L. A. – Přísně tajné (1997)

L. A. Confidential, režie: Curtis Hanson, scénář: Brian Helgeland a Curtis Hanson podle románu Jamese Ellroye, kamera: Dante Spinotti, střih: Peter Honess, hrají: Kevin Spacey, Russel Crowe, Guy Pearce, Kim Basinger, James Cromwell, Danny DeVito

138 minut, 2.35:1, 35 mm, barevný

Oskar za herecký výkon (Kim Basinger), scénář, nominace na Oskara – nejlepší film, režie, kamera, výprava, zvuk, střih, hudba

Film:

Na počátku 50. let bylo L. A. městem zločinu a tvrdých ochránců pořádku. Jejich výkvět je tvořen Edem Exleym (Guy Pearce), policajtem z tradiční policajtské rodiny, který neváhá potopit kolegy, Budem Whitem (Russel Crowe), který nesnáší, když se ubližuje ženám nebo Jackem Vincennesem (Kevin Spacey), který je typický novinový polda v hezké kravatě. Tito chlápci se budou muset vypořádat s korupcí, pornem v luxusních vilách i mezi sebou.

LA-Confidential2

Skvělý policajtský film a mimořádně promyšlený neo noir se stal opusem režiséra Curtise Hansona, který se tímto snímkem konečně probojoval až do Oskarového finále a díky jeho vedení si zlatého rytíře Kim Basinger mohla i odnést. Film má skvělou drsnou atmosféru, nic nepřikrášluje a ukazuje detektivy ze staré školy.

Autorem scénáře je Brian Helgeland, který Ellroyovy knihy vždy miloval a podnikl docela tvrdohlavou anabázi, aby se k zakázce dostal. Studio ho totiž nikdy nechtělo. Ve vývoji byl snímek už od roku 1990, ale vše se neskutečně vleklo. Když už se začalo hovořit o tom, že studio si zavolá scenáristy, aby se s adaptací knihy utkali byl natěšený jako nikdy. Jenže dva dny před schůzkou se celý konkurz zrušil. Helgeland se však nevzdal a věděl, že režisérem má být Curtis Hanson. Vyhledal ho proto na natáčení Divoké řeky s Meryl Streep, kde oba zjistili, že mají oba naprosto identickou představu, jak látku adaptovat. Helgeland vybral tři nosné policajty z nosného textu, vyškrtl vše ostatní, kde se neobjevují a společně pak sepsali dva scénáře. Studio všechny odmítlo. Helgeland pak scénář sedmkrát zdarma přepsal!

la_confidential_3

Produkce se ujala společnost New Regency v čele s Arnonem Milchanem, který měl smlouvu s Warner Bros, ale i ten se musel přesvědčovat. Než mu byl vůbec předán scénář šel Hanson za Milchanem na pitching, kde mu ukázal fotografie L. A. z padesátých let a dobové plakáty a seznámil ho s vizuálem, který chce filmu dodat. Milchan byl okouzlený, zaujala ho třeba fotka herce Roberta Mitchuma, jak vychází z lochu za držení trávy a souhlasil, že film zafinancuje 35 miliony dolarů.

lacon5

Kamery se ujal Dante Spinnoti, který si pouštěl rané filmy Stanleyho Kubricka a filmy Douglase Sirka. Šlo mu zejména o zachycení širokoúhlého obrazu, režisér naopak chtěl normální moderní svícení, aby film nevypadal příliš retro. Výsledek je skvělý, nejedná se o žádné výtvarné cvičení, ale o moderně natočený retrofilm.

LA-Con4

Celkově se jedná o mimořádně zdařilé filmové dílo, které dodnes drží na portálu rottentomatoes dost neskutečných 99% v rámci průměru amerických filmových kritik. Jeho kvality rozpoznali i dramaturgové festivalu v Cannes, kteří se seznámili se 40 minutami střihu, ještě před uvedením a byli nadšení.

Film slušně odstartoval kariéru Russelu Croweovi a Guy Piercovi, i přes vůli producentů, protože ti chtěli do hlavních rolí známější tváře, takže angažovali do epizodních rolí velké hvězdy, které se budou dobře vyjímat na barevných plakátech. Mimochodem všechny nominace až na ty uvedené v záhlaví jinak proměnil Titanic. Film je právem novou klasikou a Realfilm ho vřele doporučuje ke zhlédnutí.

http://magazin.realfilm.cz/wp-content/uploads/FINAL-trailer.jpg

A věnujte pozornost naší letní akci s Realfilmem, kdy si můžete za 300 korun koupit námi vydanou knihu Slavná světová filmová klasika podepsanou autorem, ke které dostanete ještě skvělý film z knihy na DVD! Více po kliknutí na obrázek.

http://magazin.realfilm.cz/wp-content/uploads/LETO_KLASIKA-REKLAMA.jpg

Přidat komentář

TOPlist