Neutečeš (2014)

217017

USA, It Follows, režie a scénář: David Robert Mitchell, hudba: Disasterpeace, kamera: Mike Gioulakis, střih: Julio C. Perez IV, hrají: Maika Monroe, Keir Gilchrist, Daniel Zovatto, Jake Weary, Olivia Luccardi, Lili Sepe

 

100 minut, 2.39:1, HD, barevný

Film:

Ulice na americkém předměstí. Z amerického domečku s bílou fasádou vybíhá v negližé do podvečerního přítmí mladá dívka v botách na podpatku. Podpatky klapají na asfaltu a dívka neustále sleduje pro všechny, tedy i nás diváky, neviditelného pozorovatele. Po uklidnění sousedů i otce sedá do auta a odjíždí na pláž. Tam se posadí a za pár střihů uvidíme její ohromnou silou zmasakrované tělo, údy zlámané, jeden utržený, hlava téměř ukroucená.

 

Devatenáctiletá Jay (Maika Monroe) se místo večera u sledování strašidelného retrofilmu s kamarády rozhodne vydat na rande se sympatickým mladíkem. Po teenagersky svižném milování jí však sympoš dá na ústa kapesník s chloroformem a v bezvědomí zašeptá promiň. Jay se pak probudí svázaná na židli v nedostavěném betonovém komplexu, kde jí mladík řekne, že se jí sice hrozně omlouvá, ale je třeba to předat následujícímu, aby si zachránil kejhák. Při posledním milování mu totiž jakási dívka předala prokletí neznámého démona, který na sebe bere podobu normálních lidí a i když chodí velmi pooomaalu, tak rozhodně nedoporučuje, aby počkala, až přijde. Pak se objeví v mátohách nahá žena a jde jejich směrem. K smrti vyděšenou dívku Jay nakládá do auta a s pár dobrými radami jí vyhodí před jejím domem.

follows3

Také jste měli jako malí pocit, že vás neustále někdo sleduje, ale nikdo ostatní pronásledovatele nevidí? Tak přesně takový pocit měl v deseti letech rodák z Detroitu a autor tohoto filmu David Robert Mitchell a po zkušenosti z dětského hřiště, kdy musel utíkat celý blok před neznámým chlapcem, který ho pomalu pronásledoval se mu nedávno tato historka vrátila na mysl, kdy se rozhodl jí přetavit do scénáře k celovečernímu filmu, který také režíroval. To všechno se mu podařilo během necelého roku, našel producenty, představil jim zkušební záběry tónu filmového vyprávění a vizi s jakou film udělá.

 

Myslím, že pokud jste fanoušky žánru, tak už od prvního políčka uvidíte inspirační vzory, kterými se Mitchell inspiroval. Hlavního inspirátora Johna Carpentera autor otevřeně přiznává, stejně jako filmy Modrý Samet,  Kubrickovo Osvícení, nebo Invazi zlodějů těl. Netají se ovšem také inspirací překvapivě u Wima Wenderse a jeho kultovního filmu Paříž, Texas.

IF_01_v04

Mitchell na rozdíl od současného horrorového trendu, ať už v televizi nebo filmu se vrací ke kořenům. Nečekejte žádnou roztřesenou kameru nebo nějaké zběsilé rakursy, ale pěkně velké celky, záběry do zdánlivě klidného prostředí. Hrůzných motivů se dočkáte v rafinovaných střizích, které velmi spolehlivě zastoupí lekačky, které dobří horroroví režiséři příliš v lásce nemají. A také jedno příjemné překvapení, nečekejte žádnou krev, tohle je atmosférický horror, žádná jatka. Ale v prvé řadě je to vytříbený vizuální snímek, který vůbec nemá daleko k surrealistickému art filmu.

 

Mitchell je ostře sledovaným filmařem už od roku 2011, kdy byl jeho debut vybraný do týdne kritiky na MFF v Cannes a Ebert Presents At The Movies ho zařadil do TOP 5 toho roku, nemluvě o řadě cen z menších festivalů po USA a Evropě. Právě to ho jistě přivedlo i k produkčním společnostem, nutno říct velice mladým, tři společnosti, které film vyráběly jsou tvořeny naprostými nováčky v branži se zkušeností maximálně dvou filmů, ale podařilo se jim zajistit rozpočet dvou milionů dolarů a hlavně film odprezentovat a dobře prodat na loňském MFF v Cannes. Právě vřelé přijetí akreditovaných novinářů filmu umožnilo získat další milionové prostředky na světovou distribuci. Ono, když se američtí kritici sejdou a řeknou, že Neutečeš je nejlepší nezávislý horror od prvního Evil Dead, tak u početné skupiny horrorových fanoušků to něco znamená.

IF_10_v01

Nuže a jaký je tedy film? Upřímně bych řekl, že si myslím, že osloví jak cílovou skupinu, tedy teenagery, ale má slušnou šanci zaujmout i starší diváky, kteří si v minulosti oblíbili filmy jako již zmiňovaný Evil Dead nebo první Halloween. Právě Carpenterův Halloween, který je s odstupem času bezesporu jeden z absolutních žánrových vrcholů má k filmu Neutečeš zřejmě nejblíže. Co si ale úplně nedovedu představit je vidět tento film mimo velké plátno.

 

Film Neutečeš sice ušetřil na známých tvářích, byť mladým hercům jistě pomůže v následující kariéře, ale po technické stránce mu takřka není co vytknout, zejména promyšlená zvuková stránka a minimalistický hudební doprovod v kině jednoznačně vynikne. A taky pomůže, že z kina neodcházíte, jako od filmu na televizi nebo na monitoru, Neutečeš může ze začátku možná mnohé i nudit, ale faktor v kině, že neodcházíte, abyste nerušili okolní platící diváky je v tomto případě velmi podstatný.

161564

Pokud RealFilm čtete delší dobu, tak víte, že patřím k horrorovým fanouškům, takže i já se připojuji k těm, kteří pějí chvalozpěvy na tento malý horrůrek, jež mě ale ve finále baví víc než všechny díly horrorové série Paranormal Activity dohromady. Minulý týden se rozjely debaty o pokračování a režisér Mitchell se zatím vyjádřil, že mu nedělá problém se na kolbiště plíživé hrůzy klidně ještě jednou vrátit. RealFilm snímek doporučuje ke zhlédnutí.

http://magazin.realfilm.cz/wp-content/uploads/FINAL-trailer.jpg

Přidat komentář

TOPlist