Kristián (1939)

kristian_1

Československo, režie: Martin Frič, scénář: Martin Frič, Josef Gruss, Eduard Šimáček, kamera: Ferdinand Pečenka, hudba: Sláva Emanuel Nováček, střih: Jan Kohout, hrají: Oldřich Nový, Adina Mandlová, Nataša Gollová, Raoul Schránil, Čeněk Šlégl, Jára Kohout

 

87 minut, 35 mm, černobílý, na DVD Filmexport Home Video

Film:

Alois Novák (Oldřich Nový – Eva tropí hlouposti, Světáci) je pracovník cestovní kanceláře a žije svůj nudný všední život s půvabnou a věrnou ženou Mařenkou (Nataša Gollová - Eva tropí hlouposti, Císařův pekař a Pekařův císař). Mařenka je ovšem spořivá puťka a se svým manželem by nejraději hrála domino a seděla v papučích a držela ho za ruku. Alois ovšem nesnese o vzrušujících cestách jen vyprávět, proto si založil konto Kristián. Na něm si střádá drobné peníze, aby pak jednou za čas mohl přijít do Orient baru a oslňovat tam ženy z vyšší společnosti. Jedna se však na jeho naučené romantické řeči lapí, a to hned půvabná melancholická krasavice Zuzana (Adina Mandlová – Ducháček to zařídí). Zuzana má ovšem žárlivého bohatého přítele Freda (Raoul Schránil) a Alois sice o svých eskapádách tajně sní, ale když přijdou, řeší je velice svérázným způsobem.

 

Jedna z nejlepších domácích komedií vznikala v historicky naprosto neveselé době. Pár týdnů před vyhlášením protektorátu rozhodl Lucernafilm o realizaci komedie Kristián a Oldřich Nový smlouvu podepsal tři týdny před okupací. Nový od počátku věděl, že režie se ujme zkušený profesionál Martin Frič (Eva tropí hloupostiCísařův pekař a Pekařův císař). Film měl rozpočet 675 000 korun, což odpovídalo standardu té doby a Nového hvězdný honorář byl 20 000 korun. Tato suma by odpovídala dvojnásobnému platu ministra tehdejší vlády.

 

Film vychází jako většina prvorepublikových barrandovských komedií z úspěšné divadelní veselohry. Kristián je podle stejnojmenné francouzské hry Yvana Noého, která se hrála před tím třeba v Komorním divadle. Nuto ovšem jedním dechem dodat, že Nový s Fričem celou hru silně přizpůsobili filmovému vyprávění a dodali jí opravdovou filmovou řeč. Cesta od divadelní hry k filmu ovšem nebyla vůbec jednoduchá a po jejím dobrodružném zmapování se vydal populární publicista Jiří Suchý. Ten prozkoumal archiv i pozůstalost Martina Friče a také si promluvil, ještě s Oldřichem Novým. Jeho pátrání přineslo tato zjištění. Kristián se ve skutečnosti jmenoval Alfons a scénář k celovečernímu filmu byl nadepsaný Vítězný Alfons. Pro německý trh pak Frič zvolil titul Alfons der Sieger, to ale ještě netušil, že žádná německá verze točena nebude, protože historické události otočí kormidlem hodně špatným směrem.

kristian_2

Alfons byl v původním scénáři úředník automobilových závodů Vincenc neterda, žil s manželkou Julií a terčem jeho platonického milostného zájmu byla Zuzana, o kterou usilovala hned trojice mužů – burzián Stejskal, boxer Landa a herec Klen. Frič si pak scénář opatřil i režijními poznámkami, ale k realizaci nakonec stejně došlo za úplně jiných okolností.

 

Oldřich Nový měl na filmu z pozice hlavní hvězdy velké slovo a prosadil si herecké obsazení dokonce i proti vůli Martina Friče. Zatímco na Gollové se shodli oba, o Mandlové, která měla pověst skutečně děsivou nechtěl Frič ani slyšet. Nový na ní ovšem trval, protože věděl, že nebude přehrávat. Mandlová byla prototyp ženy zlatokopky a její filmový znuděný a přezíravý tón nebyl ani tak výsledkem skvělého charakterního herectví jako přirozenosti.

 

Film vznikal za skutečně hektických podmínek, zvláště když si představíte, že se celý natáčel v ateliérech. Architekt Zázvorka měl na vymyšlení moderního Orient Baru dva dny a vzhledem k tomu, že se pracovalo i v noci pak šibeniční termín stihl. Úroveň výpravy Kristiána je skutečně fantastická a může sloužit jako vynikající příklad českého vývozního uměleckého stylu art deco. Za zmínku stojí určitě také technicky skvělá kamera Ferdinanda Pečenky.

kristian_3

Kristián má dodnes jeden z nejlépe napsaných scénářů v českém filmu. Tak skvělé dialogy, rytmus a timing se už nikdy nepodařilo zopakovat. Jen si vzpomeňte na tento dialog:,, Dnes večer jsem vás viděl poprvé. Neznal jsem vás a vy jste neznala mně. A právě to je nádherné. Není mezi náma nic, ba dokonce ani lež. A je to úžasné. Dvě bytosti ve světe ztraceném se náhle setkají, přilipnou k sobě, vymění všechny své nastrádané sny a zapomenou, že zítra budou zase opuštěné a nešťastné.“ A hlavně píseň Jen pro ten dnešní den, kterou mistr Nový zpívá svým nezaměnitelným hlasem.

 

Architekt Jan Zázvorka vzpomínal na svého přítele zvukaře, který pracoval s Oldřichem Novým:,,Honzo, když dělám Novýho, tak se moje uši s tím zvukem laskají a nechtějí slyšet nic jinýho. Von nejni jen divadelník, von je pro ten film tím hlasem stvořenej. Ty ostatní řeknou větu a já pak slyším, jak čekaj na echo z publika a na pár vteřin je z nich mrtvolka. On né. Jede, hraje dál, jede i za partnera nebo partnerku. Ten hlas! Když ho slyším v boudě, moje uši mají svátek, jsou blažený, věříš?“

 

Ke vstupu do dvorany slávy českého filmu stačilo Fričovi 23 natáčecích dní. Kristián není retro veselohra a na komedii obsahuje i spoustu pravdivých zamyšlení, která nestačila zestárnout. Oldřich Nový si byl vědom toho, že je Kristián jeho největším úspěchem a bylo mu to také mnohokrát připomínáno.

 

,,Snažně vás prosím, mlčte už.“ ,,Nemohu mlčet, musím vás přesvědčit, že tato chvíle je zázračná, že ji musíme uchopit a vzbouřit se proti všednímu životu. Takovou chvíli nemáme právo nechat minout bez povšimnutí.“ ,,Ano, poďme.“ ,,Ne. Já odejdu. Počkám na vás venku. Chtěl bych, abyste přišla za mnou sama. Rozmyslete si to. Zavřete oči, neříkejte nic. Zavřete oči. Odcházím… Čekám … Nashledanou.“

http://magazin.realfilm.cz/wp-content/uploads/FINAL-trailer.jpg

Přidat komentář

TOPlist