Údolí včel (1967)

Údolí včel (1967)

Československo, režie: František Vláčil, scénář: Vladimír Körner, František Vláčil na motivy románu Vladimíra Körnera Písečná kosa, kamera: František Uldrich, hudba: Zdeněk Liška, střih: Miroslav Hájek, hrají: Petr Čepek, Jan Kačer, Věra Galatíková, Josef Somr, Zdeněk Sedláček, Miroslav Macháček, Zdeněk Kryzánek, Michal Kožuch

 

97 minut, 2.35:1, černobílý, 35mm

 

Film:

 

13. století. Rytíř se znamením křižáckého červeného kříže Ondřej z Vlkova (Petr Čepek), se rozhodne vrátit do rodného kraje mlékem a strdím oplývajícím. Jeho vzpomínky na domov nejsou sice radostné, ale stesk po domově je silnější než on. V patách mu je jeho nejlepší přítel a především zapálený řádový rytíř Armin von Heide (Jan Kačer), který na jednu stranu Ondřeje obdivuje pro vůli odejít, ale na druhou stranu se mu protiví jeho naprostá ztráta povinnosti.

 

František Vláčil byl produkčním z Barrandova trnem v oku. Stejně štval i kolegy, kteří natáčeli protirežimní agitky. Byl osamělým ostrovem na rozbouřeném moři, člověk se svou vizí a silnou individualitou. Přiznejme si, že i většina tvůrců Nové vlny byly levicově orientovaní a Vláčil se o politiku zajímal pramálo. Vladimír Körner, jehož monumentální dílo dokázalo, že si klade ty nejzásadnější existenciální otázky nalezl s Vláčilem společnou řeč, ačkoli ani jejich setkání nemohlo být zcela bezproblémové.
Údolí včel (1967)

Není veřejným tajemstvím, že Vláčil téměř zruinoval Československý státní film, čímž si nadělal spoustu nepřátel jak mezi lidmi ,,zvláštního ražení“, tak mezi filmaři. Zkrátka ze společného balíku vytahal až příliš mnoho prostředků. Jedinou možností, jak by mohl Vláčil znovu splynout s davem bylo, kdyby natočil ve stejných kulisách jako Marketu Lazarovou jednoduchý film. Ten jednoduchý film byl jeden z nejlepších českých scénářů všech dob scénář Vladimíra Körnera Údolí včel.

 

Projekt byl odsouhlasen a nikdo netušil, že Körner je možná ještě větší suverén než Vláčil. Některé lokace se sice využily, ale Körner s Vláčilem se rozhodli natáčet u Baltského moře v písečných dunách, které byly v době natáčení plné nevybuchlých min. Režisér se svým scenáristou se dostávali velmi často do ostrých tvůrčích konfliktů a na obranu Vláčila je třeba říct, že byl pod obrovským tlakem, protože sice připravoval nový film, ale o osudu Markety Lazarové nebyla ještě ani zdaleka rozhodnuto. Pan Körner jednou vyprávěl, jak se Vláčil dal zničehonic na útěk a zmizel v místech, kde bylo minové pole. Po chvilce váhání se ho vydal hledat a našel ho mezi lidmi, jak si opékal maso na ohni a popíjel vodku.

Pages: 1 2 3

Přidat komentář

TOPlist