Rekviem za sen

Rekviem za sen (2000)

Jestliže má někdo zásluhu na kariéře Darrena Aronofskyho je to kameraman Matthew Libatique, ke kterému mám čím dál tím vyšší sympatie. Libatique se vyznačuje nejen ohromnou erudicí a kreativitou, ale oproti panu režisérovi, nic ve zlém, je to citlivý a laskavý člověk. Zatímco Aronofsky ve svých filmech používá motivy tak, aby se divákům doslova zadrhly pod kůži, tak je to Libatique, který občas úmyslně kameru zamíří jinam.

Nechci být špatným prorokem, ale zatím se tito dva filmaři skvěle doplňují, v okamžiku, kdy jednomu z nich stoupne sláva do hlavy (a to už po filmu Noe bohužel nastalo), tak dojde k tvůrčímu rozchodu a to by byla velká škoda. Tuto informaci říkám kvůli scéně, kdy Ellen Burstyn v jedné z nejpůsobivějších scén filmu přednáší monolog o stáří. Není veřejným tajemstvím, že Libatique točí u Aronofskyho většinu záběru z ruky a její herecký výkon v této scéně ho dojal natolik, že kameru musel odložit, protože se rozplakal. Aronofsky ,,nepovedený“ záběr do filmu nakonec použil.

Rekviem za sen (2000)

Pokud však film něco opravdu proslavilo je to především brilantní soundtrack Clinta Mansella, který je skutečně kultovní a patří asi k nejcitovanějším hudebním tématům posledních let. Skladba Lux aeterna (latinsky věčné světlo a pak prý, že mi bude latina v životě na nic:- )) je bezpochyby megahitem filmové hudby.

Jestli Aronofsky něco ovládá, tak je to ovládání herců. Jeho pověst mezi herci je skutečně příšerná. Je to neuvěřitelný pedant, pověstný svou nepřístupností a sebejistotou. I přes poněkud vlažná přijetí prvních filmů, však čas dokazuje, že je to kultovní tvůrce. Právě tento status imponuje slavným hercům, kteří přijímají role v jeho filmech. Možná to nejsou superhvězdy, ale jsou to herci, kteří si své projekty pečlivě vybírají a třeba skutečnost, že mu hrál ve filmu Vincent Cassel svědčí o mnohém.

Rekviem za sen (2000)

V tomto snímku podávají herci skvělé výkony. Jared Leto (Klub poslední naděje, Obchodník se smrtí) pro film shodil hned 12 kilogramů a podává jako vždy skvělý výkon. Jennifer Connely, která sice byla až druhá v pořadí není jen nádherná ženská, ale skutečně skvělá herečka, která se neštítí řady ,,odpudivých“ scén. Při vší úctě ke všem, však ve filmu exceluje Ellen Burstyn (Draft Day, Interstellar, Vymítač ďábla), jejíž kreace sjeté matky závislé na televizní soutěži předvádí jeden z nejlepších hereckých výkonů, co jsem kdy na plátně viděl.

http://magazin.realfilm.cz/wp-content/uploads/FINAL-trailer.jpg

A věnujte pozornost naší zimní akci s Realfilmem, kdy si můžete za 250 korun koupit námi vydanou knihu Slavná světová filmová klasika podepsanou autorem, ke které dostanete ještě skvělý film z knihy na DVD! Více po kliknutí na obrázek.

http://magazin.realfilm.cz/wp-content/uploads/ZIMA-Klasika-reklama.jpg
Film měl skromný rozpočet 4,5 milionu dolarů a v USA se nikdy nedostal do široké distribuce, přesto se i v omezené distribuci dostal do černých čísel, zvláště pak díky uvedením v televizi a na nosičích. Rekviem za sen je s odstupem času ohromným úspěchem a i když to není snadný film, neměli byste ho minout.

 

Ondra Slanina

Pages: 1 2

Přidat komentář

TOPlist