Everest (2015)

everest

Everest, USA/VB/Island, režie: Baltasar Kormákur, scénář: Simon Beaufoy, William Nicholson, kamera: Salvatore Totino, hudba: Dario Marianelli, hrají: Jason Clarke, Keira Knightley, Jake Gyllenhaal, Josh Brolin, Sam Worthington, Robin Wrigt, Emily Watson

 

121 minut, 2.35:1, ARRI Alexa, RED Epic Dragon, Codex, barevný

 

Film:

 

Kdo by dobrovolně chodil na procházku do letové výšky Boeingu, když všichni dobře ví, že k životu to není? Přesto se najdou lidé, kteří do téhle výšky šplhají, aby pokořili Everest, nejvyšší horu světa a často zapomínají, že po pokoření vrcholu se musí ještě vrátit.  

Je rok 1996, v rádiu hraje Sheryl Crow a Himaláje se stávají oblíbenou turistickou destinací. Na osmitisícovky už nešplhají jen zkušení horolezci, ale táhnou se tam desítky dobrodruhů z celého světa, kteří doslova podceňují, že tenhle výlet, i když stojí majlant, nemusí skončit úspěchem. Horští vůdci Rob Hall (Jason Clarke – Terminátor: Genisys, White House Down, 30 minut po půlnoci) a Scott Fischer (Jake Gyllenhaal - SlídilZdrojový kódLáska a jiné závislostiDonnie DarkoPrinc z PersieZkrocená hora, Nepřítel) přesto nic nepodceňují a do své expedice na nejvyšší bod naší Země berou jen lidi, kteří mají něco za sebou. Všichni jsou skvěle připravení a vybavení, zkrátka splnění snů jejich klientů by nic nemělo stát v cestě. Stačí však drobná odchylka od plánu, náhlá změna počasí a klíčovou otázku „Podaří se nám horu zdolat?“ vystřídá otázka mnohem zásadnější. „Dokážeme přežít?“

E

Maximální autenticity dosáhli tvůrci mimo jiné tím, že do lokací, kde se natáčelo, zařadili kromě Alp a Islandu také základní tábor na úpatí Everestu. „Všichni tihle slavní herci poznali na vlastní kůži, jaké to je být v základním táboře, zažívat ukrutnou zimu, fyzicky náročné výšlapy a ve finále stanout tváří v tvář hoře. Každý z nich přiznával, že z tohoto zážitku při natáčení dost čerpal,“ říká islandský režisér Kormákur a po padesáté milerád zopakuji, že je to objev festivalu v Karlových Varech, kde zvítězil a později se dostal na mapu hollywoodských agentů a producentů.

 

Za produkcí filmu pro Universal stojí britští specialisté Tim Bevan a Eric Fellner z firmy Working Titles (většina filmů Richarda Curtise). Vrchol Mount Everestu, nejimpozantnější hory na světě, je 8848 metrů nad hladinou moře a téměř dosahuje cestovní výšky letounu 747 jumbo jet. Tragické události v květnu 1996 představují ten nejsmrtelnější výstup v celé historii Everestu. Světová média byla jako přikovaná tímto příběhem lidské vytrvalosti, který se brzy stal námětem nejprodávanějších knih a dokumentárních filmů, často ale se zkreslenými informacemi.

 

Baltazar Kormákur

Baltazar Kormákur

Producent Working Title Tim Bevan se poprvé začal o tento příběh zajímat, když si přečetl Peklo blízko nebe od Jona Krakauera krátce poté, co byla kniha roku 1997 vydána. Krakauer, novinář, který byl členem výpravy Adventure Consultants pod vedením Roba Halla toho osudného května, poprvé popsal události této cesty v článku pro časopis Outside. Bevanův produkční partner Eric Felnner, kterého tento projekt také nadchnul, společně s Bevanem zjistil, že Universal Pictures, které dlouhodobě spolupracuje s Working Titles, vlastní další práva vztahující se k těmto událostem. Mezi ně patří například „Left for Dead: My Journey Home from Everest“ („Ponechán smrti: Má cesta domů z Everestu“) od Becka Weathersa, ze kterého film čerpá inspiraci nebo přepis telefonní konverzace mezi Robem Hallem a jeho ženou, Jan Arnoldovou. Přestože příbuzní horolezců o těchto tragických událostech po léta mlčeli, během přípravy filmu byli celému štábu velmi nápomocni a sdíleli veškeré informace.

 

Bevan k filmu dále podotýká:„Abychom měli s čím začít, museli jsme sehnat Davida Breashearse, který byl na Everestu roku 1996 a natočil klíčový snímek o Everestu pro IMAX. Zjistil jsem, že on má každopádně ty nejlepší materiály týkající se tohoto případu. Je to jenom jedna verze příběhu a to je na tom tak chytlavé – ten fakt, že tolik lidí napsalo nebo vyprávělo o tom, co se tam nahoře přihodilo – je to jako Rubikova kostka. Má spoustu obměn. Bylo tu jisté nebezpečí, že se z toho stane příběh, který nikdy nebude jasně odvyprávěn, právě proto, že má více verzí.“ Uvedený dokument jsem viděl, ostatně možná jste ho zaznamenali v odpoledních hodinách i na obrazovkách českých televizí. Musím říct, že to byla silná podívaná.

Pages: 1 2

Přidat komentář

TOPlist