Steve Jobs (2015)

jobs1

USA, režie: Danny Boyle, scénář: Aaron Sorkin podle memoárů Waltera Isaacsona, hudba:  Daniel Pemberton,  kamera: Alwin H. Küchler, střih: Elliot Graham, hrají: Michael Fassbender, Kate Winslet, Seth Rogen, Jeff Daniels, Katherine Waterston

 

122 minut, 2.35:1, 16 mm a 35 mm a REDCODE a CODEX, barevný

 

Film:

Takhle to většinou probíhá. Narodil se, dostal sifla a umřel. Tohle do nás hustili celou střední školu v hodinách literatury a takhle se obvykle vypráví i biografické filmy. Ono totiž v podstatě není nic víc ubíjejícího, než se koukat na biografický film. Ale dá se z toho někdy solidně vybruslit. Naposledy se to povedlo Aaronu Sorkinovi, když napsal film o mladičkém Zuckerbergovi, který založil facebook. Měl výhodu v tom, že popisoval příběh sebestředného pošuka z vejšky, který toho vlastně až tak moc nezažil.

 

Film měl úspěch a jelikož nedlouho poté zemřel legendární vizionář, minimálně očima tisku, Steve Jobs, zakladatel společnosti Apple a výrazná tvář byznysu, techniky a veřejného života, kterého provázela pověst legendy a určitá vlna kontroverze a navíc vyšly betsellerové memoáry Walthera Isaacsona, bylo jasné, že vznikne i jeho biografický film.

S

Scenárista Sorkin (Pár správných chlapů, Moneyball, Sociální síť, seriál Západní křídlo) nemá pověst jednoduchého člověka. Scenárista je to ale od Boha a má neskutečné přesvědčovací schopnosti, jak si jinak vysvětlit, že ho po oznámení společnosti Sony, že bude psát scénář kontaktovala rodina Stevea Jobse. Nebudu vám tajit, že jeden film o Jobsovi už vznikl, přiznám se, že jsem ho neviděl a nemám o to zájem. Ten film se zřejmě nejenže úplně nepovedl, ale hlavně ho většina aktérů dementovala jako nesmysl.

 

Sorkin si přečetl paměti a napsal scénář k filmu podle základního dramatického klíče, jako drama o třech jednáních. Vykašlal se na scény, jak se malý Steve narodil, i když to vlastně není tak úplně pravda, tohle všechno ve filmu uvidíte, ale velice sofistikovaným a dramatickým způsobem.

S

Ta tři jednání jsou jsou vyhrocené momenty před zahájením klíčových Jobsových prezentací, které měnily dějiny, a to nejen počítačové. Poprvé Jobse potkáváme v polovině osmdesátých let, kdy na trh uvedl Macintosh. Od prvních minut utvrzuje diváky v tom, že legendy o jeho asociálnosti a nesnesitelnosti nelhaly. Je to monstrum, které šikanuje své podřízené za neplnění nesplnitelných příkazů, ponižuje matku (Katherine Waterston) své dcery, jejíž otcovství přes soudní rozhodnutí neuznává, do krve se hádá se svou pravou rukou Joannou Hoffman (Kate Winslet), dokud nedosáhne svého.

O vzniku tohoto projektu si přečtěte v samostatném preview, nebudu znovu psát o aféře SONYleaks, tu už dávno odvál čas, zaměstnanci studia už jsou dávno na dlažbě a projekt byl realizován.

Pages: 1 2

Přidat komentář

TOPlist