Prokletý ostrov (2010)

Martin Scorsese - filmografie

Shutter Island, režie: Martin Scorsese: scénář: Laeta Kalogridis, Steven Knight podle románu Dennise Lehanea, kamera: Robert Richardson, střih: Thelma Shoonmaker, hrají: Leonardo Di Caprio, Mark Ruffalo, Ben Kingsley, Michelle Williams, Emily Mortimer, Jackie Earle Haley, Max von Sydow, Ted Levine

 

137 minut, 2.35:1, 35 mm, barevný

 

Film:

 

Dovedete si představit děsivější místo, než na ostrově izolovaný blázinec v padesátých letech? Máte pravdu, takových míst k rozehrání hutného psychologického thrilleru tolik není a zvláště pokud k dobru připočteme znalce filmové historie i dobové tvorby béčkových noirových thrillerů Martina Scorseseho, který se jištěn velkorysým rozpočtem a prvotřídním ansámblem rozhodl natočit film, kde si bude hrát s divákem jako pokusným králíkem svého filmového experimentu. Vítejte na Prokletém ostrově!

shutter_island

Americký šerif Edward „Teddy“ Daniels (Leonardo Di Caprio) přijíždí se svým novým partnerem Chuckem Aulem (Mark Ruffalo) v roce 1954 do léčebny pro šílené kriminálníky Ashecliffe na Prokletém ostrově v Boston Harbor. Vyšetřují zmizení Rachel Solandové, pacientky, která zřejmě zmizela ze zamčené místnosti a zanechala poznámku se slovy, pravidlo č. 4, kdo je pacient č. 67?

Hlavní psychiatr Dr. John Cawley (Ben Kingsley) jim vysvětluje, že se Rachel do léčebny dostala poté, co utopila své tři děti. Od té doby ale odmítá přijmout realitu, že je v psychiatrické léčebně. Během pátrání po Rachel si Teddy všimne majáku, ale je mu řečeno, že ten již byl prohledán. Požádá o nahlédnutí do osobních spisů, což Cawley odmítne, ale nabídne šerifům výslech zaměstnanců. Vyšetřovatelé jsou zaskočeni tím, že Rachelin psychiatr Dr. Sheehan po jejím zmizení odjel na dovolenou.

shutter_island_2

Filmová práva na celovečerní film podle knihy plné zvratů bestsellerového autora Denise Lehana koupila společnost Columbia (součást SONY) již v roce 2003, ale vzhledem k nerealizaci pak propadla autorovi. Lehaneovi zástupci potom práva prodali společnosti Phoenix Pictures, která najala scenáristku a chráněnkyni Jamese Camerona Laetu Kalogridis (Terminátor: Genisys), aby převedla knihu do filmového scénáře.

Preprodukce zabrala celý rok 2006 a do října 2007 se dohodla obchodní spolupráce mezi studii Columbia Pictures a Paramount Pictures. V té době si již za svůj vzali snímek osvědčení spolupracovníci Martin Scorsese a Leonardo DiCaprio (Gangy New Yorku, Skrytá identita, Počátek, Vlk z Wall Street). Natáčení začalo 6. března 2008 a skončilo začátkem července 2008.

shutter_island_3

Postprodukce snímku trvala přes rok a hotový snímek byl poprvé představen filmovým kritikům v roce 2009. Distributor však snímek nakonec rozhodl uvést až v roce 2010 na MFF v Berlíně kvůli komerčnímu ohlasu. Výroba filmu tak zabrala pět let, pokud tedy nepočítáme předchozí anabázi s prodejem práv.

Na filmu je vidět Scorseseho ohromná erudice ve filmové historii. Svým hercům a spolupracovníkům pouštěl snímky Vertigo a film noir Out of the Past, aby jim ukázal směr, kterým se chce ve svém filmové vyprávění ubírat. Jelikož nespoilerujeme, nemůžeme divákům, kteří film ještě neviděli prozradit nic z pokročilého děje, ale snad neprozradíme  toho tolik, když naznačíme, že Prokletý ostrov patří k filmům, kde není nic, jak se na počátku zdá být. Tomu je přizpůsoben i způsob natočení celého snímku, který možná doceníte až po několikátém zhlédnutí. Zdánlivé nesmysly totiž do sebe ve finále velmi dobře zapadají.

Shutter Island_4

Film je zlověstný od prvního záběru, Scorsese pečlivě dávkuje mrazivou atmosféru a geniální výprava veterána Danta Ferretiho navazuje temnou krásu a estetičnost pozdního díla vyzrálého mistra s takřka neomezenými prostředky. Na hudební kompozici se Scorsesem spolupracoval zpěvák a skladatel Robbie Robertson a společně pak do snímku vybrali zejména klasické orchestrální kompozice.

Prokletý ostrov se striktně drží pravidel noirového thrilleru se všemi přednostmi tohoto mimořádného žánru, který právě koncem první dekády nového milénia zažil svou neobvyklou renesanci skrz kamery hned několika výjimečných filmařů. Film tak ale dokazuje, že i přes zdánlivou béčkovost, která se s tímto žánrem pojí, je uspět v tomto žánru velmi složité. Realfilm snímek doporučuje ke zhlédnutí.
http://magazin.realfilm.cz/wp-content/uploads/FINAL-trailer.jpg

Přidat komentář

TOPlist