Norimberský proces (1960)

norimbersky_proces_0

USA 1960, Judgment at Nuremberg, režie: Stanley Kramer, scénář: Abby Mann, hudba: Ernest Gold, kamera: Ernest Laszlo, střih: Frederick Knudston, hrají: Spencer Tracy, Burt Lancaster, Richard Widmark, Marlene Dietrich, Maximilian Schell, Judy Garland, Montomery Clift, William Shatner

 

186 minut, 1.75:1, 35 mm, černobílý

 

Oskar za hlavní roli (Maximilian Schell), adaptovaný scénář, nominace na Oskara – film, režie, herec v hl. roli (Spencer Tracy), vedl. roli (Montgomery Clift), herečka ve vedl. roli (Judy Garland), černobílá výprava, černobílé kostýmy, černobílá kamera, střih

Film:

Emeritní soudce Dan Haywood (Spencer Tracy) přijíždí do Norimberku krátce po skončení 2. světové války, aby nezávisle rozhodl o vině nebo nevině vysoce postavených státních úředníků, kteří měli za války bránit spravedlnost. Nejsou to žádná monstra nebo primitivové, ale vzdělaní a na první pohled kultivovaní lidé, z nichž jeden z nich, Dr. Janning (Burt Lancaster – Ostrov Dr. Moreaua) byl dokonce ministrem spravedlnosti. V každém procesu však musí být obhájce a žalobce. Žalobcem je bezskrupulózní americký plukovník (Richard Widmark), který zpravidla vyžaduje okamžité tresty smrti a vyznačuje se přímým chováním a mravy připomínajícími kovboje. Obhájce představuje uhlazený, vzdělaný ambiciózní německý právník Dr. Rolf (Maximilian Schell) s argumenty tak přesvědčivými, že by se od něj mohl učit i Mefistofeles.

 

Haywood je během procesu ubytovaný v domě německé rodiny, která mu dělá pomyšlení, ale na druhou stranu v něm i přes vzájemné sympatie probouzí zvědavost k otázce, jak se celé to válečné šílenství vlastně mohlo vůbec stát. Jednoho dne se v domě, kde je ubytován, setká s půvabnou elegantní dámou paní Berthold (Marlene Dietrich – Dotek zla), se kterou naváže přátelství. Hlavní charaktery jsou představeny a v soudní síni i mimo ni může začít strhující drama.

norimbersky_proces_1

Kramer se dostal k audiovizuálnímu záznamu pořízeným při slavném Norimberském procesu, který začal již 6 měsíců po skončení války a trval několik let. Na okraj je dobré zmínit, že v Norimberku bylo procesů hned několik. Americká armáda tehdy požádala filmaře Stuarta Schulberga, aby celý proces zdokumentoval pro příští generace. Přestože Schulberg chtěl celý snímek uvést, nebylo mu to tehdejší vládou dovoleno. Mezi veřejnost se tak dostaly pouze fragmenty a to snímkem Nuremberg: Its Lesson for Today. Negativ filmu včetně soundtracku se však s léty někam zašantročil, odvážní dokonce tvrdí, že byl film dokonce zničen. Jeho dcera Sandra Schulberg s kolegou Joshem Waletzkym otcův film zrekonstruovala v roce 2010 a oživila ho pro dnešní diváky novými dosud neviděnými záběry. Schulbergovy záběry však posloužily Kramerovi pro nejsilnější momenty snímku (více zde).

 

Kramer byl v době své tvorby respektovaným režisérem a schopným producentem a navzdory tomu, že měl ve svém portfoliu řadu hitů jako V pravé poledne nebo Hádej, kdo přijde na večeři, nikdy nechtěl točit potravu pro masy. To mu bylo tiskem občas vytýkáno zvláště v souvislostech, kdy svými filmy komentoval zdánlivě neaktuální historická témata. A jestli něco Norimberský proces není, tak historickým dramatem nebo hranou rekonstrukcí procesu. Kramerův snímek je v prvé řadě dramatem idejí a různých vzájemně se vylučujících světonázorů. Subžánr soudní drama je pro takový film ideálním východiskem.

norimbersky_proces_3

Scenárista Abby Man usazuje na lavici svědků v průběhu filmu další zajímavé postavy s jímavými osudy – zejména pak dívku, které popravili přítele židovského obchodníka, jenž porušil árijské zákony tím, že se s ní stýkal a pekaře Rudolfa Petersena (Montgomery Clift), který byl úředně vykastrován.

 

Montgomery Clift ve filmu podává strhující výkon a v době natáčení se démon alkohol notně podepsal na jeho dříve líbivé tváři. Řada diváků ho ve filmu vůbec neidentifikovala, ačkoliv nemá na obličej nanesenou žádnou masku. Clift byl možná alkoholik, ale byl to jeden z nejtalentovanějších a po hříchu nejméně vytížených herců. Jeho role je částečně prací scenáristy, ale z velké části text improvizoval. Právě Cliftovo epizodní vystoupení patří k vrcholům snímku. Madam Berthold byla jedna z posledních filmových rolí Marlene Dietrich před tím, než odešla zpívat do Las Veagas, kde návštěvníky bavila na vyprodaných představeních v zaslouženém důchodu. Její smyslnost a zároveň důstojnost, kterou projevila v roli hrdé a osudem trestané ženy dokazuje, jak ohromnou herečkou a hlavně osobností byla.

Pages: 1 2

Přidat komentář

TOPlist