Bůh masakru (2011)

Buh_masakru1

Francie/Německo/Polsko/Španělsko, Carnage, režie: Roman Polanski, scénář: Yasmine Reza, Roman Polanski podle divadelní hry Yasmine Reza „God of Carnage“, hudba: Alexandre Desplat, kamera: Pawel Edelman, střih: Hervé de Luze, hrají: Jodie Foster, Kate Winslet, Christoph Waltz, John C. Reily

80 minut, 2.35:1, 35 mm, Arricam, barevný, na DVD Hollywood Classic Entertainment

MFF Benátky – nominace na Zlatého lva,Evropská filmová cena – nominace na nejlepší scénář, nejlepší herečka (Kate Winslet)

Film:

New York. Všední den. Krátce po poledni. Byt. Rodiče dvou jedenáctiletých chlapců řeší problém svých ratolestí. Syn jednoho páru (Kate Winslet, Christoph Waltz) praštil do obličeje klackem syna druhého (Jodie Foster, John C. Reily) a vyrazil mu dva zuby.

Pokud zvládnete děj převyprávět jednou větou, respektive jeho výchozí situaci, je to vždy dobře. Zvláště u filmu, který se odehrává v reálném čase přímo před Vašima očima. Pokud přijmete pozvání na návštěvu do tohoto newyorského bytu, tak se připravte na emocemi nabitou jízdu a vynikající herecké výkony čtveřice výborných hráčů, kteří přesně pochopili, co se od nich chce.

Buh Masakru2

Z nějakého neznámého důvodu nám film v době premiéry na Realfilmu unikl a vzpomínám si i na povzdechnutí českého distributora snímku, jak mizerné kritiky na film v Čechách vyšly. Snímek u nás tehdy po velmi krátké přítomnosti v kinech prakticky zapadl a je to škoda. Na druhou stranu jeho pouť k divákovi na rozdíl od marvelovských přeceněných comicsů je výrazně trvalejší a ani po třech letech od premiéry neztrácí nic ze své výpovědi.

Film se natáčel v Paříži, protože jak asi dobře víte, Polanski má v USA status uprchlíka. Záběry v Brooklyn Bridge Parku, kde dojde k incidentu pak natáčel druhý štáb a celá klíčová akce proběhne jakoby mimochodem v notné vzdálenosti od diváka. To pomáhá i k nejednoznačnosti situace, která je výchozí pro celý film. Šéf výpravy pak při navrhování filmové scény neváhal utratit statisíce dolarů na postavení dekorace bytu v americkém stylu, který se přeci jen liší od těch evropských. Iluze je ostatně dokonalá.

Buh-masakru2

Američtí kritici film přirovnávali k mistrovskému dílu Kdo se bojí Virginie Woolfové, což se dá asi s přimhouřením oka akceptovat, zvláště pak v druhé polovině, kdy se celá situace z původní debaty nad synem přesune do trochu jiných vod, když se začne řešit manželské soužití. Bůh masakru je však především Polanského filmem a z toho pramení i jeho specifický pohled na život a svět. Po docela podstatné době ve filmu se Christoph Waltz podívá na své spoludiskutéry a oznámí jim, že ta debata postrádá naprostý smysl, syn je naprostý hajzl, on má dost peněz na to, aby zraněnému klukovi zaplatil dobrého zubaře a život jde dál.

Film je ohňostroj dialogů. Slova prýští z herců jako o život, vše je v neustálém pohybu, včetně kamery, ale samozřejmě nikoli stylem Kobry 11 nebo neustálým přešvenkováním, takhle to má vypadat. Žádná upocená česká režie, kdy kamera zabírá pět minut potácejícího se opilého herce, přestože se už dávno mělo střihnout. Herci svým postavám vdechují život a přiznám se, že jsem po velmi dlouhé době zapomněl, že sleduji herce, ale měl jsem pocit, že sleduji skutečné postavy. To je pro mě asi největší poklona, která se dá hercům vůbec sdělit. A to jde samozřejmě za režisérem filmu. Polanského režie, v místech nádherně citující Alfreda Hitchcocka, je naprosto sebejistá a přitom netlačí na pilu. Realfilm snímek vřele doporučuje ke zhlédnutí.

http://magazin.realfilm.cz/wp-content/uploads/FINAL-trailer.jpg

foto: HCE

Filmy herců z tohoto filmu na Realfilm.cz:

Jodie Foster – Elysium, Úkryt, Mlčení jehňátek, Taxikář

Kate Winslet – PrázdninyTitanicNákaza, Věčný svit neposkvrněné mysli 

Christoph Waltz - Nespoutaný DjangoTři mušketýři

John C. Reily – Gangy New Yorku, Hodiny

 

reklama světová klasika
Koupit ZDE ↓

Tištěná verze
http://www.kosmas.cz/knihy/168427/slavna-svetova-filmova-klasika/

E-book
http://knihy.idnes.cz/slavna-svetova-filmova-klasika.html

Přidat komentář

TOPlist