Dárek (2015)

3

Austrálie/USA, The Gift, režie: Joel Edgerton, scénář: Joel Edgerton, kamera: Eduard Grau, hudba: Danny Bensi, Saunder Jurriaans, hrají: Jason Bateman, Rebecca Hall, Joel Edgerton, Busy Philipps

 

107 minut, barevný, foto: Cinemart

 

Film:

 

Simon (Jason Bateman – Lítám v tom, Juno, Šéfové na zabití) a Robyn (Rebecca Hall – Město, Iron Man 3, Vicky Cristina Barcelona, Frost/Nixon) jsou mladý manželský pár, jehož život se odehrává v podstatě podle představ a plánů. Jediné co si s sebou nesou je nedávná tragédie, kdy Robyn potratí, proto se rozhodnou přestěhovat do nového města a začít znovu. Simon má dobrou práci a pokud půjde vše jak má, možná brzy povýší.

Jednoho dne v obchodě náhodně potkají Gorda (Joel Edgerton -  EXODUS: Bohové a královéVelký Gatsby30 minut po půlnociVěc Počátek ), Simonova dávného spolužáka ze střední školy. Po několika dalších náhodných setkáních a nečekaných návštěvách Simon a Robyn začínají být z Gordova chování a slov znepokojení.

T

Já tedy nevím, kdo sepisoval distribuční list k tomuto filmu, ale až po novinářské projekci konečně vím o čem to je a můžeme tak opravit děj filmu. Dárek je totiž o něčem naprosto jiném, než tvrdí distributor, a to nejenom v Čechách. Ostatně i díky tomu americká kritika plísnila nové studio, které film uvádí (více zde). Dárek totiž možná může připomínat trailerem film BoxCameron Diaz, ale jsme ve vodách úplně jiného žánru.

 

Joel Edgerton si po výrazných vedlejších rolích v úspěšných nebo alespoň mediálně provařených filmech v Hollywoodu vyjednal u Jasona Bluma možnost pro svůj autorský debut, ačkoli nneí úplně pravda, že by Edgerton už zkušenosti se psaním neměl. Podílel se s bratrem Nashem na scénářích několika australských filmů, včetně filmů Davida Michoda Animal Kingdom nebo Rover.

T

Předně Edgerton je velký fanoušek horroru Osvícení ale také geekovského dokumentu Pokoj 247, což ostatně uvidíte i ve filmu. Já jsem tedy ve filmu viděl inspiraci ještě u Romana Polanského a myslím, že i takový spisovatel Ray Bradbury by jistě zaplesal. Ale ať už citujeme vědomě či nevědomě, jde pochopitelně o výsledek, a to co z toho vzejde, takže co se odkrává v Dárku po rozbalení papíru?

 

Zatraceně atmosférický thriller, ale nečekejte žádné úchyláky s nožem honící své oběti po nově zařízeném domě, tohle je psychologická hra, kde jsou v hlavních rolích strach, úzkost, zuřivost a nedůvěra a především ústřední trojice hráčů. Edgerton svůj film staví na pečlivém dávkování informací o svých aktérech z minulosti a rozhodně je neprozradím, osttaně i kvůli tomu jsem měnil od distributora syžet děje, protože jedna ze zápletek přicházející v polovině filmu staví děj do další roviny.

T

Ohledně trojice herců – američtí kritici nejlépe hodnotí výkon Jasona Batemana, který mi tady až tak docenit nemůžeme. Bateman je v USA jednak velice známý a druhak je to bývalá dětská hvězda a i jeho mediální vystoupení jsou postavené na tom, že je to příjemný chlapík od vedle. Ve filmu se většinou objevuje v komediích, ale nutno dodat, že jeho dramatický výkon v tomto filmu patří k těm opravdu největším překvapením tohoto filmu.

The Gift - Movieholic Hub

Rebecca Hall si střihla na první pohled sympatickou paní domu, o jejíž vnitřních démonech se toho dozvíme mnohem víc až v průběhu děje. Díky ní se do filmu dostává ten horrorový prvek z klasických horrorů sedmdesátých let, který Edgerton využívá v některých pro diváky nefér scénách – „lekačky“ a „stmívačky“ – v roce 2015, vážně?

 

A do třetice všeho nejlepšího Joel Edgerton. Jeho postava je od pohledu „zm*d“, jak vypadá, jak se chová, já nevím jak vy, ale tohohle magora bych si do domu tedy za práh nepustil. Je v něm skryté srabáctví a perverzní úchylnost, o které víte, že ji ve filmu někdy vytasí, ale nevíte kdy. Edgerton se na plátně příliš neobjevuje, ale jeho přítomnost je ve filmu neustále zmiňována nebo zprostředkována psanými dopisy, které okořeňuje emotikony. Takže bacha na lidi, co za každou větu píší smajlík!

 

Edgertonova režie je pěkně ze staré školy, buduje atmosféru a občas se vytasí s nějakou scénou, která sice do filmu naprosto dějově nepasuje, ale slušně se leknete. Tohle zkrátka není exaktní thriller, ale psychologický thriller, který to hraje na všechny vaše smysly, je dostatečně chytrý nato, abyste neprokoukli závěrečnou pointu, za což tleskám, na druhou stranu některé dějové zvraty očekáváte.

 

Dárek je poctivá filmařská hra s divákem, kdy ho autor nutí odkrývat následující děj a přitom tak úplně nerespektuje pravidla žánrového Hollywoodu. V tom je jednoduše lepší. V rámci žánru pschologického thrilleru překvapení léta 2015.

 

http://magazin.realfilm.cz/wp-content/uploads/FINAL-trailer.jpg

A věnujte pozornost naší stále probíhající letní akci s Realfilmem, kdy si můžete za 300 korun koupit námi vydanou knihu Slavná světová filmová klasika podepsanou autorem, ke které dostanete ještě skvělý film z knihy na DVD! Více po kliknutí na obrázek.

http://magazin.realfilm.cz/wp-content/uploads/LETO_KLASIKA-REKLAMA.jpg

Přidat komentář

TOPlist