Parfém: Příběh vraha (2006)

parfem-pribeh-vraha_3

Perfume: The Story of a Murderer, Německo/Španělsko/Japonsko, režie: Tom Tykwer, scénář: Andrew Birkin, Bernd Eichinger, Tom Tykwer podle románu Patricka Süskinda, kamera: Frank Griebe, hudba: Reinhold Heil, Johnny Klimek, Tom Tykwer, střih: Alexander Berner, hrají: Ben Whishaw, Dustin Hoffman, Alan Rickman, Rachel Hurd-Wood, Karoline Herfurth, David Calder, Simon Chandler

 

147 minut, 2.35:1, 35 mm, barevný

 

Evropská filmová cena za nejlepší kameru, Německé filmové ceny – nejlepší film, kamera, kostýmy, střih, výprava a zvuk

 

Film:

 

Jean-Baptiste Grenouille (Ben Whishaw) se nechtěně narodil na pařížském rybím trhu kolem roku 1800. Jeho osud byl předurčený k tomu, aby tvrdě dřel a pak v zapomnění zemřel, ostatně jako drtivá většina lidí té doby. Jenže v Paříži je tolik krásných vůní a Grenouille je cítí víc, než kdokoliv jiný. Shodou okolností se stane učněm u italského parfuméra Giuseppa Baldiniho (Dustin Hoffman), kterému pomůže pozvednout firmu z úpadku a požádá ho, aby ho naučil uchovávat vůně.

 

Právě posedlost vůněmi ho ovšem přivede až k nejstrašnějšímu činu – vraždě. Poprvé to bylo spíše omylem, ale s jídlem roste chuť. Když Grenouille zjistí, že se nedá destilací uchovat vůně skla, kovu ani kočky dostane radu od mistra, aby se vydal do Grassu a naučil se techniku „enfleurage“. Za pomoci zvířecího tuku a destilátoru se dá uchovat skoro každá vůně. Grenouille tak začne vytvářet dokonalý parfém z ingrediencí, které mu poskytují mladé panenské dívky.

parfem4

Románová předloha Patricka Süskinda Parfém byla od počátku mimořádně úspěšná a díky své silné vizualitě ostře sledována filmaři z celého světa. S právy nejprve koketoval Ridley Scott, ale nakonec je získal ostřílený mazák Bernd Eichinger, který zvládá jak mezinárodní produkce, tak komorní projekty (Nekonečný příběh, Jméno růže, Pád třetí říše, ale i série Resident Evil a Fantastická čtyřka) a zaplatil Süskindovi takovou sumu, že se autor vzdal jakýchkoli zásahů do díla. Měl k tomu svůj důvod. K režii totiž přizval mezinárodně úspěšného režiséra Toma Tykwera (Paříži, miluji Tě, Atlas mraků, The International) a Süskind před tím výrobu blokoval řadu let i kvůli tomu, že chtěl aby film natočil buď Miloš Forman nebo Stanley Kubrick, kteří o něj neměli zájem.

 

Originální příběh, který popisuje příběh psychicky vyšinutého jedince se dočkal v literární podobě značné oblibě i u čtenářů. Kniha byla ve své době bestsellerem, prodalo se více než 15 milionů výtisků a logicky se předpokládalo, že do kina přitáhne miliony čtenářů, jež ji v minulosti četli, tak nové objevitele tohoto zvláštního příběhu.

parfem_pribeh_vraha_1

Filmová adaptace má však svá pravidla a Tykwer je velmi dobře zná. Scénář měl 20 verzí, než se vypiloval do podoby, kterou tvůrci natočili. Vypráví příběh skutečně mistrovským způsobem za pomoci úchvatné kamery, kdy se Griebe nechal inspirovat šerosvitem malířů Rembrandta a Caravaggia, pečlivě připravených kostýmů, skvělé výpravy a ojedinělé hudby, které byl dokonce spoluautorem. Eichinger film nepodceňoval, preprodukce trvala 3 roky a třeba pro vizuálně úchvatnou scénu projíždění polem plným fialových květin, nechal producent pole rok předtím osít druhem, který do záběru potřeboval. Takové věci se ve filmu v době CGI skutečně příliš nedělají.

 

To ale neznamená, že ve filmu nejsou triky. Jsou a jedno z dodavatelských studií bylo vršovické Universal Production Partners, mimochodem jejich záběry vidíte hned na začátku filmu, třeba záběr pod vodní hladinu na vajíčka budoucích žab vznikl na počítači právě tam.

parfem_2

Začátek spoileru! Pokud jste film ještě neviděli, tak téměř v samém závěru je vrcholná scéna, kdy Grenouille vypustí do davu svůj výsledný parfém destilovaný z mladých panen.  V ten moment se všichni lidé začnou chovat jako omámení a začnou se svlékat. Tato scéna se natáčela ve Španělsku a Tykwer jí natočil s početným komparsem. A šel na to opravdu zajímavě. Nejprve nechal lidi scénu natočit oblečené a neřekl jim, že na konci budou nazí, přestože to měl od začátku v úmyslu. V dalším jetí je postupně svlékal až to nakonec celé odehráli nazí. Davová psychóza a znalost psychologických příruček se zkrátka pro režírování filmů hodí. Konec spoileru.

 

Film má zajímavé herecké obsazení, ale o hercích v žádném případě není. Dustin Hoffman uhraje i na malé ploše velice zajímavou roli zestárlého italského parfuméra a Alan Rickman zaujme v roli otce šlechtice – jakéhosi detektiva, který má trochu výraznější prostor, ale ne o moc. Film stojí a padá s charismatickým Benem Whishawem, který zde zvládl překvapivě dobře roli prakticky beze slov jen za pomoci fyzického herectví.

 

Film vznikl v Německo-Francouzsko-Španělské koprodukci a měl ohromný komerční úspěch, přestože na americkém trhu nikdy úplně nebodoval. Ostatně na postprodukci dohlížel samotný Steven Spielberg, který měl na starosti distribuci všude kromě Německa a Francie. Neamerický trh však rozhodně není malý a snímek jenom v kinech vydělal 135 milionů dolarů.

http://magazin.realfilm.cz/wp-content/uploads/FINAL-trailer.jpg

PS: Film byl financován z řady evropských mediálních fondů a bankovních půjček. Andreas Schmid, CEO z VIP Medienfonds byl jedním z výkonných producentů filmu a v říjnu 2005 byl zatčený pro podezření ze zpronevěry a krácení daní. V jeho obvinění figuroval i snímek Parfém: příběh vraha. Podle dokumentů, které Schmid předal daňovým úřadům investoval do filmu 25 milionů euro a žádal daňové vratky od německé vlády, ale podle hlavního producenta společnosti Constantin Bernda Eichingera, do projektu skutečně vložil jen 4,1 milionu eur. Schmid byl v listopadu 2007 odsouzen k 6 letům vězení.

 

Přidat komentář

TOPlist