Faunův labyrint (2006)

Španělsko/Mexiko, El labyrinto Fauno/ Pan´s Labyrinth, režie a scénář: Guillermo del Toro, kamera: Guillermo Navaro, hudba: Javier Navarrete, střih: Bernard Vilaplana, hrají: Ivana Baquer, Sergi Lopez, Ariadna Gil, Marcel Verdu, Alex Angulo, Doug Jones

 

118 minut, 1.85:1, 35 mm, barevný

 

Oskar za výpravu, masky a kostýmy, nominace na Oskara – nejlepší zahraniční film, scénář a hudba

 

Film:

 

Ocitáme se ve čtyřicátých letech minulého století diktátorem Francem sužovaném Španělsku. Malá Ofélie jede se svou těhotnou maminkou za kapitánem do válkou zdeptaného tábora, kde armáda potlačuje vzbouřený místní odboj. Jenže Ofélie miluje pohádky a labyrint, který je nedaleko jejich nového útočiště skrývá fantastické bytosti. Ofélie je totiž s největší pravděpodobností ztracenou princeznou a musí podstoupit tři náročné zkoušky.

Guillermo Del Toro

Pohádku, která v žádném případě není určena pro děti, natočil zkušený mexický režisér Guillermo del Toro, který mnoho lidí překvapil svým ojedinělým vizuálním stylem. V Cannes snímku obecenstvo tleskalo 22 minut! Film uchvátí svou vizuální stránkou a i přes drobné slabiny v tempu a scénáři zůstává velmi nadprůměrným filmem, který si oblíbili diváci po celém světě.

 

Faunův labyrint v tomto filmu představuje neobvyklé spojení vnitřního a vnějšího světa. Jestliže se ve filmech setkáváme zejména se zobrazováním vnějších skutečností a sny jsou vždy jasně označeny, v minulosti bylo typickým klišé zamlžení, pak v tomto snímku to neplatí. Niterný i vnější svět se v tomto snímku rozplývá a účastníkem labyrintu je sám divák, jen ten rozhodne, která ze skutečností na plátně je pro něj v labyrintu průchozí a která je slepá kolej.

Heart of Summer

Myšlenka na film přišla z režisérova naturelu. Jak víte z jeho profilu od dětství si maluje do svého zápisníku monstra  a prapodivné bytosti a jedním z leitmotivů jeho tvorby je možnost volby, kterou má ve filmu Chronos, v Hellboyovi a právě ve Faunovu labyrintu – to jak se rozhodneš je totiž to, co předurčuje tvůj charakter a postoj. Skutečnost, že děj zasadil do fašistického zřízení pak snímku dodala fatalistický charakter.

 

Del Toro se vizuálně inspiroval v obrazech Francisca Goyi, ale i v popisech v brilantně napsaných povídkách Clivea Barkera z mimořádných antologií Knihy krve. Další studnicí příběhu jsou pohádky, ale nikoli ty veselé a hravé, ale ty anarchistické temné příběhy, které v dětech vzbuzují zvědavost a představivost a zřejmě nepřekvapí ani inspirace Charlesem Dickensem a jeho slavnou knihou David Copperfield.

faunuv_labyrint_4

Režisér Del Toro dal filmu vše, pečlivě si dopředu rozkreslil veškeré scény, vymyslel si vlastní postavy, odmítl film natočit v angličtině, přestože mohl mít k dispozici dvojnásobný rozpočet a dokonce osobně přeložil i anglické titulky, protože si předtím pustil své filmy a byl upřímně v šoku. V hlavě mu totiž běžela jediná věc, tento příběh je dar z nebes a natočím ho přesně tak, jak chci! To, že si za film nevzal dopředu ani pesos snad ani netřeba dodávat.

 

Herecky nade všemi zúčastněnými vyčnívá vynikající evropský herecký matador Sergi Lopez (Harry to s vámi myslí dobře) v roli odpudivého kapitána, kterého pak z paměti už jen tak nevymažete. Faunův labyrint vznikl ve španělsko-mexické koprodukci a stal se mezinárodním hitem. Není to film jednoduchý a opakované zhlédnutí mu dodává na kráse, film je totiž plný detailů, kterých si napoprvé nemusíte všimnout a ani vyznění příběhu není úplně snadné chytit napoprvé.

http://magazin.realfilm.cz/wp-content/uploads/FINAL-trailer.jpg

PS:

A zapřísahám vás milí čtenáři, pokud film neuvidíte v originále s titulky, tak zažijete velmi nepříjemné překvapení, v tomto případě je zatím jediný český dabing absolutní zlo a člověk, který je za to zodpovědný by měl být zbaven svéprávnosti!

2 Diskuse

  1. zako napsal:

    Neskutečně dobrý film, který mi rezonuje už několik let. U nás, jak už to bývá asi hodně nedoceněný.

  2. Summ napsal:

    Podle mě nejpřeceňovanější film, co jsem kdy viděla. Tolik plot holes, že prakticky celý film je jedna jediná, obří plot hole.
    Holka se jednou chová jak přemoudřelá geniální básnířka, jindy jako 5leté dítě po lobotomii. Všechno je samoúčelné, jenom aby děj mohl směřovat tam, kam je třeba. Okoruké monstrum je ultranechutné a faun správně bizarní, ale co z toho, když ten děj prostě nedává smysl?
    Zlý voják měl asi být něco jako Hans Landa v Panchartech, ale vůbec na něho nemá. Je to neskutečně plochá, klišoidní postava. A proč si ho vlastně matka té holky vzala? Je to jasný psychouš. Tohle prostě nežeru!
    Proč se holka snaží dostat z temné, hnusné reality do temného, hnusného fantasy světa? A nevadí jí, že opustí matku a bratříčka?
    Sní hrozny, aby si diváci mohli užít monstrum, jinak k ději to vůbec nebylo nutné.
    Stejně tak ta pomocnice partyzánů nezabije hlavního padoucha, když může. Místo toho mu udělá akorát „úsměv“ alá Joker. To už je urážka divákovy inteligence a působilo by to blbě i v neskrývaně béčkovém filmu.
    Tohle si hraje na kdovíjak sofistikovaný snímek, přitom je to úplně tupá, prázdná nafouklá bublina, která splaskne jako ta chuděra žába, kterou zabili jen za to, že existovala.
    Hlavní postava se chovala tak pitomě a namyšleně („jsem princezna = jsem něco extra!“), že jsem si k ní nevytvořila žádný vztah a bylo mi úplně fuk, že umřela.
    Její smrt byla laciná, rádobyšokující (děti moc ve filmech neumírají), stejně jako veškeré gore scény jako mučení partyzánů a rozličné průstřely hlav a jiných částí těla.
    Pro děcka to není kvůli násilí a děsivosti, pro dospělé by to chtělo zalátat tak milion děr ve scénáři a vymyslet aspoň rámcově uveřitelnou hrdinku, ne takovou splácaninu geniální autistky a 5letého mentálního opozdilce.
    Přijde mi, že to vysoké hodnocení má film na základě nějakých kritiků z USA, kteří se můžou pos…, protože je to zahraniční film, ale kdyby to natočil nějaký Amík, strhali by to, a po nich všichni přebírají názor, aby nevypadali jako kulturní barbaři, co nerozumí filmům.
    Žádná extra kreativita tam taky není. Pár bytostí a ruiny labyrintu. Avatar, Star Wars nebo Riddick mají víc originality ohledně designu divnosvětů a divnofauny (nikoli divnofaunů :) ) a mnohem sympatičtější postavy.
    Del Torro by měl kreslit koncept arty bytostí, ale neměl by režírovat ani psát scénáře. Nemá na to. Jediné koukatelné, co kdy stvořil, byl Hellboy, ale to není tak docela jeho originální počin, ale jenom zfilmovaný komix, a je rozdíl vytvořit něco svého od základu nebo „vykrást“ něčí příběh a hodit ho na filmové plátno.

Přidat komentář

TOPlist