Amadeus (1984)

 

Miloš Forman

USA 1984/2002, režie: Miloš Forman, scénář: Peter Shaffer podle vlastní divadelní hry, střih: Michael Chandler, Nena Danevic, T.M.Christopher (2002), Hudba: W. A. Mozart, kamera: Miloslav Ondříček, hrají: Tom Hulce, F. Murray Abraham, Elizabeth Berridge, Jeffrey Jones

 

160 (180 minut – remasterovaná verze 2002), 2:35:1, 35 mm nebo 70 mm, barevný

 

Oskar za nejlepší film, režii, herce ve vedlejší roli (F. Murray Abraham), kostýmy, výpravu, masky, zvuk, scénář, nominace na Oskara – herec v hlavní roli (Tom Hulce), kamera a střih

 

Film:

 

Wolfgang Amadeus Mozart (Tom Hulce) je génius. Hudbu skládá s božskou lehkostí, jeho nádherné melodie zní sály a lidé je milují. Je hvězdou své doby – pop idolem. Každý si ho představuje jako šarmantního tichého hezkého muže. Opak je pravdou. Amadeus je hlučný až až, propadl hazardu, dělá nechutné kousky a nemá v sobě ani za mák pokory. To je sice trnem v oku jeho živitelům z řad církve a aristokracie, ale za nádhernou hudbu jsou ochotni poklesky tolerovat. Kdo je tolerovat nechce a nehodlá je skladatel Salieri (F. Murray Abraham), který Mozarta bezmezně obdivuje, ale zároveň proklíná. To na co Mozartovi stačí pár okamžitých tahů do notového zápisu, musí pracně vymýšlet a kombinovat celé týdny a není to ono. Amadeus mu stojí v cestě a proto se rozhodne pomocí intrik a lsti svého soka znemožnit a pokud možno naprosto.

 

Forman nesnášel hudební filmy a muzikály. Ještě víc nenáviděl filmy o hudebních skladatelích, protože oslavné příběhy ze života těch nejslavnějších autorů byly v dobách jeho dětství v totalitním Československu povinné. Amadeus Petera Shaffera nebyl výjimkou a na představení šel jenom díky tomu, že ho pozval jeho agent, který pracoval i pro dramatika. Výsledek ho nadchl. Hra totiž nebyla nudným biografickým kusem, ale nabízela pohled do samého jádra tvůrčího procesu a hlavně konfrontovala genialitu s průměrností. Kolik jen v životě viděl příkoří a ponížení, které dělali méně schopní skutečně schopným jen díky tomu, že měli stranickou knížku, finanční kapitál nebo dobrý původ. Shaffer byl úspěšný a zajištěný autor a Formana na nic nepotřeboval. Film podle vlastní hry Equus, ke kterému napsal sám scénář však zklamal jeho očekávání a Forman mu hned bez okolků řekl, že se bude muset divadlo kompletně přepsat a uzpůsobit filmu. Shaffer byl od začátku nadšený, protože kvůli inscenaci musel z hry odstranit spoustu hudby, kterou chtěl použít a nyní by jí mohl vrátit do filmu.

Amadeus2

Producent byl Saul Zaentz (Přelet nad kukaččím hnízdem) a nic nenamítal, když Forman řekl, že by snímek rád natočil v Praze. Na druhou stranu mu řekl:,,Když to ale v Praze nevyjde, tak to natočíme kdekoliv jinde.“ Forman souhlasil a okamžitě se pustil do nemožného úkolu. Konečně by se mu podařilo vrátit do vlasti, vidět své syny a pozdravit staré přátele. Možností točit doma byl tak natěšený, že byl znovu ochoten podstoupit proces jednání s mocnými. Věděl víc než dobře, že komunisté pro své centrálně řízené hospodářství nutně potřebují valuty a Amadeus byl drahý kostýmní velkofilm za 18 milionů dolarů.

 

Povolení na natáčení přišlo bez větších průtahů vzápětí. Forman mohl angažovat i do hlavních tvůrčích profesí české filmové profesionály – návrháře kostýmů – Theodora Pištěka, filmového architekta Karla Černého nebo kameramana Miroslava Ondříčka, který byl však již v té době uznávaným internacionálním tvůrcem. Konkrétně Pištěk byl filmem nadšený, nakoupil drahé látky v Londýně a nechal kostýmy ušít v Itálii a věděl, že pokud se film nebude líbit, nebude mít žádnou výmluvu, kterou se obvykle tvůrci v minulosti oháněli. Štáb byl minimálně z jedné třetiny prošpikován nohsledy STB, kteří sledovali natáčení filmu, ale to Formana nemohlo zastavit. Amadeus nijak nepodvracel režim a jeho scénář tím pádem nebyl závadný. Analogie a důvody proč Forman film točil došel zpočátku málokomu. Legendy o Formanově pobytu jsou již legendární – opraváři neustále vyměňovali telefony a před jeho pražským bytem stála každý den tři auta, ale režisér měl svůj pobyt posvěcený přímo Gustavem Husákem.

Pages: 1 2

Přidat komentář

TOPlist