Český klasik Jiří Menzel

Vynikající český režisér, skvělý adaptátor literárních mistrů Bohumila Hrabala a Vladislava Vančury, lidský svéráz, Čech, držitel Oskara, to vše a mnohem víc je Jiří Menzel.

Suknickari_Jiri_Menzel_Emma_Smetana

Ani nevím, kdy jsem zadal do redakčního systému profil Jiřího Menzela. Na začátku projektu RealFilmu jsme si s Danem Adamem rozdělili dva klíčové české režiséry, já měl psát Jiřího Menzela, on Václava Vorlíčka. Ani jeden profil jsme nedokončili. Pokud vím, tak Dan Vorlíčkův profil ani nezačal a já jsem si k Menzelovi a jeho tvorbě dlouho hledal cestu.

 

Před lety byl zákazníkem mého otce pan producent Sirotek, tedy ten, kterého Jiří Menzel nechvalně sešvihal proutkem na festivalu v Karlových Varech. Když jsem se seznámil s realitou celé kauzy a později pochopil zákulisí všech těch tajných dohod a smluv, pochopil jsem jak Sirotka, tak Menzela a dnes se na celou tu mediálně nafouknutou akci dívám s úsměvem a porozuměním. A je mi jasné, že Menzel ten proutek vzal do ruky s pro něj nejlepším vědomím a svědomím a že to myslel vážně a čistě.

 

Pokud čtete RealFilm již nějaký ten pátek, tak znáte články jak jsem nedělal a nakonec udělal rozhovorJiřím Menzelem. Oba články vyšly i na mém blogu na idnes.cz a dodnes mě nepřestane udivovat, že větší čtenost i oblíbenost má článek, jak jsem nedělal článek s Jiřím Menzelem. Je to zvláštní paradox, který je ale pro kariéru Jiřího Menzela příznačný. Jeden z jeho nejlepších filmů měl fenomenální ohlas, přestože byl dvacet let zavřený v trezoru a nikdo ho nesměl vidět a pak je řada filmů, které dělat měl a nakonec buď nevznikly nebo připadly někomu jinému, za všechny Tři oříšky pro Popelku, Signum laudis, Město nic neví, anglická pohádka Krysař, která měla být natáčená v severoněmeckém Rothenburgu, film o architektovi Adolfa Hitlera Albertu Speerovi V srdci třetí říše nebo film Kat nepočká o herečce Anně Letenské.

Řezáčová_Menzel_Huba

Přiznám se bez mučení, že nesnáším falešné kazatele morálky a falešné autority, skutečnost, že slovo falešný zprofanoval Václav Klaus, neznamená, že jsem Klausovec, to tedy rozhodně nejsem a jeden čas jsem z Jiřího Menzela takový pocit měl. Čas oponou trhnul, poznal jsem řadu lidí, slyšel několik názorů na stejné fenomény a napsal knihu Slavná česká filmová klasika, kterou jsem ostatně i panu Menzelovi věnoval a v rychlosti s ním na to téma pohovořil pár slov, měl vtipnou glosu:“Má tam filmy někdo jinej, než já? Aha, i Vláčil, tak to je v pořádku.“. Pokud jsem dlouho s tímto profilem otálel, tak myslím, že právě teď uzrál čas, abych ho sepsal a představil i Vám, čtenářům RealFilmu.

 

Předně bych rád upozornil na dvě dobré a zásadní publikace o Jiřím Menzelovi. Asi klíčovou je jeho autorská biografie Rozmarná léta, která vyšla ve Slovartu v roce 2013 a kterou jsem přečetl doslova jedním dechem, možná budete trochu překvapeni, ale končí po Konci starých časů v roce 1990 okamžikem kdy Menzel vyhrál MFF v Berlíně. Na konci je možný příslib pokračování, tak doufejme, že se ho dočkáme. Spoustu zajímavého čtení o Jiřím Menzelovi je z pera Josefa Škvoreckého v knize Všichni ti bystří mladí muži a ženy o tvůrcích Československé nové vlny.

 

Jiří Menzel vystudoval obor filmové režie na FAMU u režiséra Otakara Vávry. Na školu se dostal hned po maturitě, což nebylo vůbec obvyklé. Mezi jeho spolužáky byl Evald Schorm, Věra Chytilová, Jan Schmidt, na scenáristice a dramaturgii Pavel Juráček a Antonín Máša, kameraman Ivan Renč a další.

Pages: 1 2 3 4 5 6 7

Přidat komentář

TOPlist