Byl jsem při tom (1979)

byl_jsem_pri_tom1

USA/Velká Británie/Japonsko/Německo, Being There, režie: Hal Ashby, scénář: Jerzy Kosinski podle vlastního románu, kamera: Caleb Deschanel, hudba: Johnny Mandel, hrají: Peter Sellers, Shirley MacLaine, Melvyn Douglas, Jack Warden, Richard A. Dysart

 

Oskar za nejlepší herecký výkon ve vedlejší roli (Melvyn Douglas), nominace za nejlepší herecký výkon v hlavní roli (Peter Sellers)

 

130 minut, barevný, 35 mm, Technicolor, 2.35:1, foto: United Artists

Film:

Chance Zahradník (Peter Sellers) se moc rád dívá na televizi a láskyplně pečuje o zahradu svého zaměstnavatele. Jednoho rána za ním přijde jeho kolegyně, že starý pán nedýchá. Chance odpoví, že to se starým lidem stává. Služebná spráskne rukama, uvaří Chancovi snídani, políbí ho na čelo a zmizí. Když přijdou právníci a zeptají se Chance, kdo je, bezelstně odpoví, že zahradník. Na otázku, zda má nějaký nárok nebo zda je příbuzný starého zesnulého pána, odpoví, že nikoli. Sbalí si tedy kufr a vyrazí na ulici Washingtonu.

 

Při zálibném prohlížení výlohy elektra ho omylem srazí limuzína senátora Benjamina Randa (Melvyn Douglas) s jeho ženou (Shirley MacLaine). Ta trvá na tom, že ho musí odvézt do nemocnice. Náhodou mají vlastní nemocnici přímo u nich v panství. Zaměstnanci kolem Chance chodí v rukavičkách a považují ho díky pečlivému zevnějšku a drahému klasického obleku za člověka z vyšší třídy. Chance promlouvá v jednoduchých větách a každý jeho proslov je okamžitě považován za zázrak. Začíná sled zajímavých epizod, které povedou až k legendárnímu závěru.

byl_jsem_pri_tom2

V roce 1971 vyšla knižní předloha Jerzyho Kosinského a spisovatel dostal po pár dnech zajímavou zprávu:“Jsem dostupný na zahradě nebo někde poblíž. Peter Sellers.“ Odyssea vzniku filmu zabrala několik let a Sellers pro projekt celou dobu dýchal. Film nakonec zaplatili zahraniční investoři a režie se ujal Hal Ashby, vynikající režisér, kterého hollywoodští účetní upřímně nenáviděli. Ashby byl citlivý autor, který natočil film Harold a Maude o přátelství mladého sebevraha a vitální staré dámy nad hrobem, sociálně laděný Šampon nebo sociální drama o návratilcích z Vietnamu Návrat domů. Jak asi chápete, Indiana Jones ani Hvězdné války ho zjevně nezajímaly, ostatně k jeho filmařskému odkazu se dnes hlásí třeba Richard Linklater.

 

Byl jsem při tom vznikl několik let před Forrestem Gumpem a pěkných pár desetiletí po Dostojevského Idiotovi. To je ale jen drobný postřeh určený pro škarohlídy. Byl jsem při tom totiž se zmíněnými díly určitou podobnost má, ale obstojí dost dobře samostatně a hlavně dnes je film pro českého diváka výrazně aktuálnější, než v době své premiéry, kdy ho tady diváci v normalizaci, těžko mohli chápat. V roce 1979 si málokdo dovedl představit, že by měl soukromník doma vlastní sanatorium, zatímco dnes vychází několik specializovaných magazínů o miliardářích, ministra financí dělá miliardář, který mimo projevech ze Strakovy akademie veřejně plánuje kliniku pro umělá početí. Na zdravotnictví se dnes nenahlíží jako na veřejnou službu, do které všichni přispíváme od narození až do smrti, ale jako na dobrý byznys.

Pages: 1 2

Přidat komentář

TOPlist