O filmech s Paulem Greengrassem

Greengrassův specifický filmařský styl se velmi těžko napodobuje, kdokoli se o to pokusil, na to těžce dojel. Zběsilé rakursy, naprostá realističnost a výjevy, které často z paměti nevymažete, to jsou jen některé znaky britského režiséra, jehož mantra zní:“Každý problém je naší příležitostí.“

Paul Greengrass

Stěžejními filmy Paula Greengrasse jsou Krvavá neděle, Bournův mýtus, Bournovo ultimátum, Let. č. 93 a Kapitán Phillips, rovnající se nominacím na Oskara, nominacím na Zlatého medvěda v Berlíně, nominacím na BAFTA a mnohé další prestižní ocenění, ale zejména neutuchajícímu diváckému zájmu.

Paul Greengrass

O Krvavé neděli

 

Dokončoval jsem Krvavou neděli a vzpomínám si, jak jsme odcházeli ze střižny. Když jsem se tam o dva dny později vrátil, měl jsem pocit, že pracuju na úplně irelevantním filmu. Koho zajímá, co stalo v Irsku před třiceti lety? Ale pak mi najednou došlo, že je naopak mnohem aktuálnější, protože vypráví o politickém násilí a o tom, jak si společnost myslí, že když bude drsná, všechno vyřeší. Což samozřejmě není pravda, protože násilí všechno zhorší.

Paul Greengrass

Točil se Let č. 93 bez scénáře?

 

Měli jsme takový dokument. Nebyl to scénář v obvyklém slova smyslu, ale bylo v něm nejspíš víc slov, než v obvyklých scénářích bývá. Měl devadesát stránek a byla to v podstatě próza. Rozebírali jsme v něm děj scénu po scéně tak, abychom v každé chvíli věděli, kde se nacházíme. Tu a tam v něm byly útržky dialogů, ale nebylo to často. Důvody byly jednoduché: Když jste například mezi letovými dispečery, sotva jim napíšete opravdu realistický dialog, protože to prostředí prostě neznáte. Mohl bych se o to pokusit, ale proč bych to dělal, když bude mnoho z nich hrát sebe? Vždyť takové věty, i když ne tak extrémní, říkají celý život. Druhá věc je samozřejmě dění na samotné palubě letadla. V tu chvíli pracujete v podstatě s elementárním strachem a snažíte se vyjádřit co nejkomplexnější spektrum emocí. Tam už si ten…řekněme jízdní řád…vytváříte podrobněji.

Paul Greengrass

  Jak důležité pro vás bylo promítnout do Bournova ultimáta svět po 11. září s jeho odposlechy, nedostatkem soukromí atd.?

 

Když jdete na Bourna, jdete se bavit. Upřímně je to pro mě film na sobotní večer. Na něco takového bych šel, kdybych o víkendu vyrážel do kina a chtěl si užít pořádnou letní jízdu. Bournem se k ničemu nevyjadřuju, ale na druhou stranu se mi samozřejmě líbí, že má jeho svět hodně společného s naším reálným světem.

Paul Greengrass

O natáčení na nádraží Waterloo

 

Musíte velmi pečlivě plánovat a rozvrhnout sekvenci do mnoha, mnoha míst. Jde o to natáčet na co největším počtu míst toho nádraží a nikdy se na jednom fleku neocitnout podruhé, protože pak by se rozneslo, co se děje, a začal by se tvořit dav. Nemůžete být doopravdy guerilla, protože je to přece jen Bourne, tedy veliký a monstrózní film, ale rozhodně můžete dosáhnout určité nepředvídatelnosti. Chce to být pořád v pohybu, těkat z místa na místo a občas zmizet úplně. Dva dny točit porůznu na Waterloo, pak odjet někam jinam a vrátit se zase za dva nebo tři týdny. Klade to veliké nároky na herce, kteří si nikdy nejsou jistí, jaký střípek jaké scény, vlastně máme točit, ale i to je jeden z těch problémů, které můžou být příležitostmi.

CP17

Jaké byly největší výzvy pro natáčení Kapitána Phillipse?

 

Za prvé jsem chtěl obsadit somálské herce, aby hráli somálské piráty. To bylo velmi obtížné, protože ani v Londýně, New Yorku nebo Los Angeles nejsou žádné somálské herecké společnosti. Přesto jsme odjeli do největší somálské komunity ve státe Minneapolis a tam jsme našli neuvěřitelné množství fantasticky dobrých herců. Myslím, že filmu pak dodají potřebnou autenticitu. A druhá výzva bylo natáčení na vodě, kterého se tradičně režiséři obávají nejvíce. Ale hned od samého začátku jsem věděl, že chci film točit na oceánu, dodá mu to na autenticitě a také to je to možnost pro herce, jak objevit v sobě přesně ten druh zkušeností, které potřebujete. Chtěl jsem tu zkušenost života na lodi.

Přidat komentář

TOPlist