky. Moritzův vstup do filmového světa začal velmi slušně.

i know what you did

Neal H. Moritz se začal pohybovat ve studiové produkci. Několikrát velmi slušně zamířil s filmy pro teenagery jako horrorové série Tajemství loňského léta (1997,1998), Urban Legend (1998 a 2000), Skulls (2000, 2002, 2004) nebo zvrhle erotické Velmi nebezpečné známosti (1999, 2000, 2004). Moritzovi nikdy nevadilo dělat pokračování a pokud film vydělal slušně, ale nikoli oslnivě a lidem se líbil, najal levnější herce a okamžitě točil dvojku rovnou na DVD.

fast_five_bild_03

Opravdový průlom nastal v roce 2001, kdy stvořil zlaté tele a uvedl na světlo světa první díl jedné z nejúspěšnějších sérií všech dob Rychle a zběsile. Děj scenárista vcelku bezostyšně vykradl z Bodu zlomu Kathryn Bigelow, ale místo příznivců adrenalinových sportů uvedl do hry nesmírně populární fenomén tuningových aut. Rozpočet jedničky byl 38 milionů dolarů a Moritz dělal vše proto, aby se film stal absolutním hitem, i když filmu nikdo dopředu příliš nevěřil. Jednička vydělala v kinech 206,5 milionu dolarů. K dnešnímu dni série vydělala v 6 dílech po celém světě v kinech jenom na vstupném neuvěřitelných 2,383 miliardy dolarů. Pokud k tomu připočteme videoklipy, reklamy na nové modely aut, prodeje nosičů a televizních práv je to ohromný úspěch.

 

Moritz se rozhodl nastoupit na vítěznou vlnu a od té doby točí zhruba pět filmů ročně, na place tráví kolem 100 dnů v roce a neustále hledá jak nové výzvy, tak se drží osvědčených receptů, které ždíme až na dřeň. Pokud se rozhodne dělat teenager horror, sežene hezké mladé lidi, které sám vybere a pak je bez skrupulí oddělá a pokud si oblíbí nějakého herce, vždycky přemýšlí nad tím, jestli ho skutečně potřebuje a nešel by nahradit někým levnějším. Samozřejmě vyjímky potvrzují pravidlo.

Pages: 1 2

Přidat komentář

TOPlist