Hollywoodské filmy vládnou světovým kinům, což si začínají uvědomovat i soudruzi v Číně, kteří tento byznys posledních několik měsíců vydatně podporují, ale co zajímavého se urodilo v uplynulém roce na naší modré planetě mimo velká studia?
Světový film neznamenají vždy obrovské rozpočty nebo velká jména na plakátech, pochopitelně že většina světové produkce jsou pro většinového diváka ptákoviny a ne všechno se vždy povede, ale někdy se podaří díky internetu nebo festivalům objevit zajímavé tituly, které zůstávají skryty. I v Česku samozřejmě uvádí distributoři jako Film Europe, Aerofilms nebo Artcam do kin menší snímky, ale tento článek není tak úplně o hledání absolutně neznámých filmů jako spíš o upozornění na ty opravdu zajímavé.
Myslím, že se s kinaři z menších českých měst nebudeme dlouho přít, který nehollywoodský film letos prodával nejvíce vstupenek, a to i v době, kdy se dal snímek koupit na DVD. Švédský film podle i u nás úspěšné knihy za 63 milionů švédských korun „Stoletý stařík, který vylezl z okna a zmizel“ se krásně promítal po dobu několika měsíců a pokud jste ho neviděli, tak si ho připomeňte v našem preview.
Nejúspěšnějším evropským filmem ve světovém měřítku letošního roku bude zřejmě komedie „Co jsme komu udělali?“, která sice v Čechách mírný divácký zájem zaznamenala, ale oproti sousedním státům kiny vlastně prošuměla. Francouzská variace na Hádej, kdo přijde na večeři jsme připomínali v tomto preview.
Film „Velká nádhera“ výborného italského režiséra Paola Sorrentina (Božský) měl sice premiéru už v roce 2013, ale na programech kin stále je a pokud ho někde uvidíte, tak si ho rozhodně nenechte ujít. Příběh stárnoucího spisovatele a novináře Jepa v podání italské hvězdy Toniho Servilla se odehrává v mondénním světě evropského velkoměsta Říma, kde se střetávají zbohatlíci, politici, zločinci, filmové hvězdy, intelektuálové a vše víří v jedné nekončící party. Film se ucházel o Zlatou palmu i Oskara, kterého dokonce získal a v celosvětových kinech vydělal přes 22 milionů dolarů.
O tom, že Němci chytré velkofilmy natáčet umí svědčí i snímek „Ranhojič“, který měl v Evropě ohromný úspěch. Film podle úspěšného románu se hrál se slušným úspěchem i v českých kinech a připomenout si ho můžete v tomto preview.
Z úplně jiného soudku je jihokorejská sci-fi „Snowpiercer“ natáčená v Praze v barrandovských ateliérech, která se ve své domovině stala nejúspěšnějším filmem všech dob a hrála se na spoustě světových přehlídkách, včetně new yorského stánku s uměním MOMA. Za extravagantní film získal ocenění i český šéf výpravy Ondřej Nekvasil.
Nesmíme ignorovat ani Indii, odkud se do světa dostal nenápadný hit „PK“, který se výrazně vymyká bollywoodským pravidlům. Současný trend mezi producenty je propojit Hollywood s Bollywoodem, což bylo i jedno z témat uplynulého festivalu v Cannes.
A z Asie se vydejme do Jižní Ameriky, kde vznikl jeden z velkých favoritů na letošního Oskara pro nejlepší zahraniční film, kterým je povídkový snímek „Divoké historky“ z produkce Pedra Almodóvara. Šest divokých historek spojuje téma drobných i větších nespravedlností a křivd, kterým se člověk nemůže bránit, nechce-li překročit hranice zákona či dobrých mravů.
Bratři Spierigové už na světovém poli uspěli s netradičním upírským filmem Svítání. V australském filmu „Predestination“ opět spolupracovali s Ethanem Hawkem a za své ústřední téma si vybrali cestování v čase. Tomuto zajímavému filmu se budeme na Realfilmu brzy věnovat.
Rusko dalo filmem „Leviatan“ na vědomí, že stále patří mezi filmařské velmoci a režisér Andrej Zvjagincev k režisérům, které se vyplatí sledovat. Malý velký snímek nabitý emocemi byl na mezinárodní scéně a zejména na festivalech velkou událostí.
Další snímky si pak můžete připomenout také v rubrice festivaly, kde v průběhu roku pravidelně přinášíme informace z dění, kde se místo popcornu a sladké limonády servíruje raději dobrá káva nebo víno.
Super článek, ještě bych asi doplnil Nymfomanku Larse von Triera, když už kolem toho byl takovej humbuk.