Rozvod po italsku (1961)

rozvod_po-italsku_1

Divorzio all´Italiana, Itálie, režie: Pietro Germi, scénář: Ennio de Concini, Alfredo Gianetti, Pietro Germi, kamera: Leonida Barboni, hrají: Marcello Mastroianni, Daniela Rocca, Stefania Sardelli, Leopoldo Trieste

 

Oskar za nejlepší scénář, MFF v Cannes – nejlepší komedie

 

Film:

Baron Cefalu (Marcello Mastroianni) toho má tak akorát. V rodinném sídle ho utěšuje pouze pohled na starý rodový erb, jinak ho vše kolem sebe neskutečně točí. Jeho otec, jako správný šlechtic, prohýřil majetek, takže musí zámek sdílet ještě s otravným strýcem, ale to vem čert. Hlavně ho musí sdílet se svou manželkou, která ho vším co dělá a říká naprosto vytáčí. Chtěl by se jí stůj co stůj zbavit a oženit se s mladou a krásnou Angelou.

 

Jenže italské právo nezná rozvod, za to vraždu pro uraženou čest trestá jen mírně. Baron si začne představovat různé zběsilé situace, jak se své choti elegantně zbaví a jednoho dne se mu naskytne nebývalá příležitost, když se objeví bývalý ctitel jeho ženy.

rozvod_po_italsku_2

Tahle komedie jinde než v Itálii vzniknout nemohla, a to navíc v Itálii šedesátých let. Janovský rodák Germi začínal jako každý italský filmař své doby v melodramatických snímcích a novorealistických počinech. Germi se shlédl v amerických filmech Johna Forda a protože ho nejvíce lákal barvitý italský jih, vydal se sbírat inspiraci na Sicílii, kde se zajímal o fungování italské mafie. Jeho sicilský pobyt na něj měl velký vliv a hlavně spoustu věcí pochopil.

 

Jak jinak si vysvětlit komedii Rozvod po italsku, která je sice ohromná veselohra, ale její vtip spočívá v tom, že je míněna vlastně docela vážně. Nečekejte žádné pitvoření, tahle komedie je totiž nečekaně seriózní a Mastroianni zde podává jeden ze svých nejlepších hereckých výkonů.

rozvod_po_italsku_3

Rozvod po italsku je také slušným satirickým šlehem do měšťáckého prostředí, scéna zjišťování panenství mladičké Angely je vlastně docela horrorová a Mastroianniho (Velká žraniceVčera, dnes a zítra, Přízrak lásky) představy rozličných způsobů, jak by se mohl zbavit své manželky mají také hodně temný nádech, jako třeba její probodnutí velkým nožem a následné uvaření v obrovském kotli s mýdlem.

 

Velice rád bych vyzdvihl doslova geniální dabing, který režíroval Václav Krška. V roli Mastroianniho je naprosto dokonalý Václav Voska, byť superlativy se vyplatí šetřit, tak v tomto případě to neplatí. Voska je nejlepší dabér italského titána filmového herectví Marcela Mastroianniho. V dalších rolích pak dabují Jaroslava Adamová nebo Čestmír Řanda. Tento barrandovský dabing patří bezesporu do zlatého fondu českého dabingu.

rozvod_po_italsku_4

Co říci závěrem? Rozvod po italsku vyvolal vlnu podobně laděných komedií, sám Germi natočil ještě dvě volná pokračování, ale započal také samostatnou vlnu v italském filmu, kde se dostávají na přetřes italské národní zvyklosti, které jsou pojednány se satirickým humorem. Tato tradice ostatně přežívá v italské kinematografii dodneška, ale s italskými snímky se setkáváme v kině stále méně. Je to škoda, poslední dobou evropskou kinematografii zastupují hodně přeceňované severské, zejména norské snímky, které jsou tady často uváděny bez zjevných kritických nebo nedejbože diváckých kvalit. Granty holt mění trh i divácký vkus.

 

Jižanská nátura zobrazená ve filmu je sice karikovaná, ale reálný základ má, ostatně zajeďte si tam na dovolenou a objednejte si turistické menu, to něco uvidíte! Ale některým Američanům to třeba stačí, jak ostatně uvidíte na vlastní oči a dočtete se v německém bedekru od Berlitzu. Rozvod po italsku je zábavný film a pokud znáte trochu reálie, tak se pobavíte ještě víc, než když se na to podíváte jako tzv. tabula rasa. Bavit se ale určitě budete. Realfilm snímek vřele doporučuje ke zhlédnutí.

http://magazin.realfilm.cz/wp-content/uploads/FINAL-trailer.jpg

Přidat komentář

TOPlist