Nejslavnější klasické noirové filmy

Říkalo se jim béčkové filmy, studia je vyráběla jako na běžícím páse, herci v nich účinkovali, aby ospravedlnili své týdenní gáže a psali je autoři, u jejichž jmen se dnes účastnicky smějeme. Byla to zkrátka hra, ale jaká! Podívejme se na nejslavnější klasické noirové filmy!

Maltézský sokol (1941)

Musím říct, že mám radost z noirového festivalu, který se letos konal už poněkolikáté a tentokrát proběhl na hradě Křivoklát. Organizátoři festivalu v něm pravidelně představují klasické i málo známé noirové filmy a dokonce uvedli i některé české zástupce tohoto žánru, který má přeci jenom největší vrcholy v Hollywoodu a Francii.

 

Děj noirových filmů se odehrává ve městech, kde často prší, odevšud zní neustále klaksony, na každém rohu jsou gangsteři, bankovní lupiči a vrahové, ženy jsou přízračně osudové a nekompromisně drsné a policisté se soukromými očky řeší nesmírně komplikované záhady. Když dojde ke střetu je dovoleno kopat do soupeřova bezládného ležícího těla, střílet do davu ze samopalu a hlavně za každé situace hláškovat. Je pravda, že smysl to nikdy příliš nedává, ale čas dokázal, že žánr film noir jen tak nevymizí.

Hluboký spánek

A jelikož jsme se filmu noir již několikrát věnovali, vezměte zavděk třeba recenzemi na klasické filmy Hluboký spánek, Maltézský sokol, Zjizvená tvář, určitě si můžete připomenout i profil legendárního režiséra Johna Hustona a v průvodci filmem se podívejte na gangsterské filmy a nejslavnější mrchy filmového plátna.

glass_key

Dashiel Hammet patří k těm úplně nejúspěšnějším autorům noirové literatury, ze které vznikl i úspěšný snímek Skleněný klíč (The Glass Key), ve kterém se poprvé objevuje nový typ psychopatického, sadistického zabijáka s jemnými a mladistvými rysy. Toho ztvárnil tehdy devětadvacetiletý Alan Ladd, jenž dostal od kritiky přezdívku „andělský vrah“.Snímek režíroval Stuart Heisler. Skleněný klíč je o politikovi, který se během volebního boje ocitne v podezření, že spáchal vraždu a je nucen vyhledat pomoc pochybných existencí z podsvětí. Pomáhá mu i mladý zabiják, který bez jakýkoli morálních skrupulí začne zařizovat jeho nevinu.

http://magazin.realfilm.cz/wp-content/uploads/FINAL-trailer.jpg

lady from shanghai

Dáma ze Šanghaje se sice v současnosti řadí k mistrovským dílům Orsona Wellese, ale v době svého uvedení to byla komerční katastrofa a důvod proč Welles na čas opustil Hollywood. Námořník Michael (Orson Welles) na jachtě pozná postiženého majitele Bannistera (Everett Sloane), jeho krásnou ženu Elsu (Rita Hayworth) a Bannisterova partnera Grisbyho (Glenn Anders). Do Elsy se pochopitelně zamiluje a zaplete se do nebezpečné intrikářské sítě. Welles a Rita Hayworth tvořili ve skutečnosti manželský pár a v době uvedení filmu byli ostře sledováni tiskem. On byl označován jako „enfant terrible“a ona jako „bohyně krásy“. Jejich ambiciózní povahy se však neslučovaly do partnerského soužití a v době uvedení filmu se obě hvězdy rozvedly. Zlí jazykové ovšem tvrdí, že jejich manželství a tento špičkový film má mnoho společného. Film sice kritika nemilosrdně sestřelila, ale dnes můžeme objektivně docenit propracovanou hru se světlem a stínem nebo mistrovské finále v zrcadlovém bludišti.

http://magazin.realfilm.cz/wp-content/uploads/FINAL-trailer.jpg

Pages: 1 2

Přidat komentář

TOPlist