Rekviem za sen

Rekviem za sen (2000)

Requiem for a Dream, USA 2000, režie: Darren Aronofsky, scénář: Hubert Selby jr., Darren Aronofsky podle knihy Huberta Selbyho jr., hudba: Clint Maxell, kamera: Matthew Libatique, střih: Jay Rabinowitz, hrají: Ellen Burstyn, Jared Leto, Jennifer Connelly, Marlon Wayans, Christopher Macdonald

formát: 1.85:1, barevný, 35mm, DigiBetacam (vybrané scény), délka: 102 minut

Nominace na Oskara – nejlepší herečka ve vedlejší roli (Ellen Burstyn), Independent Spirit Award – nejlepší kamera, herečka (Ellen Burstyn), nominace – film, režie, herečka ve vedlejší roli (Jennifer Connely), zvláštní uznání národních kritiků za vynikající kinematografické dílo a desítky dalších cen a nominací

Film:

Sára Goldfarb (Ellen Burstyn) žije sama ve svém bytě a touží po tom, aby účinkovala v televizním pořadu. Potřebuje však zhubnout a proto začne pojídat pilulky o nichž neví, že jsou velmi návykové a nebezpečné. Její syn Harry (Jared Leto) je neuvěřitelný narkoman a dealer, který touží po své přítelkyni Marion (Jennifer Connelly) se kterou se pravidelně opájí v heroinovém rauši iluzí opravdové lásky. Harryho kamarád Tyron (Marlon Wayans) je sice menší narkoman, ale o to větší byznysmen a zaplete se s drogovými dealery, aby udělal pořádnou ránu a zajistil sebe i své přátele.

Rekviem za sen (2000)

Drogová závislost v různých podobách je tématem kultovního snímku z roku 2000, který se dnes řadí k nejzásadnějším kinematografickým dílům posledních let a myslím, že ho už můžeme směle zařadit do rubriky retro a legendy. Tři příběhy, které se prolínají v různých, zejména vztahových rovinách, jsou velmi důmyslně vymyšlené a nabízí i důležitý přesah, který chyběl obdobně myšlenému Trainspottingu Dannyho Boylea. Hlavní klad celého filmu vidím v rozšíření obsahu i o starší generaci. Zfetovaný mladík heroinem je v kinematografii obehrané klišé a využití mediálně ostře sledované kauzy Prozac bylo pro film i vynikající reklamou.

Pro ty, kdo neví, o co šlo, jen stručně. Na konci 90. let v době hospodářského blahobytu a svižného pracovního tempa, lidé propadali depresím ze své neúspěšnosti nebo naopak workoholismu. Měli problémy v práci, partnerské problémy, ale dojímali se i u televizních dokumentů, kde viděli, že život na této planetě není žádné peříčko. A pak přišla zázračná pilulka Prozac, která byla volně k mání. Ta řešila všechny problémy a navíc měla tak geniálně propracovanou marketingovou strategii, že její kampaň zvítězila na nejprestižnějším reklamním festivalu v Cannes. Jak se později ukázalo, tato pilulka byla neuvěřitelné svinstvo, byla silně návyková a dělala z ,,obyčejných“ lidí zfetované trosky. Tato dějová linie se pochopitelně vztahuje k dějové linii matky (Ellen Burstyn). Možná i to rozhodlo, proč se kniha, která byla napsána již v roce 1978 zfilmovala.

Rekviem za sen (2000)

Aronofsky je mistr formy, přesto by neměl být považován za formalistu, jako Brian De Palma, ačkoli jeho poslední dva filmy Černá labuť a Noe, byly po obsahové stránce s originalitou hodně na štíru. V Requiem za sen Aronofsky komponuje výtvarně úchvatné obrazy, umně pracuje s makrodetaily, rybími oky a opakovanými střihovými montážemi kulometné kadence.

Ve filmu je 2000 střihů, což je zhruba dvojnásobek standardního filmu. Tyto ingredience by se však v rukou méně schopného režiséra změnily v samonosnou hříčku. Aronofsky však svým kořením neplýtvá. Je schopný zaranžovat i dlouhé a neméně silné záběry, z kterých tryskají emoce. Některé obrazy a scény jsou dokonce tak znepokojující, že už je z hlavy zřejmě nikdy nedostanete.

Pages: 1 2

Přidat komentář

TOPlist