Alejandro Gonzales Iňárritu: Touha být nejlepší

Je jen málo režisérů, kteří otevřeně přiznají, že jejich snahou je natočit dokonalé mistrovské dílo. Hodně z nich si to přeje, i o tom hovoří, ale urputná touha mexického režiséra natočit majstrštyk je očividná a s odstupem času se ukazuje, že i cesta může být cíl.

inaritu

Co určuje osobnost člověka? Úspěch? Ztráta? Láskyplný partner? Pád na dno? Alejandro Gonzáles Iňárritu (*1963) pochází z rodiny zkrachovalého bankéře. Po maturitě se nechal najmout na lo´d jako dělník a rok se toulal po Evropě. Vystudoval mediální studia na Univerzitě v rodném Ciudad de Mexiko a poté se úspěšně živil jako dj v radiu VFM. Díky svým schopnostem se už ve svých pětadvaceti letech stal ředitelem této stanice. Ve stejné době začal skládat filmovou hudbu a studoval u polského divadelního a filmového režiséra Ludwika Margulese režii. Pak odjel také do Los Angeles nasbírat zkušenosti. Toho vedlo k založení produkční společnosti, která se v Mexiku úspěšně etablovala jako výrobce reklamních spotů.

 

V roce 2000 pak do světových kin vtrhl jako uragán jeho filmový debut natočený v Mexiku, který se stal diváckým a festivalovým hitem a do herecké extraligy přivedl Gaela Garcia Bernala. Snímek se jmenoval Amores Perros a byl mozaikou trojice příběhů ze současného Mexiko City.

amores_perros_1

Spojnicí příběhů je bezdomovec EI Chivo, který kdysi opustil rodinu i bohatství, aby se stal revolucionářem. Po dvaceti letech skončil na ulici s výnosným vedlejším příjmem jako nájemný zabiják likvidující bez milosti stejně bohaté obchodníky, jakým byl kdysi on sám. Octavio je naopak chudý mladý muž zoufale zamilovaný do své půvabné švagrové a nebezpečně namočený do ilegálních sázek na bojové psy. Jeho miláček pes Cofi šel už příliš dlouho vítězně ze souboje do souboje a bylo jen otázkou času, kdy konkurenci dojde trpělivost. A tak se teď Octavio řítí městem při zběsilé honičce s postřeleným Cofim na zadním sedadle a to poslední, co před srážkou vidí, je červené světlo na semaforu. V druhém voze sedí modelka a herečka Valeria a zranění jí zkomplikuje nejen profesionální kariéru, ale i vztah k vydavateli Danielovi, který kvůli ní právě opustil svou rodinu. Strhující filmařská energie film dovedla až do nejužších bojů o Oskara za nejlepší zahraniční film a Iňáritu později tento snímek zařadil jako první díl své trilogie smrti.

 

Druhým dílem trilogie smrti je drama 21 gramů. Osobní zkušenost je vždy to nejcennější, co může filmař do filmu vnést. O to hrůznější je představa, že druhý režijní opus Alejandra Gonzálese Iňárritu pojednává mimojiné i o ztrátě bližních. Režisér Iňárritu ztratil syna těsně po jeho porodu. Film vznikal již jako americká produkce ambiciózní společnosti Focus Features, a přestože štáb byl tvořen tvůrci prakticky z celého světa je vidět, že ve filmové řeči se tvůrci neztratili a ačkoliv vyprávějí netradičně a bez konvencí není to na škodu.

Pages: 1 2 3

Přidat komentář

TOPlist