Až přijde kocour (1963)

az-prijde-kocour_1

Československo 1963, mezinárodní název: That Cat…, režie: Vojtěch Jasný, scénář: Vojtěch Jasný, Jan Brdečka, Jan Werich, kamera: Jaroslav Kučera, hudba: Svatopluk Havelka, střih: Ján Chaloupek, Jana Kulhánková, hrají: Jan Werich, Emília Vašáryová, Vlastimil Brodský, Jiří Sovák, Karel Effa

101 minut, barevný, 35 mm

Technická cena na MFF v Cannes

Film:

Do krásného městečka (natáčelo se v Telči) přijede kouzelník (Jan Werich) se svou půvabnou asistentkou (Emília Vašáryová) a kocourem. Brzy začne odhalovat skutečné povahy obyvatel a film tak slouží jako zajímavá studie lidských charakterů. Kouzelníka neztvárnil nikdo menší než Jan Werich, který lidské povahy komentuje nádherným bohatým jazykem plným krásných kudrlinek a přirovnání.

 

Vojtěch Jasný byl u českých diváků populárním autorem a proslulosti dosáhl i v zahraničí. Jeho ohromnou výhodou byla aura jeho osobnosti, která vyvolávala v řadě lidí až hrůzu. Jasný nebyl člověk, který by se dal okamžitě škatulkovat a skutečnost, že měl spoustu zájmů a občas se objevil s jasně formulovaným názorem v řadě lidí vyvolávala dotazy. Jasný byl zkrátka a moudře pro své okolí mimozemšťan.

az_prijde_kocour_2

V této pozici se mu navíc evidentně docela líbilo, protože každé rozhodnutí si předem ověřoval v astrologii, svůj život konzultoval s vědmou a největším tajemstvím, které chtěl vždy řešit bylo to nejkomplikovanější – TAJEMSTVÍ BYTÍ.

 

Vojtěch Jasný byl celý život pod drobnohledem, o tom nemůže být sporu. Negativně se svou tvorbou vymezil vůči řadě sporných tématů, ale nesmíme zapomínat, že začínal v období 50. let minulého století.

az_prijde_kocour_3

Filmem Až přijde kocour přišlo jistě i určité pokání za řadu výroků, které prohlásil. V tom mu pak pomáhal další velký hříšník Jan Werich (Císařův pekař a Pekařův císař, Fimfárum do třetice všeho dobrého). Na začátku šedesátých let, kdy se objevila nová generace, která začala soudit činy svých předchůdců přišel Jasný se scenáristou Jiřím Brdečkou (Adéla ještě nevečeřelaCísařův pekař a Pekařův císař) a Janem Werichem s tématem, který se naprosto vymyká české kinematografii. Všichni pánové totiž napsali alegorii na lidský život. A jejich hlavní zásluhou je skutečnost, že se jim podařilo naprosto se vymanit z politické angažovanosti.

 

Režijní metoda Vojtěcha Jasného (Všichni dobří rodáci) vycházela ze základního předpokladu, že pokud se látka chce udělat, tak se udělá. Na rozdíl od kolegů současníků z FAMU, kteří si hlídali, aby mezi ně nepřišel nikdo neprověřený, Jasný byl jedním z prvních, který se rozhodl pracovat s lidmi, kteří film natočit opravdu chtějí a pouze nehovoří o své tvůrčí krizi. Pokud měl někoho v kreativním štábu tak se snažil dodržovat, aby měl za sebou alespoň dva filmy na stejné pozici jako v jeho vznikajícím filmu. V případě Až přijde kocour mu všechny jeho manýry vyšly.

az_prijde-kocour_5

Film je unikátní barevnou studií a obsahuje velmi zajímavé technické postupy, přičemž scéna, kdy lidé mění barvu podle svého charakteru patří dnes již mezi klasické vrcholy tuzemské kinematografie. Kameraman Jaroslav Kučera (Noc na Karlštejně, Všichni dobří rodáci), který Jasnému na plátně doslova čaroval byl průkopníkem zajímavého technického postupu barevnosti na druhou. Kučera totiž nejen, že natáčel na barevný materiál, ale ten ještě dodatečně koloroval. Pokud se ovšem na film podíváte pozorně, všimněte si i drobných triků s barevnými reflektory, kterými kombinuje náročnou postprodukci.

 

Důležité je také zmínit, že Jasný byl autorem technického scénáře a jistě řadu kombinací řešili společně. Technickou virtuozitu autorského dua Jasný – Kučera ocenil MFF v Cannes, když tento snímek zařadil do hlavní soutěže. Oba pány pak skvěle doplnil další vrchol tvůrčího trojúhleníku, kterým byl hudební skladatel Svatopluk Havelka (Všichni dobří rodáci). Společně pak pracovali ještě na filmu Všichni dobří rodáci.

 

Dialogy Jana Wericha, který spolupracoval na scénáři pak filmu dodávají nadčasovou moudrost a pokud se na českých internetových databázích i v tištěných magazínech o filmu hovoří o filmu Až přijde kocour jako o zastaralém snímku, který je pouze odrazem své doby, pak velmi vřele navrhuji se na ten film podívat a udělat si vlastní názor. Ony totiž scény s černým divadlem , tanečními výstupy a nádherné panoramatické záběry se střihy popírajícími čas a prostor ve finále dávají najevo, že jsme všichni herci v divadle světa.

http://magazin.realfilm.cz/wp-content/uploads/FINAL-trailer.jpg

A věnujte pozornost naší letní akci s Realfilmem, kdy si můžete za 300 korun koupit námi vydanou knihu Slavná světová filmová klasika podepsanou autorem, ke které dostanete ještě skvělý film z knihy na DVD! Více po kliknutí na obrázek.

http://magazin.realfilm.cz/wp-content/uploads/LETO_KLASIKA-REKLAMA.jpg

Přidat komentář

TOPlist